printlogo


کد خبر: 230029تاریخ: 1399/11/13 00:00
با وجود کاهش آمار جان‌باختگان بیماری «کووید- 19» در کشور اما شیب پذیرش بیمارستانی این بیماری رو به افزایش است
احتمال تغییر رنگ‌بندی وضعیت کرونایی در کشور
۷۰ فوتی و 6268 مبتلای جدید کرونا در کشور طی یک شبانه روز تعداد جانباختگان از 58 هزار نفر گذشت

داریوش مجلل: شیب پذیرش بیمارستانی بیماران مبتلا به کرونا در تهران رو به افزایش است که این روند نگران‌کننده است. به گزارش «وطن امروز»، هر چند آمار جان‌باختگان بیماری «کووید‌-19» در کشور به 70 نفر در یک شبانه‌روز رسیده اما مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی - بیمارستانی در تهران افزایش یافته است. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، از شیب ملایم رو به افزایش پذیرش بیمارستانی بیماران کرونایی در تهران خبر داد و گفت: اگر در روزهای آینده نیز همین الگو تکرار شود، باید هشدارهای لازم برای تغییر وضعیت شهر از لحاظ کرونا اعلام شود. علیرضا زالی تاکید کرد: با توجه به اینکه در تهران نوسانات آماری زیادی وجود دارد، با ادامه این روند قطعا لازم است محدودیت‌های بیشتری اعمال کنیم. 
وی یادآور شد: در تجربه خیز سوم کرونا در تهران دیدیم که پر شدن بیمارستان‌ها و افزایش تعداد بستری‌های روزانه در زمان کمتر از ۱۰ روز اتفاق افتاد و در یک بازه زمانی ۱۰ روزه، متاسفانه به اوج رسیدیم؛ بنابراین حدس می‌زنیم اگر در تهران خیز جدیدی شکل بگیرد، ممکن است با سرعتی بیش از گذشته و با فواصل خیلی کوتاه‌تر شاهد افزایش میزان مراجعان بستری بیمارستانی باشیم. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه «وضعیت تهران مانند ادوار گذشته شکننده و ناپایدار است»، هشدار داد: اگر خیز آتی اتفاق بیفتد در زمان خیلی کوتاه‌تری آمار روزانه به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. زالی با تاکید بر ضرورت خودداری از هر گونه ساده‌انگاری درباره کرونا، گفت: بنا بر گزارشات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، مجموع رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به 3/72 درصد رسیده است که نسبت به عدد ۸۰ درصد هفته گذشته، کاهش نشان می‌دهد. وی افزود: متاسفانه در تهران با وجود رعایت بسیاری از پروتکل‌ها مهم‌ترین عامل مخدوش‌کننده پارامترها، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی بویژه در محیط‌های جمعی، محیط‌های مرکزی شهر و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است که کماکان یک معضل جدی و لاینحل است. شاید مهم‌ترین بخشی که در تهران دستخوش تغییر می‌شود و باعث می‌شود آمار ما بشدت کاهش یابد، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بویژه مترو است. زالی گفت: در خطوط متروی تهران نیز ازدحام جمعیت به شکل برابر بازتوزیع نشده است و در بعضی از خطوط ازدحام بیشتر از حد متعارف اتفاق می‌افتد که این مسأله‌ای نگران‌کننده است. 
 
* ۷۰ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۶۲۶۸ بیمار جدید و جان باختن ۷۰ بیمار «کووید‌-19» در یک شبانه‌روز در کشور خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر شنبه تا ظهر امروز یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-19» در کشور شناسایی شدند که ۴۶۹ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی، مجموع بیماران «کووید‌-19» در کشور به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۹۹ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول این مدت ۷۰ بیمار «کووید‌-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۹۵۹ نفر رسید. لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. متاسفانه ۳۹۳۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-19» در وضعیت شدید این بیماری به سر برده و در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تاکنون ۹ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۸۸ آزمایش تشخیص «کووید‌-19» در کشور انجام شده است. لاری تاکید کرد: بر اساس آخرین تحلیل‌ها ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وی افزود: شهرستان‌های نارنجی در استان‌های شمال شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند. 
 

Page Generated in 0/0061 sec