printlogo


کد خبر: 230182تاریخ: 1399/11/16 00:00
رئیس انستیتو پاستور:
واکسن «برکت» هیچ عارضه‌ای ندارد
واردات ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی کرونا به کشور در مرحله اول امروز انجام می‌شود

رئیس انستیتو پاستور ایران آخرین جزئیات واکسن‌های کرونا را تشریح کرد. دکتر علیرضا بیگلری در نشست خبری گفت: انستیتو پاستور ایران ساخت۳ واکسن را آغاز کرد. در کنار این اقدامات، راهکار خوب همکاری مشترک تولید واکسن بود که کشور کوبا را با سابقه ۲ دهه همکاری با ایران انتخاب کردیم. الان در کوبا فاز یک تمام شده و نتایج بررسی شده است. فاز دوم در حال اتمام است و ۱۶ فوریه فاز ۳ انسانی آغاز می‌شود تا ان‌شاءالله هفته‌های آتی واکسن را در ایران داشته باشیم‌. 

وی ادامه داد: درباره ظرفیت تست ما روزهای اول حدود ۲ تا ۳ هزار تست بود که سریعا افزایش یافت و امروز حدود ۵۰ هزار تست روزانه انجام می‌دهیم و اگر نیاز به تست‌های بیشتر باشد، می‌توانیم به آن برسیم. وی درباره واکسن ایرانی کرونا افزود: ساخت چندین واکسن به طور همزمان در ایران پیش می‌رود. نوع واکسن برکت «این اکتیو» است که نظیر این پلتفرم را در کارخانه سینوفارم و سینوواک چین داریم. این روش یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌های تولید واکسن است. کارآزمایی بالینی این واکسن آغاز شده است و اطلاعات داوطلبان به دقت رصد می‌شود. 
وی افزود: واکسن شرکت برکت، خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه خاص و نگران‌کننده‌ای نداشته است و کارایی آن در فازهای بعدی ۲ و ۳ مشخص می‌شود. واکسن شرکت رازی نیز تاییدیه گرفته است و وارد کارآزمایی بالینی خواهد شد. همچنین واکسن پاستور با انتقال دانش فنی از کوبا درحال پیگیری است که فاز حیوانی و اول و دوم خود را گذرانده و این نخستین واکسنی است که در ایران به فاز ۳ می‌رسد. وی درباره واکسن روسی (اسپوتنیک وی) کرونا تصریح کرد: یکی از پلتفرم‌های تولید واکسن، آدنو ویروس است. آدنو ویروس به دلیل نوع تکنولوژی‌اش به نظر می‌رسد ایمنی خوبی ایجاد می‌کند و کشورهای مختلفی از این روش برای تهیه واکسن استفاده کرده‌اند. 
 
* واردات ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی کرونا در مرحله اول
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی در مرحله اول امروز 16بهمن وارد می‌شود، گفت: طی ۲ هفته آینده مجوز مطالعات بالینی سومین واکسن تولید داخل صادر می‌شود. دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشستی خبری که به صورت ویدئوکنفرانسی در استودیوی سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه نگاه اصلی ما برای تامین واکسن، تأمین از طریق تولیدکنندگان داخلی است، اظهار کرد: تا زمان تولید حجم انبوه واکسن داخلی، روی واردات فکر کردیم؛ راه‌های تامین واکسن از راه‌ کوواکس و خرید از سایر منابع معتبر (خصوصی، غیرخصوصی و دولتی) است. برای تامین چند میلیون دوز واکسن برنامه‌ریزی شده است که از سبدی از واکسن‌‌های مختلف شامل چینی، هندی، روسی و کوبایی خواهد بود؛ تأمین واکسن از کوبا از طریق انتقال دانش فنی، تولید و بخشی هم احیانا واردات خواهد بود. 
وی افزود: دلیل تاخیر در خرید واکسن این بود که قبل از انجام فاز ۳ مطالعات بالینی، نسبت به خرید اقدام نکردیم و اگر واکسن در کشورهای منطقه زودتر تامین شد، به دلیل مشارکت در فاز ۳ مطالعات بالینی بود. در فضای مجازی دیدم و شنیدم که چرا در کشور تاکنون واکسن کرونا را دریافت نکردیم؟ واقعیت این است که تا زمانی که فاز ۳ مطالعات بالینی یک واکسن انجام نشده باشد، اجازه واردات هیچ واکسنی را نداده‌‌ایم. 

Page Generated in 0/0045 sec