printlogo


کد خبر: 230010تاریخ: 1399/11/13 00:00
در جلسه ستاد کرونای دولت بایدن چه گذشت؟
90 هزار محکوم به مرگ کرونایی در کشور فایزر

آمریکا به رغم افزایش آمار شیوع و تلفات کرونا و افزایش فاصله‌اش با سایر کشورها، در رتبه اول جدول کرونا‌زده‌ترین کشورها، مجبور به عقب‌نشینی معنادار در روند تزریق واکسن «کووید-19» شده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین جلسه ستاد مقابله با کرونا در جریان گزارشی قرار گرفت که برآورد می‌کند ظرف ماه آتی دست‌کم ۹۰ هزار نفر در این کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست خواهند داد. پیش از این نشست، «آنتونی فائوچی» مدیر سی‌دی‌سی، مرکز ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی ایالات متحده گفته بود ویروس جهش‌یافته «کووید-19» با نام کرونای انگلیس اواسط بهار به عامل اصلی ادامه همه‌گیری در آمریکا تبدیل خواهد شد. 
طبق جدیدترین آمار دانشگاه جان هاپکینز، روز شنبه با مرگ دست‌کم ۲ هزار و ۷۹۶ مورد جدید، شمار قربانیان بیماری قرن در ایالات متحده به مرز ۴۴۰ هزار نفر رسید که این ۲ برابر آمار مرگ‌و‌میر برزیل و ۳ برابر هند است؛ کشورهایی بسیار آسیب‌پذیر با توده‌های چند صد میلیونی زیر خط فقر که در عین حال دولت‌های‌شان موضوع واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را یا اصلا به رسمیت نشناخته یا هنوز آغاز نکرده‌اند. 
بحران کرونای آمریکا به حدی جدی است که بسیاری از شهرها حتی سردخانه‌ خالی برای اجساد مردگان ندارند. به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین در لس‌آنجلس، پرجمعیت‌ترین و ثروتمند‌ترین شهر آمریکا، مرگ‌و‌میر به حدی افزایش یافته که صنعت کفن و دفن آن فروپاشیده و سردخانه‌ها و مراکز تدفین مملو از اجساد است و خانواده‌ها به جای عزاداری برای عزیزان‌شان باید راهی برای به خاک سپردن آنها پیدا کنند. در چنین شرایطی بزرگ‌ترین مراکز واکسیناسیون عمومی در آمریکا و کالیفرنیا نیز به طور موقت تعطیل شده است. به گزارش شبکه آرتی، در پی اعتراضات عمومی در شهر لس‌آنجلس، پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا، از ساعت 14 روز شنبه دسترسی به استادیوم «داجر» که به عنوان بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون جمعی ایالات متحده فعالیت دارد، قطع شد. پس از استقرار یک واحد پلیس جلو در این مرکز و اطلاع‌رسانی نیروهای انتظامی در این باره که مرکز تعطیل است، صف طویلی از خودروهای متقاضیان تزریق واکسن بیرون ورزشگاه داجر معطل ماندند. به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، تصمیم برای ممانعت از ورود رانندگان به داخل محوطه این مرکز واکسیناسیون از جانب اداره آتش‌نشانی لس‌آنجلس یک اقدام احتیاطی بوده است. 
این اتفاق زمانی رخ داد که گروهی از مردم مقابل در ورودی این مرکز تجمع کردند تا به نحوه ایمنی‌سازی بدن افراد از طریق ترزیق واکسن کرونا اعتراض کنند. گروهی از معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «کووید یک کلاهبرداری است»، «به قرنطینه پایان دهید»، «نرخ ۹۹ درصدی بقا» و «نه به واکسن».  بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» آمده، حدود 60 نفر از آمریکایی‌هایی که یکی از واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند، جان باخته و صدها نفر دچار عوارض حیاتی شده‌اند. در این میان شبکه سی‌بی‌اس گزارش کرد «استفان لینچ» سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونای فایزر با مثبت شدن تست «کووید-19» مواجه شده است. همچنین برخی قانون‌گذاران دموکرات خانه نمایندگان که حین حمله ترامپی‌ها به کنگره کنار قانون‌گذاران جمهوری‌خواه بدون ماسک صورت بودند به کرونا مبتلا شده‌اند. «براد اشنایدر»، «بونی واتسون کولمن» و «پرامیلا جیپال» از آن جمله هستند. 

Page Generated in 0/0053 sec