printlogo


کد خبر: 230193تاریخ: 1399/11/16 00:00
رأی منفی 63 نماینده باعث شد طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب نشود
اقلیت علیه اکثریت

گروه سیاسی: طرح شفافیت آرای نمایندگان روز گذشته در صحن مجلس به رای گذاشته شد و به دلیل آنکه دوسوم آرای نمایندگان را کسب نکرد، رای نیاورد. 
به گزارش «وطن امروز»، طرح پرحاشیه شفافیت آرای نمایندگان مجلس روز گذشته در جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و وکلای ملت در نهایت پس از بررسی نظرات موافقان و مخالفان این طرح، با 153 رای موافق، 63 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن مخالفت کردند. از آنجا که این طرح نیاز به دوسوم آرا داشت، تنها با اختلاف 3 رای با کلیات این طرح مخالفت شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان رأی‌گیری کلیات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس پیرامون شفافیت آرای نمایندگان گفت: با توجه به اینکه اصلاح آیین‌نامه داخلی نیاز به دوسوم آرای نمایندگان دارد، کلیات این طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد. وی افزود: البته موافقان و مخالفان کلیات طرح با اصل موضوع شفافیت موافق بودند، لذا کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تلاش کند آیین‌نامه را به نوعی تنظیم و تدوین کند که شفافیت و دغدغه همه نمایندگان دیده شود. 
البته پیش از جلسه علنی روز گذشته، نمایندگان در جلسه غیرعلنی ابعاد این طرح را مورد بررسی قرار دادند. در همین راستا احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: در نشست غیرعلنی پارلمان، رئیس مجلس عنوان کرد ما راهی جز شروع شفافیت از مجلس نداریم و لاجرم باید این کار را از مجلس آغاز کنیم. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قالیباف گفت ما عجله‌ای برای تصویب طرح شفافیت نداریم و باید ابعاد مختلف آن با دقت مورد رسیدگی قرار گیرد. علیرضابیگی خاطرنشان کرد: رئیس مجلس عنوان کرد به خاطر بررسی هر چه بهتر و دقیق‌تر طرح شفافیت، این طرح به صورت دو شوری مورد رسیدگی قرار گیرد. 
 
* مخالفت نادران 
الیاس نادران که از مخالفان طرح شفافیت بود در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: باید ملاحظه نمایندگان شهرستان‌ها را کنید که چه فشاری از سوی بخش‌های مختلف استانی آنها وارد خواهد شد. کل کشور تهران نیست، نباید نماینده را در شرایط پوپولیستی قرار دهیم. 
حسینعلی حاجی‌دلیگانی اما در موافقت با کلیات این طرح اظهار کرد: بنده در مجلس دهم ۱۳۰ امضا برای طرح شفافیت آرا جمع کردم و با طرح آقای فتحی، نماینده تهران که ۳۰ امضا داشت آن را ادغام کردیم اما در نهایت موقع رای‌گیری فقط ۵۹ رای آورد اما بنده ایمان دارم مجلس یازدهم با مجلس دهم کاملا متفاوت است. امروز مجلس یازدهم ثابت خواهد کرد عموم نمایندگان به دنبال شفافیت هستند. حال اگر ایراداتی وجود دارد در جزئیات می‌توان آن را بررسی کرد. مجلس یازدهم برای نخستین‌‌بار بعد از گذشت 42 سال از انقلاب در این زمینه گام برمی‌دارد. اعتماد عمومی که یک سرمایه اجتماعی است، امروز به خاطر عملکرد برخی افراد و عدم شفافیت زیرسوال رفته است. وضعیت کنونی به این دلیل است که با مردم شفاف نبودیم و عده‌ای قصد داشتند با شعارها سر مردم را کلاه بگذارند. باید با مردم روراست باشیم. 
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از جلسه روز گذشته از عدم تصویب کلیات طرح شفافیت آرا در مجلس ابراز تأسف و ابراز امیدواری کرد این طرح مجدداً به صحن مجلس بیاید. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏به طرح شفافیت، رای موافق دادم ولی متاسفانه این طرح که به دوسوم آرا نیاز داشت با ۱۵۳ رای (2/65 درصد) موافق و فقط با ۳ رأی کمتر تصویب نشد. ‏امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح مجددا به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آرا شکسته شود».
 
* درخواست تعدادی از نمایندگان برای بررسی دوباره طرح شفافیت آرا 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی به همراه تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به هیات‌رئیسه مجلس خواستار بازگشت طرح شفافیت آرا به دستور کار جلسات علنی مجلس شدند. در بخشی از این نامه آمده است: بدین وسیله امضاکنندگان، درخواست اعمال ماده ۱۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و نیز اعمال ماده ۱۲۰ و ۱۲۱ آیین‌نامه داخلی یعنی رای‌گیری به صورت قیام و قعود را درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان داریم. امیدواریم در نخستین جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد مذکور مورد بررسی قرار گیرد. طبق ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی اگر طرحی مورد تصویب مجلس شورای اسلامی یا کمیسیون‌های موضوع اصل ۸۵ قانون اساسی واقع نشود بدون تغییر اساسی تا 6 ماه دیگر نمی‌توان آن را مجددا به مجلس پیشنهاد کرد مگر با تقاضای کتبی ۵۰ نماینده و تصویب مجلس.

Page Generated in 0/0061 sec