printlogo


کد خبر: 230012تاریخ: 1399/11/13 00:00
اولویت‌های مردم یمن از نظر دولت نجات ملی
پایان دادن به محاصره، مهم‌تر از توقف فروش سلاح است

گروه بین‌الملل: شمار تلفات غیرنظامیان در یمن بر اثر بمباران مناطق غیرنظامی و محاصره بنادر تجاری این کشور از سوی ائتلاف سعودی در حالی رو به افزایش است که تاکنون هیچ یک از نهادهای حقوقی بین‌الملل و کشورهای مدعی حقوق بشر غربی نسبت به اقدام جهت رفع این محاصره گامی بر نداشته‌اند. این در حالی است که دولت نجات ملی یمن پایان دادن به محاصره را مهم‌تر از لغو مبادلات تسلیحاتی با سعودی می‌داند. 
به گزارش «وطن امروز» به نقل از المسیره، پس از اینکه مواضع مثبتی پیرامون موضع برخی کشورها در رابطه با لغو معامله تسلیحاتی با عربستان و امارات مطرح شد، مشاور حقوقی وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن در اظهارنظری واقع‌بینانه تاکید کرد: مهم‌تر از لغو تجارت سلاح با عربستان، برداشتن گام‌های عملی به منظور توقف تجاوز ائتلاف سعودی علیه یمن و رفع محاصره از سر این کشور است. «حمید الرفیق» در گفت‌وگو با شبکه المسیره با اشاره به قربانی شدن صدها بیمار بر اثر محاصره فرودگاه صنعا توسط ائتلاف سعودی گفت: «تعطیلی فرودگاه صنعا و محاصره یمنی‌ها بیشتر از سلاح قربانی گرفته است». این مسؤول یمنی تصریح کرد: «کسانی که با سلاح و مواضع خود از ائتلاف متجاوزان علیه یمن حمایت می‌کنند، بر اساس قانون بین‌الملل شریک جرم هستند». «لوئیجی دی‌مایو» وزیر خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد کشورش فروش هزاران فروند موشک به عربستان و امارات را به دلیل التزام رم به صلح در یمن و حمایت از حقوق بشر متوقف کرده و قرار است از صدور مجوزهای فروش سلاح جدید به ائتلاف سعودی خودداری کند. این اقدام دولت ایتالیا با واکنش مثبت مقامات دولت نجات ملی یمن مواجه شد. «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده این جنبش در مذاکرات صلح این تصمیم را گامی مثبت جهت حمایت از روند صلح دانست. 
 
* چپاول ثروت یمنی‌ها توسط صهیونیست‌ها در سقطری
در همین حال وزیر حمل‌ونقل یمن گفت امارات عربی متحده درباره فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در جزیره سقطری در جنوب شرق یمن پنهان‌کاری می‌کند. «زکریا الشامی» طی نشستی با حضور شماری از مقامات حوزه حمل‌و‌نقل یمن برای بررسی تجاوزهای خصمانه دولت امارات در مجمع‌الجزایر سقطری این اظهارات را بیان داشت. این نشست ضمن بررسی حملات به مرزهای فلات قاره جمهوری یمن و موضوع قرار گرفتن بلوک‌های اکتشاف نفت توسط سومالی در یمن، بر اهمیت حفظ مرزهای آن در برابر متجاوزان تاکید کرد. وی تأکید کرد فلات قاره یمن توسط متخصصان و تکنیسین‌های بین‌المللی سازمان ملل مشخص و تعریف شده است. الشامی گفت: «رژیم اسرائیل با پوشش امارات در مجمع‌الجزایر سقطری فعالیت می‌کند تا منابع طبیعی آنجا را به یغما ببرد و از موقعیت جغرافیایی سقطری و ثروت‌های نفتی، درمانی و گردشگری و سایر دارایی‌های آن استفاده کند».

Page Generated in 0/0077 sec