printlogo


کد خبر: 230006تاریخ: 1399/11/13 00:00
بهروز افخمی در برنامه «خارج از کادر» آی فیلم:
اولین مستندساز جنگی بعد از انقلاب هستم

بهروز افخمی، کارگردان سینما و تلویزیون از چگونگی ساخت نخستین مجموعه مستند جنگی تلویزیون در ماه‌های نخستین آغاز جنگ تحمیلی و روند تولید سریال «کوچک جنگلی» سخن گفت. 
به گزارش «وطن امروز»، افخمی درباره شروع کار خود در صداوسیما عنوان کرد: فعالیت در تلویزیون تا بعد از عید سال ۵۸ به طور جدی شروع نشد. کسانی مثل من که داوطلبانه و بلافاصله بعد از انقلاب به صداوسیما رفتیم و بیشتر هم در بخش خبر کار می‌کردیم، از موضوعات روز گزارش تهیه می‌کردیم. 
افخمی افزود: در بهار یا تابستان سال ۵۸ به طور رسمی در واحد تدوین مشغول به کار شدم. من و مهرزاد مینویی و محمدرضا معینی که مثل 3 یار دبستانی بودیم هر جا که کار بود، می‌رفتیم و کار می‌کردیم. سیدمرتضی آوینی یک سال بعد آمد ولی ما از ابتدا در این گروه کار می‌کردیم و فیلم‌ها را مونتاژ می‌کردیم. همان جا با سیدمرتضی آوینی آشنا و رفیق شدیم. مدتی بعد جنگ ایران و عراق شروع شد که به آبادان رفتیم. از اهواز که عبور کردیم، یک نفر آمد وسط جاده اهواز و گفت جلو نروید، تانک‌های عراقی روی جاده‌اند. 
وی ادامه داد: در آن شرایط از سنگربندی‌ها در آبادان و خرمشهر و جاهایی که درگیرهای تشدید می‌شد، فیلم گرفتیم و نتیجه کار ۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای مستند شد که در آبان ۵۹ روی آنتن رفت و من نخستین مستندساز جنگی تلویزیون شدم. این مجموعه که «ما ایستاده‌ایم» نام داشت، به‌سرعت نمایش داده شد. به نظرم مجموعه «حقیقت» سیدمرتضی آوینی که نخستین مجموعه مستند حسابی جنگی بود، در آذرماه شروع به پخش شد. 
افخمی درباره دوران مدیریت در صداوسیما نیز عنوان کرد: از اواخر بهار سال ۶۲ مدیر گروه فیلم و سریال شدم که تا سال ۶۴ بیشتر دوام نیاورد. بعد از عید سال ۶۴ به دلیل متوقف شدن سریال «کوچک جنگلی» کار مدیریت را رها کردم، رفتم رشت و خودم کارگردانی را به عهده گرفتم و تا آخر سال ۶۵، یک سال‌و‌‌نیم در رشت فیلمبرداری کردیم.

Page Generated in 0/0055 sec