printlogo


کد خبر: 230150تاریخ: 1399/11/16 00:00
دور دنیا

انتظار طولانی دانشجویان فرانسوی برای دریافت کمک غذایی
در شرایطی که اقتصاد فرانسه بشدت بر اثر همه‌گیری کرونا آسیب دیده، دانشجویان فرانسوی به دلیل افزایش مخارج زندگی، اجاره‌های بالا و بیکاری، با شرایط سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی به‌ رغم آنکه دولت وعده داده هزینه غذای دانشجویی کاهش یابد، بسیاری از دانشجویان مجبورند در صف‌های طولانی برای کمک غذایی بایستند. آنها مجبورند در سرما با وجود کرونا برای دریافت بسته 7 کیلوگرمی کمکی ساعت‌ها در صف منتظر بمانند. 
***
رژیم صهیونیستی به دنبال رزمایش‌ مشترک با امارات
سایت عبری‌زبان «واللا» به نقل از برخی مسؤولان امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد بخش نظامی این رژیم تلاش دارد امکان انجام رزمایش‌های نظامی مشترک با امارات را فراهم کند. سایت واللا در ادامه گزارش داد این طرح یا خواست اسرائیل در جریان سفر اخیر ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به اراضی اشغالی و صحبت درباره زیان‌های ناشی از لغو قرارداد فروش جنگنده‌های «اف۳۵» با امارات که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته درباره آنها بازنگری کند، مطرح شد. 
***
طالبان: آمریکا داعش را به افغانستان انتقال می‌داد
یک رسانه پاکستانی به نقل از اعضای طالبان نوشت آمریکا تروریست‌های داعش را به خاک افغانستان منتقل و به این تروریست‌ها برای فرار از محاصره طالبان کمک کرده است. به گزارش «پاکستان آبزرور»، اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده طالبان تاکید دارند آمریکا داعش را به داخل افغانستان منتقل و به این تروریست‌ها کمک کرده است از مناطق تحت کنترل طالبان فرار کنند. طالبان همچنین نظامیان آمریکایی را مسؤول افزایش خشونت‌ها در افغانستان دانست. این گروه تاکید کرد آمریکا از شرایط توافق شده در ماه فوریه در قطر کوتاهی کرده و حملات را از سر گرفته است. اعضای طالبان افزودند: «ما به رسانه‌ها دسترسی نداریم اما آنها دارند. آنها خشونت‌ها را به ما نسبت می‌دهند که درست نیست. آنها خشونت را آغاز می‌کنند و این خشونت‌ها همچنان ادامه دارد». پیش از این نیز اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارش تازه خود به کنگره اعلام کرده بود حملات هوایی آمریکا در افغانستان با وجود توافق با طالبان برای دومین ۳ ماهه متوالی افزایش یافته است. 
***
فتح: انتخابات برخلاف میل اسرائیل در قدس برگزار می‌شود
دبیرکل کمیته مرکزی فتح اعلام کرد انتخابات برخلاف میل رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، «جبریل الرجوب» از طریق تلویزیون رسمی فلسطین این خبر را اعلام کرد و گفت این انتخابات بر خلاف خواسته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس برگزار می‌شود. رژیم صهیونیستی هر گونه حاکمیت فلسطینی‌ها در قدس را رد می‌کند اما هنوز موضع خود را درباره برگزاری انتخابات در این شهر اعلام نکرده است. ارزیابی‌های غیررسمی فلسطین نشان می‌دهد حدود ۳۴۰ هزار فلسطینی در قدس شرقی زندگی می‌کنند. الرجوب در عین حال طرح ارائه لیست مشترک با حماس یا هر ائتلاف دیگر برای ورود به انتخابات را رد کرد. با این حال وی گفت فتح برای توافق با گروه‌ها درباره سازوکار برگزاری انتخابات و مراحل پس از آن به قاهره می‌رود و اطمینان دارد حماس در کنار فتح در این انتخابات شرکت می‌کند و کسی نمی‌تواند برگزاری این انتخابات را متوقف کند. ۲ جنبش فتح و حماس روز دوشنبه اعلام کردند جلسات گفت‌وگوی جامع گروه‌های مقاومت فلسطین هشتم فوریه در قاهره آغاز می‌شود. قرار است همه گروه‌های فلسطینی در این جلسات گفت‌وگو پیرامون طرح آشتی ملی و برگزاری انتخابات فلسطین شرکت کنند.  
***
طرح تغییر قانون اساسی و جنجال‌های سیاسی در ترکیه
سخنان یکباره رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اینکه زمان تغییر قانون اساسی ترکیه فرارسیده است، دستور کار و فضای سیاسی این کشور را نیز تغییر داد. اردوغان در پایان نشست هیات دولت [ترکیه] به یکباره با عنوان اینکه زمان بحث در زمینه تغییر قانون اساسی ترکیه فرا رسیده است، گفت: اقدامات لازم از سوی دولت در مجلس در زمینه قانون‌گذاری و در ریاست‌جمهوری درباره مسائل اداری آغاز خواهد شد و در توافق با شرکای‌مان می‌توان برای تدوین پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید گام برداشت. بعد از سخنان اردوغان، «محرم ارکیک» معاون حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق سخنان اردوغان را «ورشکستگی سیاسی» خواند و گفت: در طول ۲ سال و نیم گذشته بعد از تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی، اکنون به نظر می‌رسد رژیم ورشکسته شده است. وی با تاکید بر اینکه مخالفان خواستار بازگشت به نظام پارلمانی هستند و در نخستین انتخابات اردوغان را شکست داده و به نظام پارلمانی باز خواهند گشت، گفت: انتخابات هر زمانی انجام شود ما یک سیستم قدرتمند پارلمانی و در نتیجه یک قانون اساس جدید را ارائه خواهیم کرد. قانون اساسی فعلی ترکیه که بارها مفاد آن تغییر یافته و اصلاح شده بعد از کودتای ۱۹۸۰ میلادی در ترکیه تدوین شد و در طول دهه‌ها بیشتر احزاب خواستار تغییر آن بودند ولی هر حزب بعد از روی کار آمدن تنها به انجام برخی تغییرات بسنده کرده است. آخرین تغییرات در چارچوب این قانون اساسی، تغییر نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاستی بود که این تغییرات نیز با همراهی حزب حرکت ملی که به طور غیررسمی شریک حزب عدالت و توسعه محسوب می‌شود، مورد حمایت قرار گرفت. عمده احزاب سیاسی مخالف دولت در ترکیه از ابتدا با تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی مخالف بودند و اعلام کرده‌اند در صورت کسب قدرت، مجددا سیستم پارلمانی را در ترکیه حاکم خواهند کرد. 

Page Generated in 0/0070 sec