printlogo


کد خبر: 230183تاریخ: 1399/11/16 00:00
وزیر بهداشت پیش‌بینی کرد؛ احتمال افزایش مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی در هفته‌های آینده
آتش کرونا شعله‌ور می‌شود!
۷۹ فوتی و ۶۸۷۰ بیمار جدید کرونا در کشور

 با آنکه در روزهای اخیر آمار روزانه جان‌باختگان «کووید-19» در کشور زیر 100 نفر گزارش می‌شود اما جامعه پزشکی نگران شیوع دوباره این بیماری است، چرا که مراجعه مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی در کشور با شیب ملایمی افزایش یافته است. 
به گزارش «وطن امروز»، وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، از خیز ملایم موارد سرپایی «کووید-۱۹» در برخی استان‌ها از جمله تهران خبر داد و در عین حال درباره اقدامات انجام‌شده جهت تامین واکسن کرونا توضیح داد. سعید نمکی گفت: خوشبختانه توانستیم بیماری را در کشور مهار و کنترل کنیم اما آنچه باعث نگرانی بنده و همکارانم شده آن است که با کاهش رعایت پروتکل‌ها و عدم پایبندی به موازین و مقرراتی که برای فاصله‌‌‌گذاری‌ها اعلام کرده‌ایم، خیز ملایمی را در میزان بیماران سرپایی در برخی استان‌ها مشاهده می‌کنیم. در تهران نیز گزارش‌ها نشان‌دهنده آغاز یک خیز ملایم در افزایش تعداد بیماران سرپایی است و مطمئنا بعد از آن شاهد افزایش بستری مبتلایان خواهیم بود و در هفته‌های بعد ممکن است با افزایش مرگ‌ومیر مواجه شویم. وزیر بهداشت تاکید کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی متاسفانه هنوز هم بشدت کمتر از میزان قابل قبول است. وی افزود: خوشبختانه نه در خیز استان‌های داخلی و نه در ورودی‌ها به کشور، موتاسیون جدیدی را هنوز دریافت نکرده‌ایم. اقدامات سختگیرانه‌تری را در ارتباط با ترددها و گشتن خانه به خانه و پیدا کردن خوشه‌های آلودگی و شعله‌های کوچک بیماری آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم زودتر موارد جدید را شناسایی کنیم. وی افزود: لازم است برای مردم در رابطه با واکسن توضیح دهم؛ از روز اول گفتم وزیر بهداشت همه مردم ایران هستم و خود را مکلف به خدمت و حمایت از سلامت می‌بینم. خواهشم آن است مواردی را که دنبال می‌کنیم سیاسی نکنند و واکسن هم از جمله همین موارد است. وزیر بهداشت ادامه داد: چنانچه کسانی برای صندلی‌هایی چه در نظام صنفی و چه بالاتر از آن خواب‌هایی دیده‌اند، اگر ملت ایران آنها را پذیرفت که مبارک باشد اما خواهشم آن است مسائل واکسن و سلامت را سیاسی نکنید. نمکی با اشاره به واکسن‌هایی که ایران قصد واردات آن را دارد، گفت: مجموعه «آسترازنکا» تحویل 2/4 میلیون دوز واکسن را در قالب کوواکس در فوریه شروع می‌کند. در کنار آن قرار بود واکسن «اسپوتنیک وی» نیز وارد کنیم که حرف‌هایی درباره آن زدند. سیاست ما آن بود واکسنی که می‌خواهیم ثبت کنیم در چند کشور موجه ثبت و مصرف شده باشد و کلینیکال ترایال در ۳ فاز را گذرانده باشد. «اسپوتنیک وی» اکنون در کشورهایی نظیر برزیل، ویتنام، آرژانتین، بولیوی، مجارستان، روسیه و بلاروس مصرف می‌شود. واکسن چینی نیز در امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، اندونزی و... ثبت شده و استفاده می‌شود. وی ادامه داد: واکسن ۲ کمپانی هندی نیز در جاهای مختلف ثبت شده و امیدواریم در بهمن‌ماه با پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهور و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه در حمل‌ونقل واکسن، بتوانیم هر چه زودتر از منابع مورد تایید کشور، واکسن را وارد کرده و تزریق را به گروه‌های آسیب‌پذیر با رعایت اولویت‌ها شروع کنیم. 
 
* ۷۹ فوتی و ۶۸۷۰ بیمار جدید کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۶ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر سه‌شنبه تا امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۷۰۱ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۸۶ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این مدت ۷۹ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۱۸۹ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۳۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی همچنین گفت: ۳۸۳۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تاکنون ۹ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۵۸ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وی همچنین گفت: شهرستان‌های نارنجی در استان‌های شمالی شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند. 
 

Page Generated in 0/0064 sec