printlogo


کد خبر: 230073تاریخ: 1399/11/14 00:00
اظهارات رئیس ‌کل بانک مرکزی درباره حذف ارز 4200 در سال آینده:
با حذف ارز 4200 تومانی مخالف نیستم

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه‌شب با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح مسائل مختلف پرداخت. در این میان مسائل ارزی بویژه موضوع حذف ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اظهارات وی بود. 
 
* روند رو به بهبود درآمدهای ارزی کشور
همتی با بیان اینکه در ۱۰ روز گذشته در سامانه ‌نیما بیش از یک میلیارد دلار ارز مبادله شده است، گفت: با این حال وارد‌کنندگان قیمت ارز را کاهشی می‌بینند و به همین جهت عرضه بیش از تقاضاست. رئیس‌ کل بانک مرکزی افزود: تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد و در همین راستا رشد پایه پولی که برای امسال بیش از ۱۰۰درصد پیش‌بینی می‌شد، در ۹ ماه تنها ۱۸ درصد افزایش داشت که در جلوگیری از افزایش نرخ تورم موثر بود. 
وی با بیان اینکه در صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی شرایط خوبی داریم، گفت: شرایط سخت قبلی تکرار نخواهد شد. 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز نیست، افزود: تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است. همتی گفت: در سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تامین کردیم که ۷ میلیارد دلار از آن از ذخایر بانک مرکزی بود و امسال نیز بخشی از نیاز‌های دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم. 
 
* با حذف ارز 4200 مخالف نیستم
رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: من با این موضوع مخالف نیستم اما باید همه ابعاد این کار سنجیده شود و به آزمون و خطا عمل نکنیم. هم‌اکنون قیمت برخی کالا‌های اساسی مانند نهاده‌های دامی و ذرت و سویا با قیمت ارز ۹ تا ۱۳ هزار تومانی محاسبه می‌شود که رسیدن نرخ دلار این نهاده‌ها به ۲۳ هزار تومان باعث افزایش قیمت بیشتر آن خواهد شد. وی گفت: بنده نیز موافق ارز تک‌نرخی و حذف رانت هستم با این حال باید این اقدام به صورت سنجیده انجام شود. 
 
* از سئول شکایت قضایی خواهیم کرد
رئیس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی از کره‌جنوبی گفت: این موضوع در حال پیگیری است و از کره شکایت قضایی خواهیم کرد. 
همتی درباره نرخ سود بانکی و اینکه برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم، گفت: با این حال در عملیات بازار باز، نرخ بهره‌های بین بانکی را بین کف و سقف ۱۴ تا ۲۲ درصد در نظر گرفته‌ایم و هدف‌گذاری ما رسیدن به نرخ ۱۸ تا ۱۸ و نیم درصد است. رئیس کل بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی بانک‌ها گفت: امسال حدود 1200 هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های تولیدی داده شده است. 
وی افزود: همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و ۲۱ هزار میلیارد تومان بابت مسکن روستایی و ۸۵ هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک طرف بانک‌ها پرداخت شده است. 
همتی درباره تملک کارخانه‌های تولیدی از طرف بانک‌ها گفت: بیشتر این واحد‌های تولیدی متروکه بودند با این حال برای رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان، کمیته‌ای در بانک مرکزی با حضور نماینده دادستان ایجاد شده است.

Page Generated in 0/0066 sec