printlogo


کد خبر: 230212تاریخ: 1399/11/18 00:00
دور دنیا

ناو آمریکایی در تنگه تایوان
ارتش چین اقدام نیروی دریایی آمریکا در اعزام یک فروند ناوشکن به تنگه تایوان را تنش‌آفرین خواند. طبق اعلان ناوگان هفتم دریایی پنتاگون، نخستین کشتی جنگی آمریکایی که از زمان تحلیف جو بایدن تاکنون از تنگه تایوان (تنگه فرموسا) بین تایوان و چین عبور کرده، ناوشکن «جان مک‌کین» است. عبور ناوهای آمریکایی از تنگه فرموسا بارها با مخالفت و خشم مقام‌های چینی روبه‌رو شده است. چینی‌ها عبور ناوهای خارجی از این منطقه بدون اجازه خود را نقض حاکمیت ملی پکن ارزیابی می‌کنند. به گزارش رویترز، در بیانیه ارتش چین نسبت به این اقدام آمده است:«ایالات‌متحده عمدا به دنبال ایجاد تنش و اختلال در روند ثبات و صلح در منطقه است. نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین این کشتی را رهگیری و دنبال کرده‌اند. این اقدام آمریکا تکرار حربه قدیمی دستکاری و دخالت پیچیده در اوضاع منطقه تنگه تایوان است، آمریکا به دنبال ایجاد تنش به صورت عمدی و اختلال در ثبات و صلح منطقه است. ما قاطعانه با این اقدام مخالف هستیم».
***
گرم شدن دوباره رابطه آنکارا- تل‌آویو؟
تعیین کاردار جدید سفارت رژیم صهیونیستی در ترکیه باعث شده گمانه‌زنی‌ها درباره تقویت دوباره روابط آنکارا و تل‌آویو مطرح شود. به گزارش تارنمای سمانیوز، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه، «ایریت لیلیان» را به عنوان کاردار سفارت این رژیم در پایتخت ترکیه تعیین کرد. او از پژوهشگران و کارشناسان برجسته امور ترکیه است که پیش از این سفیر رژیم صهیونیستی در بلغارستان بوده؛ کشوری که 259 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد. بنا بر این گزارش، انتخاب این دیپلمات باتجربه در امور ترکیه باعث شده برخی منابع آن را سیگنالی به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در راستای بازگشت گرمی به روابط آنکارا و تل‌آویو تلقی کنند. 
***
هلاکت والی داعش در شمال بغداد
در ادامه حملات مهلک بسیج مردمی عراق علیه تروریست‌های تکفیری داعش، ضرباتی تازه به این گروهک در شمال بغداد و استان دیالی وارد آمد. حشدالشعبی پنجشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی از کشته شدن والی گروه تروریستی داعش در شمال پایتخت عراق خبر داد. در این بیانیه آمده است: «همزمان، نیروهای فرماندهی عملیات شرق الانبار نیز موفق شدند ۲ تن از سرکردگان داعش را در جزیره الکرمه واقع در شمال شهر فلوجه از پا درآورند».
 اتاق عملیات مشترک بغداد نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام کاهش برخی محدودیت‎های امنیتی تاکید کرد: «در روزهای اخیر تلاش‌های اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی و بخش‌های نظامی عراق، باعث خنثی شدن عملیات‌های تروریستی بزرگی شد». پس از آن تارنمای العهد‌نیوز از هلاکت چندین داعشی در حمله موشکی موفق حشدالشعبی به منطقه نفت‌خانه در استان دیالی خبر داد. 
***
واکسن اسپوتنیک به فلسطین رسید
وزارت بهداشت فلسطین از تحویل گرفتن محموله‌ای شامل ۱۰ هزار واکسن روسی اسپوتنیک خبر داد. به گزارش فلسطینی معا، در شرایطی که رژیم صهیونیستی طی یک ماه و نیم اخیر اقدام به واردات گسترده واکسن‌های ضدکرونای آمریکایی و انگلیسی به اراضی اشغالی کرده و بیش از 5/1 میلیون اسرائیلی دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند اما فلسطینی‌ها کاملا فراموش شده‌اند. پس از آنکه رژیم صهیونیستی در اقدامی نژادپرستانه از تحویل واکسن‌های کرونا به فلسطینی‌ها خودداری کرد، سرانجام این روسیه بود که واکسن «اسپوتنیک وی» را به رام‌الله ارسال کرد. «می الکیله» وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان در این باره گفت: «این واکسن‌ها برای 5 هزار شهروند فلسطینی و همچنین اعضای کادر درمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت».
***
محکومیت ترور سلیم توسط حزب‌الله
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای ترور لقمان سلیم، فعال سیاسی این کشور را محکوم کرد. این حزب همچنین از سرویس‌های امنیتی و دستگاه قضایی لبنان خواست «هر چه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کرده و عاملان آن را بازداشت و مجازات کنند». در ادامه بیانیه حزب‌الله آمده است: «ما خواستار مبارزه با جنایات در حال انتقال در اکثر مناطق لبنان هستیم، بویژه اینکه برخی طرف‌ها در صدد سوءاستفاده سیاسی و رسانه‌ای از این رخدادها برای بر هم زدن امنیت و ثبات داخلی در لبنان هستند». 
جسد لقمان سلیم، نویسنده و روشنفکر لبنانی، پنجشنبه با چند گلوله شلیک‌شده به سرش در یک روستای جنوب این کشور کشف شد. 
***
درخواست سوریه از شورای امنیت برای برخورد با رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه گذشته طی یکی از شدیدترین تجاوزات سال‌های اخیر علیه سوریه، مناطقی از استان قنیطره در جنوب شام را هدف حملات هوایی قرار داد. مناطق حوالی فرودگاه بین‌المللی دمشق و بخش سوری بلندی‌های جولان، هدف اصلی حملات ارتش صهیونیستی بوده‌اند که البته پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شد موشک‌های شلیک شده را قبل از اصابت به زمین هدف قرار دهد. در همین رابطه، وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت خواست به مسؤولیت خود در چارچوب منشور سازمان ملل عمل کرده و اقدامات قاطع و فوری برای جلوگیری از تجاوزات تروریستی رژیم اسرائیل به خاک سوریه اتخاذ کند. 

Page Generated in 0/0060 sec