printlogo


کد خبر: 230210تاریخ: 1399/11/18 00:00
اشتیاق آلمان به واکسن روسی

صدراعظم و وزیر بهداشت آلمان در کمال استیصال نسبت به دریافت واکسن کرونا از سوی شرکای غربی‌شان، آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا، چشم امید به واکسن روسی «اسپوتینک وی» دارند. آلمان که تا چندین ماه مدعی بود کرونا را کنترل کرده، حالا تبدیل به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس «کووید-19» شده است. این در حالی است که ژرمن‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای از مدیریت بحران کرونا توسط دولت آلمان ناراضی هستند. بر اساس جدیدترین آمارها در آلمان 2252489 نفر به کرونا مبتلا شده و 60212 نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. در همین رابطه آنگلا مرکل پس از ناامیدی از شرکای غربی آلمان، چشم امید به شرق دارد. صدراعظم آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد: «ما امروز اطلاعات خوبی همچنین درباره واکسن روسی را می‌خوانیم. بر اساس اطلاعات جدید، این واکسن تاثیر 6/91 درصدی دارد. هر واکسنی در اتحادیه اروپایی مورد استقبال قرار می‌گیرد، البته تنها در صورتی که تایید شود و آژانس دارویی اروپا داده‌های ضروری درباره آن را ارائه دهد. هر کسی که برای تایید واکسن با داده‌ها در اروپا تلاش می‌کند، به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرد. من در این باره با رئیس‌جمهور روسیه صحبت کرده‌ام». این اظهارات مرکل پس از چراغ سبز روسیه برای ثبت واکسن «اسپوتنیک وی» در اتحادیه اروپا صورت گرفته است. 
استقبال مرکل از واکسن روسی مورد حمایت وزیر بهداشت دولت او «ینتس اشپاهن»نیز قرار گرفته است. اشپاهن فردای روزی که ژرمن‌ها را از کمبود واکسن‌های غربی کرونا تا یک ماه آینده مطلع کرد، در یک کنفرانس آنلاین اعلام کرد بررسی تولید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در اروپا در حال انجام است. 
گزارش‌ها حاکی از انشقاق و اختلاف نظر شدید در دولت ائتلافی آلمان درباره روند سفارش واکسن از طرف کمیسیون اروپایی است. در حالی که حمایت‌های مرکل از کمیسیون اروپایی به جایی نرسیده اما «اولاف شولتز» معاون وی و نامزد صدراعظمی حزب سوسیال مسیحی، کمیسیون اروپا را مقصر کند شدن روند واکسیناسیون می‌داند. در همین حال نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ موسسه سیوی حاکی از کاهش چشمگیر میزان رضایت‌مندی از عملکرد صدراعظم و وزرای دولت ائتلافی آلمان در دوران همه‌گیری کروناست. 
به گزارش شبکه آر‌ان‌دی، 46 درصد آلمان‌ها این انتقاد را به دولت خود وارد می‌دانند که واکسن کافی برای شهروندان سفارش نداده و از این رو گروه‌های در خطر نمی‌توانند واکسینه شوند. کمک‌های مد نظر دولت برای ماه نوامبر مشاغل آسیب‌دیده هم هنوز به دست آنها نرسیده و دلسردی‌ها عمیق است. در مقابل تنها 42 درصد آلمان‌ها از عملکرد دولت‌شان رضایت دارند. یکی از محققان دلایل افزایش نارضایتی‌ها را خستگی از کرونا در بین مردم به دلیل طولانی شدن محدودیت‌های بحران کرونا از اوایل نوامبر 2020 و خشم مردم از اشتباهات فنی سیاستمداران در مدیریت بحران دانسته است.

Page Generated in 0/0066 sec