printlogo


کد خبر: 230226تاریخ: 1399/11/18 00:00
بهانه‌های عجیب برای ندادن وام ازدواج

گروه اجتماعی: بررسی لایحه بودجه سال 1400 نشان داد دولتی‌ها همچنان برای ندادن وام ازدواج بهانه‌جویی می‌کنند و قصد دارند افزایش احتمالی وام ازدواج را سیاسی جلوه دهند. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، لایحه بودجه 1400 از سوی مجلسی‌ها رد و به دولت بازگردانده شده اما در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس، پیشنهاد برخی نمایندگان مبنی بر افزایش وام ازدواج برای سال آینده مورد توجه قرار گرفت و رای آورد، با این وجود واکنش دولتی‌ها به این مصوبه عجیب بود. 
برخی مسؤولان دولت، درصدد غلط نشان دادن این مصوبه برآمده‎اند و با کلیدواژه‌هایی همچون ازدواج صوری، نگرانی از افزایش کودک‌همسری و همچنین ناتوانی بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات، راه را برای فرار از مسؤولیت و بهانه برای بانک‌ها ایجاد می‌کنند. این در حالی است که طی چند سال گذشته و با عملکرد ضعیف نهادهای مرتبط بویژه وزارت ورزش و جوانان، سیاست‌های موثری در راستای تشویق جوانان به ازدواج اجرایی نشده و با توجه به تورم کمرشکن و هزینه‌های بالا، تشکیل خانواده به هفت‌خانی برای جوانان تبدیل شده است. 
 
* غول تورم و وام نحیف ازدواج
غول تورم هر روز با قدرت بیشتری، سدی محکم در برابر پسران و دختران جوان و خانواده‌های آنها بنا می‌کند، تا به آنجا که این روزها هستند زوج‌هایی که به این دلیل یا تاریخ ازدواج‌شان را عقب می‌اندازند یا در این باره دچار تردیدهایی می‌شوند. مصداق بارز این امر هزینه‌های تامین مسکن و خرید جهیزیه است، آن هم در شرایطی که تنها کمکی که به این گروه سنی برای تشکیل خانواده می‌شود، وام ازدواجی بوده که در مجموع برای یک زوج 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ رقمی که حتی با کمک آن قادر به تهیه مسکن مناسب نخواهند بود. شاید بتوان خرید خرده‌ریزهای جهیزیه را که هم‌قیمت لوازم اصلی و ضروری می‌شود، نادیده گرفت اما تهیه مسکن از جمله الزامات شروع یک زندگی مشترک است. در حال حاضر برای رهن یک خانه 50 متری در تهران حداقل 150 میلیون تومان نیاز است. این در حالی است که مبلغ وام ازدواج در سال جاری برای هر زوج 50 میلیون تومان است. همچنین تهیه جهیزیه حداقل ۵۰ میلیون تومان و یک جهیزیه متوسط نیز حدود 150 میلیون تومان آب می‌خورد که با یک حساب سرانگشتی از ناکارآمدی مبلغ فعلی وام ازدواج حکایت دارد. 
مجتبی رضاخواه، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس ضمن انتقاد از نبود سیاست‌های حمایتی از جوانان از سوی دولت به «وطن ‌امروز» گفت: دولت آقای روحانی و زیرمجموعه آن ابتدا باید توضیح دهند که به طور مشخص برای حمایت از جوانان چه کرده‌اند؛ وقتی مسکن تهیه نکرده و اشتغال ایجاد نمی‌کنند، از پرداخت یک وام ازدواج نیز دریغ می‌کنند؟ بنابراین اگر مسؤولان دولتی با بیان دلایل پوچ همچون افزایش ازدواج صوری، پرداخت این نوع وام را زیرسوال ببرند، بفرمایند برای ترویج ازدواج جوانان چه برنامه‌ای دارند؟ وی با بیان اینکه برای حمایت از ازدواج باید سیاست‌گذاری شود، گفت: مبلغ 100 میلیون تومان، به عنوان وام به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود و بلاعوض نیست. اگر نخواهیم حتی در حد اعطای تسهیلات وام برای جوانان هزینه کنیم، چطور از آنها حمایت کنیم؟
وی افزود: میزان وام ازدواج برای تمام زوج‌ها 50 میلیون است که بانک‌ها به‌رغم بهره‌مندی از منابع مالی کافی همین میزان را هم پرداخت نمی‌کنند، کما اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی، 200 هزار نفر در صف پرداخت وام ازدواج هستند. برای سال 1400 میزان وام ازدواج به 70 میلیون ارتقا داده شده و به‌ عنوان مشوقی برای ازدواج در سن کمتر، برای پسران کمتر از 26 سال و دختران کمتر از 23 سال وام 100 میلیونی تعیین شده است. 

Page Generated in 0/0062 sec