printlogo


کد خبر: 230072تاریخ: 1399/11/14 00:00
رئیس سازمان امور مالیاتی با اعلام خبر تصویب آیین‌نامه اجرایی مالیات بر خانه‌های لوکس در دولت اعلام کرد
جریمه‌های سنگین در انتظار فراریان از مالیات لوکس

در حالی که کمتر از ۲ ماه به پایان سال 99 باقی مانده، رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته خبر داد آیین‌نامه اجرایی دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس در قانون بودجه سال جاری، بتازگی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد. امیدعلی پارسا در این باره گفت: آیین‌نامه مدت‌ها قبل توسط سازمان امور مالیاتی به دولت ارسال شد و بتازگی در کمیسیون اقتصادی دولت تأیید شده است و احتمالا طی این روزها ابلاغ خواهد شد. وی همچنین با اشاره به قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: این قانون به‌گونه‌ای نوشته شده است که هیچ انسان عاقلی خانه‌اش را خالی نگه ندارد.
سال گذشته و در همین ایام بود که مجلس دهم با تصویب ‌بندی در بودجه سال 99، دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس را به قانون بودجه سال جاری افزود. در ‌بندی که نمایندگان مجلس دهم به قانون بودجه سال جاری افزودند، آمده است: واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین موجود در کشور به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی سالانه می‌شوند. هر واحد مسکونی با احتساب عرصه و اعیان با ارزش روز معادل 10 میلیارد تومان و بیشتر به نرخ‌های زیر مشمول مالیات بر دارایی است:
1- نسبت به مازاد 10 میلیارد تا 15 میلیارد تومان، یک در هزار
2- نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان، ۲ در هزار
3- نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان، ۳ در هزار
4- نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان، ۴ در هزار
5- نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا، ۵ در هزار
همچنین مالیات انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش 700 میلیون تومان و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخ‌ 2/0 درصد در نظر گرفته شد. 
در حالی که کمتر از ۲ ماه به پایان سال جاری باقی مانده، خبرها از اجرایی نشدن این قانون حکایت دارد. در همین راستا چندی پیش رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از تصویب نشدن آیین‌نامه اجرایی مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس در دولت خبر داد. امیدعلی پارسا در این باره گفت: ما در سازمان مالیاتی پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور را به وزارت کشور ارسال کرده‌ایم، چرا که بر اساس هماهنگی انجام‌شده، مقرر شد آیین‌نامه نهایی این قانون توسط سازمان امور مالیاتی، وزارت کشور و وزارت راه و مسکن به هیات دولت برود. متاسفانه این پیش‌نویس در سیستم اداری این ۲ وزارتخانه باقی مانده و هنوز جوابی در این باره وصول نشده است. از سوی دیگر پیش‌نویس آیین‌نامه خانه‌های لوکس مبتنی بر حکم قانون بودجه 99 در کمیسیون فرعی اقتصادی هیات دولت قرار دارد. 
 
* آیین‌نامه مالیات بر خانه‌های لوکس بالاخره تصویب شد
با این حال رئیس سازمان مالیاتی روز گذشته از تصویب شدن آیین‌نامه اجرایی این مالیات در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد. پارسا درباره علت تعلل در تصویب آیین‌نامه مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس گفت: آیین‌نامه مدت‌ها قبل توسط سازمان امور مالیاتی به دولت ارسال شد و بتازگی در کمیسیون اقتصاد دولت تأیید شده است. وی افزود: این آیین‌نامه احتمالا طی این روزها ابلاغ خواهد شد. 
پارسا تصریح کرد: با ابلاغ آیین‌نامه، عملا اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس کلید خواهد خورد و در آن جریمه‌های سنگینی برای کسانی که از این مالیات فرار کنند، در نظر گرفته شده است. 
رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین در پاسخ به سوال مهر درباره درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰، گفت: عددی که در بودجه ۱۴۰۰ برای دریافت مالیات اضافه شد، مجموعه برآوردها و انتظاراتی بود که مجلس از میزان درآمدهای مالیاتی داشت. حداکثر تلاش ما این است که ضمن فشار نیامدن به طبقه پایین مردم و تولید، این پیش‌بینی را محقق کنیم. این مالیات چون همزمان با افزایش نرخ‌ها نیست فشار جدیدی را به مودی مالیاتی وارد نمی‌کند، بلکه با کارایی بیشتر این کار انجام خواهد شد. 
 
* با مصوبه جدید مجلس، هیچ عاقلی منزلش را خالی نگه نمی‌دارد
وی ادامه داد: در بحث مالیات بر خانه‌های خالی، قانون آن به‌گونه‌ای نوشته شده که هیچ انسان عاقلی خانه‌اش را خالی نگه ندارد. وقتی ۵۰ درصد اجاره ماهانه به عنوان جریمه دریافت می‌شود، هیچ انسان عاقلی هنگامی که ۵ میلیون تومان ارزش اجاره منزل او باشد، 5/2 میلیون تومان جریمه نخواهد داد؛ در حالی که خانه او نیز خالی خواهد ماند. بنابراین اگر این هدف سیاست‌گذار محقق شود، درآمد قابل توجهی برای دولت نخواهد داشت اما به هر حال برخی به گونه دیگری محاسبه می‌کنند. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های اقتصادی مجموعه نهادهای انقلاب اسلامی مشمول مالیات هستند؛ اتفاقا این نهادها، نهادهای بسیار خوش حسابی هستند و به جهت حساسیت‌هایی که اخیرا به وجود آمده خوش‌حسابی آنها بهتر نیز شده است. 

Page Generated in 0/0060 sec