printlogo


کد خبر: 230061تاریخ: 1399/11/14 00:00
عاقبت بندها و الحاقیه‌های شگفت‌انگیز اسپانسر پرسپولیس به در بسته خورد
فرار از فاجعه

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس سرانجام تیر خلاص به یک قرارداد بشدت یک‌طرفه زد و خواستار لغو همکاری با کارگزار شد. انعقاد قرارداد پر از انتقاد و مبهم باشگاه پرسپولیس با کارگزار رسمی‌اش یعنی شرکت آتیه داده‌پرداز، گویا سرانجام به روزهای تیره و تار رسیده؛ مسیری که از همان ابتدا، انتهایش مشخص بود. درحالی که رسانه‌ها به اشکال مختلف این هشدار را به پرسپولیس می‌دادند که عاقبت قرارداد یک‌طرفه و یک‌سویه چیزی جز ضرر نیست؛ گوش شنوایی نبود تا در نهایت جعفر سمیعی که با انگیزه‌های زیادی وارد باشگاه شده، به این نتیجه رسید که برای درآمدزایی و جذب منابع مالی اگر بخواهد از هر روشی استفاده کند، با این قرارداد در جاده یک‌طرفه فقط بن‌بست است و لاغیر. و اینچنین شد که مدیرعامل و هیات‌مدیره جدید سرانجام تصمیم گرفتند در نامه‌ای رسمی به معاونت حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی کارگزار خواستار فسخ قرارداد شوند. در پس اختلافات اخیری که بین پرسپولیس و کارگزارش به وجود آمده، بحث عدم اجرای تعهدات مالی از سوی شرکت آتیه داده‌پرداز فقط یک روی داستان است. هزارتوهای دیگری هم درباره این قرارداد وجود دارد که باید پرسید آیا ارگان‌های نظارتی حاضر می‌شوند بابت این قرارداد بشدت یک‌طرفه وارد عمل شوند و توضیح داده شود که این کارگزار چگونه در این مدت با استفاده از برند باشگاه فعالیت‌های تجاری خود را انجام داده و حاصل آن برای این باشگاه چه بوده؟ ماجراهای آن تبلیغات پرسروصدا و کاذب اینستاگرامی و هشتگ‌هایی که معلوم نیست با مجوز چه کسانی در رسانه رسمی این باشگاه مشغول خودنمایی شدند، چه شد؟ حاصل آن همه حواشی به کجا رسید؟ در بحث پرداخت‌ طلب برانکو، چه فعل و انفعالاتی رخ داد که در نهایت سرمربی اسبق سرخپوشان را وادار به این کرد تا کارگزار باشد که به عنوان قهرمان داستان معرفی شود و از آنها بابت پرداخت این‌ طلب تشکر کند؟ پس نقش سرپرست و هیات‌مدیره وقت چه بود؟ اگر رسول‌پناه در پرداخت پول برانکو نقشی نداشت، چرا اکنون بابت پرداخت‌های شخصی از باشگاه ‌طلب دارد؟ پیش از این در گزارش‌های متعدد به معایب این قرارداد اشاره شده بود که اگر به موقع به آنها توجه می‌شد، اکنون اوضاع این باشگاه به‌گونه‌ای دیگر بود. 
 
* ضرری که کارگزار به باشگاه زد
اعتراض اعضای تیم فوتبال پرسپولیس به مسائل مالی از حالت پنهان در حال تبدیل شدن به حالت پیداست. اگر ۲ بازی عقب‌افتاده تیم فوتبال پرسپولیس را نادیده بگیریم، با برگزاری ۲ دیدار دیگر، نیم‌فصل اول لیگ جاری به پایان می‌رسد اما این باشگاه از نظر پرداختی نتوانسته بازیکنان را راضی نگه دارد. جعفر سمیعی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس این روزها دغدغه کم ندارد؛ از پرونده بودیمیر تا پرداختی به بازیکنان، مواردی است که او و هیات‌مدیره باید برای رفع آنها چاره‌اندیشی کنند. در این بین، بی‌تعهدی کارگزار رسمی باشگاه هم مزید بر علت شده تا تمام حساب و کتاب‌های باشگاه برای پرداختی‌ها بهم بریزد. در حالی که کارگزار رسمی مدعی است به تعهداتش عمل کرده و پرداختی بعدی فروردین سال آینده انجام می‌شود، باشگاه این ادعا را قبول ندارد. همین باعث شده هیات‌مدیره این روزها به هر دری بزند تا مشکلات مالی را که می‌تواند دردسرآفرین هم شود حل کند. یکشنبه آخرین فرصت پرداخت به بودیمیر، مهاجم اسبق سرخپوشان بود اما خبری از پرداخت پول نشد و در صورتی که بزودی این پول به حساب این بازیکن واریز نشود، پنجره نقل و انتقالاتی بسته خواهد شد. از سوی دیگر باشگاه فقط با این موضوع روبه‌رو نیست. صدای اعتراض بازیکنان تیم هم کم‌کم در حال بلند شدن است به طوری که یحیی گل‌محمدی در نشست خبری مجبور شد بعد از درخواست بازیکنانش در رختکن، به وضعیت مالی اشاره کند و از باشگاه بخواهد در این مورد تلاش بیشتری کنند. البته گل‌محمدی که پیش از این در مدیریت گذشته درباره مسائل مالی موضع تندتری داشت این روزها با شیب ملایم‌تری درباره مسائل مالی باشگاه صحبت می‌کند اما بازیکنان او از شرایط راضی نیستند، بویژه که به جز دریافت 10 درصد از قراردادهای امسال، از ابتدای فصل تا به حال هیچ پاداشی هم دریافت نکرده‌اند و در چند وقت اخیر هم در جلسات تمرینی یکی از مباحث همیشگی‌شان مسائل مالی بوده است. حتی سیدجلال حسینی، کاپیتان قرمزپوشان هم به این مورد اشاره کرد. اینکه باشگاه پرسپولیس در این شرایط سخت با چه فرمولی می‌خواهد این مشکلات را حل کند، هنوز مشخص نیست و اینکه بازیکنان تا چه وقت بتوانند این شرایط را تحمل کنند هم نامعلوم است. 
 
* محرومیت پرسپولیس از نقل‌وانتقالات یا فرصت ۲۰ روزه؟
با وجود اینکه باشگاه پرسپولیس نتوانست در فرصت تعیین‌شده مطالبات مهاجم سابق خود را بپردازد اما با توجه به شروع زمان نقل‌وانتقالات فوتبال ایران در اسفند، سرخ‌ها هنوز ۲۰ روز فرصت دارند. 
باشگاه پرسپولیس باید ۵۰۰ هزار یورو از مطالبات بازیکن کروات سابق خود را پرداخت می‌کرد تا با محرومیت نقل‌وانتقالاتی از سوی فیفا مواجه نشود اما با وجود تلاش‌های انجام شده، پرسپولیس نتوانست در موعد تعیین‌شده، مطالبات بودیمیر را بپردازد تا به این ترتیب با خطر بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی روبه‌رو شود. با این حال هنوز از سوی فیفا نامه‌ای مبنی بر بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی ارسال نشده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عملا پرسپولس ۲۰روز دیگر فرصت دارد مطالبات بودیمیر را بپردازد. بر اساس قوانین جدید فیفا، اگر پنجره نقل‌وانتقالاتی باشگاهی به خاطر بدهی بسته شود، با پرداخت بدهی و تسویه‌حساب با طلبکار، بلافاصله پنجره نقل‌وانتقالاتی باز می‌شود تا باشگاه مذکور بتواند قرارداد بازیکنان جدید خود را به ثبت برساند. بر همین اساس، از آنجا که نقل‌وانتقالات ایران ۲ اسفند ۹۹ آغاز می‌شود و الان تیمی حق ثبت بازیکن جدید را ندارد، اگر هم از سوی فیفا از فردا پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس بسته شود مشکلی برای این باشگاه ایجاد نمی‌شود و سرخ‌ها این فرصت را دارند که با پرداخت پول در ۲۰ روز آینده (تا آغاز نقل‌وانتقالات ایران) یا حتی قبل از پایان زمان نقل‌وانتقالات یعنی ۲۸ اسفند، محرومیت خود را لغو ‌کنند و بتوانند بازیکن جدید به ثبت برسانند. به عبارت دیگر، اگر فیفا همین فردا پرسپولیس را از نقل‌وانتقالات محروم کند، سرخ‌ها حداقل تا ۲۰ روز آینده (آغاز زمان نقل‌وانتقالات ایران) که این محرومیت نمود پیدا می‌کند، مشکلی نخواهند داشت.
 
* کدام خبر خوش قرار است به هواداران پرسپولیس اعلام شود؟
هنوز خیلی‌ها منتظرند ببینند خبر خوشی که عضو جدید هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس مدعی‌اش شده بود، چیست. چندی پیش اعضای جدید هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس معرفی شدند و سیدمجید صدری به عنوان یکی از اعضای جدید هیات‌مدیره در اینستاگرام به هواداران پرسپولیس وعده داد خبر خوشی در راه است. این ادعای اینستاگرامی چند روز قبل مطرح شد اما هنوز مشخص نیست منظور عضو جدید هیات‌مدیره چه خبری بود که قرار است باعث خوشحالی هواداران پرسپولیس شود. پرداخت ‌طلب بودیمیر؟ پرداخت ‌طلب رادوشوویچ؟ ثبت قرارداد رسمی با مهدی ترابی؟ یا... . به هر ترتیب تا این لحظه باشگاه پرسپولیس هنوز نه موفق به جذب ترابی شده و نه توانسته ‌طلب بودیمیر را بپردازد یا با رادوشوویچ به توافق برسد. هر چند به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس درباره پرداخت ‌طلب بودیمیر بسیار خوشبین است. باید منتظر بود و دید بالاخره منظور عضو جدید هیات‌مدیره چه بوده و کدام خبر قرار است باعث خشنودی هواداران پرسپولیس شود.
***
    هشدار برای آینده     
اینکه باشگاه پرسپولیس قرار است با اسپانسر جدید همکاری کند به خودی خود نه خبر خوبی است نه بد. درباره اشکالات کارگزار قبلی گفتیم اما حالا چه ضمانتی است کارگزار جدید، آن معضلات را به‌گونه دیگری نداشته باشد؟
از این رو باید به مدیریت فعلی باشگاه هشدار داد که اگر بندهای جدید با کارگزار آتی، ضمانت اجرایی نداشته باشد یا به هر نحوی سود لازم را به باشگاه نرساند، هرگز حمایت رسانه‌ای را پشت سرش نخواهد دید. باشگاه پرسپولیس باید از قرارداد قدیم درس‌های لازم را بگیرد، چرا که بعید است حضور در بورس و راهکارهای اینچنینی دردی از مشکلات مالی سرخابی‌ها دوا کند. دالان اصلی انتقال منابع مالی در همین قرارداد با کارگزار و تبلیغات پس از آن است، از این رو اگر مدیریت سرخابی‌ها نگاه اقتصادی‌تری به این قراردادها داشته باشند، می‌توان با قاطعیت گفت 70 درصد مشکلات مالی‌شان حل می‌شود اما اگر قرار باشد همان قصه آتیه‌پرداز‌ها تکرار شود، آن وقت هیچ امیدی به بهبود وضعیت نیست.  

Page Generated in 0/0053 sec