printlogo


کد خبر: 229987تاریخ: 1399/11/12 00:00
اخبار

سهم تعاونی‌ها از واگذاری‌ها کمتر از یک درصد است!
مدیر امور اقتصادی اتاق تعاون معتقد است سهم تعاونی‌ها از واگذاری‌های بخش‌های دولتی کمتر از یک درصد بوده و این باور که بخش تعاون می‌تواند بسیاری از تصدی‌گری‌ها را در اختیار بگیرد، هنوز شکل نگرفته است. رضا وفایی با تاکید بر ضرورت توانمندسازی تعاونی‌ها، اظهار کرد: در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید شده به منظور توانمندسازی بنگاه‌های تعاونی، ۳۰ درصد واگذاری شرکت‌های دولتی با اولویت تعاونی‌ها صورت گیرد ولی تا به امروز این هدف محقق نشده است. وی با بیان اینکه واگذاری بخش‌های دولتی به تعاونی‌ها کمتر از یک درصد بوده است، افزود: واگذاری‌ها به شکلی نبوده که در فعالان بخش تعاون ایجاد انگیزه کند، در حالی که اگر واگذاری‌ها به شیوه پیمان مدیریتی یا فروش اقساطی انجام می‌شد، بسیاری از شرکت‌های تعاونی توان خریداری برخی شرکت‌های مذکور را پیدا می‌کردند. به گفته مدیر امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری اتاق تعاون، در حال حاضر این باور در بدنه اجرایی کشور شکل نگرفته که بخش تعاون قادر است برخی تصدی‌ها را به نحو شایسته برعهده گیرد، لذا به‌رغم تاکید قانون سیاست‌های اصل ۴۴ مبنی بر اولویت واگذاری‌ها به بخش تعاون، در عمل درصد بسیاری کمی اختصاص یافته و بر این اساس حمایت جدی از بخش تعاون نشده است. وفایی یگانه در ادامه تامین سرمایه در گردش را یکی از مشکلات بخش تعاون عنوان کرد و به ایسنا گفت: موثرترین عامل عدم فعالیت بسیاری از تعاونی‌ها، نبود یا کمبود سرمایه در گردش است و به همین دلیل بیشتر بنگاه‌های تعاونی با زیر ظرفیت اسمی مشغول کار هستند. به گفته وی، اگر چه بانک توسعه تعاون به عنوان بانک توسعه‌ای در اختیار فعالان تعاون قرار دارد و تلاش کرده تسهیلات و خدمات مناسبی ارائه دهد ولی باز هم آنطور که باید نیازهای تعاونی‌ها را پوشش نمی‌دهد. مدیر امور اقتصادی اتاق تعاون گفت: اگر سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش یابد و تسهیلات مورد نیاز شرکت‌های تعاونی و فعالان بخش تعاون با نرخ سود ترجیحی ارائه شود، قطعا در تامین مالی تعاونی‌ها اثرگذار خواهد بود. 
***
سقوط سنگین وال‌استریت
سهام آمریکا تحت تاثیر موج فروشی که به دنبال رشد متوالی و رکوردزنی سهام به وجود آمده بود، بار دیگر بشدت سقوط کرد. آنطور که سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده است، سهام آمریکا در پایان معاملات جمعه تحت تأثیر موج فروشی که به دنبال رشد متوالی و رکوردزنی سهام به وجود آمده بود دوباره بشدت سقوط کرد. میانگین صنعتی داو جونز 620.74 واحد یا ۲ درصد سقوط کرد و به 29.982.69 واحد بازگشت. این نخستین‌بار از ۱۴ دسامبر تاکنون است که این شاخص زیر ۳۰ هزار واحد بسته می‌شود. شاخص اس‌اندپی هم با سقوط هر ۱۰ زیرشاخص خود 9/1 درصد از ارزش خود را از دست داد و در 3.714.24 واحد بسته شد. شاخص نزدک هم تحت تأثیر سقوط 7/3 درصدی اپل ۲ درصد سقوط کرد و به 13.070.69 واحد بازگشت. هر ۳ شاخص سهام آمریکا این هفته بیش از ۳ درصد سقوط کرده و بدترین هفته خود از ماه اکتبر را به ثبت رساندند. شاخص‌های داوجونز و اس‌اندپی از نظر ماهانه در ماه ژانویه، به ترتیب با سقوط ۲درصدی و 1/1 درصدی روبه‌رو شدند. 
***
بهترین عملکرد اقتصادی آسیا به ویتنام رسید
اقتصاد ویتنام توانست به‌رغم فشار سنگین پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰، نسبت به سایر کشورهای منطقه عملکرد بهتری داشته باشد. بر اساس گزارش راشاتودی، اقتصاد ویتنام توانست به‌رغم فشار سنگین پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰، نسبت به سایر کشورهای منطقه عملکرد بهتری داشته باشد و به رشد 9/2 درصدی دست یابد. رشد اقتصادی ویتنام حتی از رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ هم، که تخمین‌زده می‌شود به 3/2 درصد برسد، فراتر رفته است. داده‌هایی که سی‌ان‌بی‌سی از منابع رسمی، مانند دولت ویتنام و صندوق بین‌المللی پول جمع‌آوری کرده است، نشان می‌دهد ویتنام برترین عملکرد اقتصادی آسیا در سال ۲۰۲۰ را به ثبت رسانده است. واحد تحقیقات جهانی بانک آمریکا در گزارش این ماه خود نوشت: ویتنام یکی از بالاترین نرخ‌های رشد اقتصادی سالانه را در سالی به ثبت رساند که باقی جهان در رکود عمیقی فرو رفته بودند. پیش‌بینی می‌شود این روند موفق اقتصادی در سال جاری هم تکرار شود و ویتنام بتواند رشدی ۹/۳ درصدی را در سال ۲۰۲۱ به ثبت برساند. 
***
مهلت یک ماهه برای کد شهاب
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر کشور نیازهای ارزی مهم‌تری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزو اولویت‌های ما قرار ندارد و واردات آن اصلا مطرح نیست. عبدالناصر همتی افزود: در حال حاضر کشور نیازهای ارزی مهم‌تری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جزو اولویت اول ما قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نیست. همتی درباره مسدود شدن حساب‌های بانکی فاقد اطلاعات هویتی نیز گفت: از بانک‌های عامل درخواست کرده‌ایم یک ماه فرصت بدهند. به طور جد به دنبال این هستیم که جلوی نقل و انتقال پول و کارهای بانکی از طریق کارت‌های بانکی نامعتبر گرفته شود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قانون مبارزه با پولشویی را به طور جد اجرا می‌کنیم، افزود: برای ما بحث ایرانی و افغانستانی مطرح نیست، ما می‌گوییم کارت بانکی که هویت ندارد نباید تراکنش انجام دهد. ایرانی‌ها کد ملی و مهاجران کدی که از وزارت کشور دریافت کرده‌اند را باید در سامانه وارد کنند؛ به محض ورود اطلاعات انسداد کارت برداشته می‌شود. 

Page Generated in 0/0057 sec