printlogo


کد خبر: 230011تاریخ: 1399/11/13 00:00
دور دنیا

 خنثی‌سازی حمله تروریست‌ها در بابل از سوی حشدالشعبی
نیروهای سازمان حشدالشعبی عراق، حمله بقایای گروهک تروریستی داعش به ناحیه راهبردی جرف النصر در استان بابل را خنثی کردند. در بیانیه کوتاه ستاد اطلاع‌رسانی سازمان حشدالشعبی عراق آمده است: فرماندهی ستاد عملیات الجزیره در سازمان حشدالشعبی عراق حمله هسته‌های تروریستی داعش در ناحیه الفارسیه در منطقه جرف النصر در شمال استان بابل را دفع کرد. این منطقه چندی پیش نیز شاهد حمله تروریست‌ها به شماری از دکل‌های برق فشار قوی عراق بود. جرف النصر که نام قدیمی آن «جرف الصخر» است، منطقه‌ای راهبردی برای دسترسی و ورود به شهر کربلای معلا از جانب جنوب غربی بغداد محسوب می‌شود. این منطقه همچنین بخشی از کمربند حفاظتی جنوب غربی شهر بغداد است. در همین حال شبکه خبری المیادین از حمله به کاروان پشتیبانی لجستیک ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در استان دیوانیه در جنوب عراق خبر داد. المیادین به شمار تلفات احتمالی این حمله و عاملان آن هیچ اشاره‌ای نکرده است. حملات به اهداف آمریکایی در عراق در ۲ ماه گذشته افزایش یافته است و در این مدت بیش از ۲۰ کاروان خودرویی نظامیان این کشور هدف بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفته‌اند.
***
احتمال مشارکت جهاد اسلامی در انتخابات و ائتلاف با حماس
منابع خبری فلسطین، از احتمال مشارکت جهاد اسلامی در انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین برای نخستین ‌بار و ائتلاف با جنبش حماس خبر دادند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین با انتشار این خبر نوشت: احتمال دارد جنبش جهاد اسلامی پس از مشورت و توافق داخلی، برای نخستین‌بار در انتخابات مجلس قانو‌ن‌گذاری فلسطین شرکت کند. در همین ارتباط، روزنامه محلی «القدس» به نقل از منابعی در جنبش جهاد اسلامی گزارش داد اگر این جنبش تصمیم به شرکت در انتخابات بگیرد، با جنبش حماس ائتلاف خواهد کرد و این گزینه اکنون توسط رهبران جهاد اسلامی در حال بررسی است. این منابع عنوان کردند که در دیدار اخیر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی در دوحه و همچنین دیدار هنیه و محمد الهندی از رهبران جهاد اسلامی در استانبول درباره این مساله و موضوع انتخابات گفت‌وگو و تبادل‌نظر شده و بر ضرورت یکپارچه‌سازی تلاش‌ها تاکید شده است. گفتنی است محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین 15 ژانویه گذشته با صدور فرمانی، زمان برگزاری انتخابات فلسطین در 3 مرحله را اعلام کرد. قرار است انتخابات مجلس قانون‌گذاری (پارلمان) فلسطین شنبه ۲۲ مه ‌۲۰۲۱ (اول خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاست حکومت خودگردان فلسطین شنبه ۳۱ جولای ۲۰۲۱ (۹ مرداد ۱۴۰۰) و انتخابات شورای ملی فلسطین سه‌شنبه ۳۱ آگوست ۲۰۲۱ (۹ شهریور ۱۴۰۰) برگزار شود. نتایج انتخابات مجلس قانون‌گذاری، نخستین مرحله تشکیل شورای ملی فلسطین خواهد بود و این شورا پس از انتخابات 9 شهریور 1400 طبق اساسنامه سازمان آزادی‌بخش و تفاهمات ملی تکمیل خواهد شد.
***
انگلیس به فکر پیوستن به پیمان تجارت آزاد آسیا‌پاسیفیک
همزمان با اینکه انتظار می‌رود وزیر تجارت بین‌المللی انگلیس امروز درخواستی را برای عضویت در پیمان تجارت آزاد آسیا‌پاسیفیک ارائه دهد، انگلیس احتمالا بزودی به دوازدهمین عضو از این بلوک تبدیل می‌شود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت تجارت بین‌المللی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «لیز تروس»، وزیر تجارت بین‌المللی انگلیس صبح دوشنبه با همتایان خود از ژاپن و نیوزیلند صحبت خواهد کرد تا درخواست پیوستن به توافقنامه جامع و مترقی شراکت ترانس‌پاسیفیک را ارائه کند و مذاکرات رسمی در این باره قرار است امسال آغاز شود. این اطلاعیه همزمان با آن منتشر شد که انگلیس نخستین سال خروج از اتحادیه اروپایی و تبدیل شدن به یک کشور تجاری مستقل را سپری می‌کند. تروس گفت: در حالی که کمتر از ۱۰ درصد از صادرات انگلیس به کشورهای عضو شراکت تجاری ترانس پاسیفیک است اما عضویت در این بلوک می‌تواند فرصت‌های عظیمی را برای کسب‌وکارهای انگلیس به وجود آورد. وی افزود: این به معنای تعرفه‌های کمتر برای خودروسازان و دسترسی بهتر ارائه‌دهندگان خدمات فوق‌العاده‌مان، ایجاد مشاغل باکیفیت و رفاه بیشتر مردم‌مان در داخل کشور خواهد بود. مذاکرات رسمی طی چند ماه آتی برگزار خواهد شد. در این بیانیه همچنین آمده است: انگلیس پیش از آغاز رسمی مذاکرات، اهداف مذاکرات، تجزیه و تحلیل‌ها و نظرات خود را منتشر خواهد کرد. با توجه به موضوع برگزیت، تضمین ارتباطات تجاری و زنجیره‌های تامین وسیع‌تر به یکی از اهداف مهم و حیاتی انگلیس تبدیل شده است. لندن موفق شد به موقع توافق تجاری را با بروکسل امضا کند اما ساختار تجاری انگلیس دستخوش تغییرات غیرقابل برگشتی شده است و اکنون به فکر همکاری با اقتصادهای نوظهور آسیاست.
***
رایزنی وزرای دفاع ترکیه و آذربایجان درباره همکاری‌های نظامی
«ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان و «حلوصی آکار» همتای ترک او در جلسه‌ای، درباره همکاری‌های نظامی و فنی بین ۲ کشور رایزنی کردند. به نوشته خبرگزاری «تاس»، در این نشست که بعد از افتتاح مرکز مشترک نظارت بر آتش‌بس در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» برگزار شد، ۲ طرف درباره فعالیت‌های این مرکز نیز صحبت کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان طی بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد حسن‌اف ضمن اشاره به تقویت روابط دوگانه بین آنکارا و باکو، بر همکاری‌های نظامی بین ۲ کشور تاکید کرد. بر این اساس، وزرای دفاع ترکیه و جمهوری آذربایجان لزوم افزایش اقدامات در جهت همکاری‌های نظامی و فنی و همچنین برگزاری رزمایش‌های مشترک را مهم برشمردند.

Page Generated in 0/0054 sec