printlogo


کد خبر: 230211تاریخ: 1399/11/18 00:00
لکنت پنتاگون درباره فرار نیمیتز از خلیج‌فارس

سخنگوی جدید پنتاگون در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش تلاش کرد دلیل خروج تنها ناو هواپیمابر آمریکا از خلیج‌فارس را توضیح دهد. «جان کربی» در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره گفت خروج ناو هواپیمابر «نیمیتز» و ناوگروه مربوط به آن از خلیج‌فارس در چارچوب عملیات روتین نیروی دریایی ارتش تروریستی آمریکا بوده است. 
این اظهارات جان کربی پس از آن بود که او در نشست مطبوعاتی روز سه‌شنبه خود توضیح قانع‌کننده‌ای به مطبوعات آمریکایی درباره خروج گروه هوابرد (ناو هواپیمابر) یو‌اس‌اس نیمیتز از منطقه عملیاتی تحت مسؤولیت سنتکام (فرماندهی خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقای پنتاگون) نداده بود. 
یو‌اس‌اس نیمیتز همان ناو پرطمطراقی بود که از 9 ماه پیش، آمریکا و حامیانش برای آن هلهله‌ها سر می‌دادند که حالا مجبور است با تعظیم در مقابل قدرت فرابحری روزافزون جمهوری اسلامی ایران، خلیج‌فارس و اقیانوس هند را بدون هیچ دستاوردی ترک کند. 
البته نیمیتز قرار بود زودتر از اینها بازگردد اما «کریستوفر میلر» سرپرست پنتاگون در آخرین روزهای ترامپ، دستور خود در آخرین روز سال ۲۰۲۰ برای بازگشت آن را ۴ روز بعد به دلیل وجود آنچه «تهدید ایران» می‌نامید لغو کرد. آن دستور عقب‌نشینی را جانشینش ژنرال لوید با شتابی زایدالوصف تجدید کرد تا در ابعادی بزرگ‌تر شمای عقب‌نشینی آمریکا از کل خاورمیانه شکل بگیرد. 
برخی کارشناسان حوزه نظامی اظهارات کربی درباره خروج این ناو از خلیج‌فارس را متناقض خوانده‌اند. کربی ابتدا در نشست مطبوعاتی هفته پیش دلیل صدور دستور بازگشت این ناوگروه را طولانی شدن مدت این استقرار و نیاز به تعمیر و نگهداری خواند اما سپس در مصاحبه با الجزیره آن را در چارچوب عملیات روتین پنتاگون برشمرد. 
اما سخنگوی پنتاگون سه‌شنبه پیش با پاسخ‌های مبهم خود نشان داده بود حتی مقامات مافوق او نیز در این باره بلاتکلیف بوده‌اند و گویا آمریکایی‌ها با جبر بزرگی مواجه بوده‌اند که باید هر چه سریع‌تر یو‌اس‌اس نیمیتز را از تیررس موشک‌های تازه‌ رونمایی‌شده ایرانی خارج کنند. 
کربی آن روز وقتی با این پرسش یک خبرنگار مواجه شد که آیا بازگشت این ناو هواپیمابر از خلیج‌فارس نشانه مماشات با ایران است، رمق کری خواندن هم برایش نمانده بود و توپ را به زمین ژنرال «لوید آستین» رئیس جدید پنتاگون انداخت و گفت: «وزیر هنگام تأیید بازگشت این ناو هواپیمابر، فضای ژئواستراتژیک موجود را در ذهن داشته است». نشان به آن نشان که او پیش‌تر در همین کنفرانس از تصمیمات مشورتی در رأس ستاد مشترک نیروهای مسلح و نه فقط در دفتر وزیر خبر داده بود. کربی سپس بدون پاسخ دقیق به این پرسش که آیا ناو هواپیمابر دیگری جایگزین نیمیتز در خلیج‌فارس خواهد شد یا نه، با فرافکنی آشکاری گفت: «ما دائما سطح تهدید را ارزیابی کرده و همواره سعی می‌کنیم به هر تهدیدی با ظرفیت‌های متناسب پاسخ بدهیم».

Page Generated in 0/0078 sec