printlogo


کد خبر: 230083تاریخ: 1399/11/14 00:00
شمار جان‌باختگان کرونا در کشور از مرز ۵۸ هزار نفر گذشت
احتمال بازگشت محدودیت‌ها تا هفته آینده
فوت 79 کرونایی طی یک‌شبانه روز در کشور

«احتمال بازگشت محدودیت‌ها به دلیل افزایش میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستانی در هفته آینده وجود دارد». این جمله را معاون درمان ستاد کرونای استان تهران اعلام کرد و گفت: در صورت کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شیوع موج چهارم در کشور دور از انتظار نیست. به گزارش «وطن امروز»، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه آمار ابتلا در تهران از حالت نزولی خارج شده و حتی در برخی بیمارستان‌ها مراجعات سرپایی ۲ برابر شده، گفت: لغو شتاب‌زده محدودیت‌ها، ساده‌انگاری شرایط، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش محسوس سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مهم‌ترین علت افزایش مجدد آمار است. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توقف روند نزولی آمار ابتلا به کرونا در استان تهران، اظهار کرد: آمارها در ۱۰ روز گذشته نشان‌دهنده آن است که متاسفانه نمودار ابتلا از حالت نزولی به حالت ثابت تغییر حالت پیدا کرده و حتی در برخی بیمارستان‌ها، آمار مراجعات سرپایی تا ۲ برابر افزایش یافته است. وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر آمار بستری روزانه در بیمارستان‌های استان تهران به بالای ۳۰۰ نفر در روز افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که این عدد به زیر ۲۰۰ نفر رسیده بود، بنابراین این افزایش آمار می‌تواند زنگ خطری برای وقوع پیک‌های بعدی بیماری محسوب شود. توکلی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند، گفت: این رقم در چند هفته گذشته به ۱۶۰۰ نفر هم رسیده بود. همچنین در برخی بیمارستان‌ها با افزایش ۲ برابری مراجعات سرپایی مواجه بودیم، بنابراین زمانی که در منحنی شیب نزولی ناگهان برای یک هفته این شیب نزولی ثابت شده و تا حدودی افزایشی می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای برای خیز منحنی به سمت افزایش آمار ابتلا و فعال شدن مجدد چرخه و زنجیره انتقال بیماری باشد. توکلی نکته مهم بعدی را افزایش نرخ ابتلا و بروز بیماری در سنین زیر ۲۵ سال عنوان کرد و گفت: این مساله علل مختلفی دارد که در دست بررسی است. وی با بیان اینکه حساسیت این موضوع از سوی ستاد بارها مطرح شده است، اظهار کرد: احتمالا تا هفته آینده و برای پیشگیری از بروز پیک‌های بعدی و شرایط ناگوار اپیدمی، برخی محدودیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های کرونایی اعمال خواهد شد. 
 
* فوت 79 کرونایی طی یک‌شبانه روز در کشور
در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از تشخیص ۶هزار و ۵۹۷ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز یکشنبه تا ظهر امروز (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۵۹۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شد که ۸۱۷ نفر از آنها بستری شدند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در طول این مدت ۷۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۸ هزار و ۳۸ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۳۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ ترخیص شده‌اند. لاری ادامه داد: همچنین ۳۸۹۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تاکنون ۹ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۵۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. به گفته وی، بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شهرستان‌های نارنجی در استان‌های شمال شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.
 
***
۱۴۰۰ فاز عمومی واکسیناسیون آغاز می‌شود
دبیر ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: واکسن کرونا هم با استفاده از توان داخلی و هم با خرید از دیگر کشورها تامین می‌شود. زمستان آینده نیز واکسیناسیون عمومی شروع خواهد شد. مصطفی قانعی افزود: قرار است ۱۶‌میلیون دوز واکسن از مجموعه کوواکس، بیش از ۲۵میلیون دوز از طریق واردات و ۲۵ میلیون دوز با استفاده از تولیدات داخلی تامین شود. واکسیناسیون عمومی نیز اسفندماه سال آینده شروع می‌شود. به گفته وی، زمستان امسال کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، افراد مسن، معلولان و جانبازان مراکز نگهداری در اولویت واکسیناسیون قرار دارند. بهار و تیرماه سال آینده نیز افراد بالای ۶۵ سال، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با بیماری زمینه‌ای و افرادی که به واسطه شغل خود با مردم در تماس هستند، واکسن دریافت می‌کنند. وی همچنین بیان کرد: مرداد تا آذر ۱۴۰۰ نیز نوبت به واکسیناسیون ساکنان مراکز شلوغ، افراد ۵۵ تا ۶۵ سال فاقد بیماری زمینه‌ای و شاغلان مشاغل ضروری و کارکنان بهداشتی که در خط اول مواجهه نیستند، می‌رسد. در نهایت نیز در فاز چهارم، با شروع زمستان ۱۴۰۰ همه مردم در مقابل این بیماری واکسینه خواهند شد. 

Page Generated in 0/0055 sec