printlogo


کد خبر: 230230تاریخ: 1399/11/18 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا در نطق خود درباره اولویت‌های سیاست خارجی این کشور اشاره‌ای به برجام نکرد
خواب‌زدگی

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آمریکا در اولویت‌های سیاست خارجی این کشور هیچ اشاره‌ای به توافق هسته‌ای موسوم به برجام نکرد. 
به گزارش «وطن امروز»، جو بایدن بامداد پنجشنبه در نطق تلویزیونی به اولویت‌های سیاست خارجی این کشور در دوره جدید اشاره کرد اما هیچ حرفی از توافق هسته‌ای به میان نیاورد. 
جو بایدن نه تنها درباره توافق هسته‌ای صحبت نکرد، بلکه به سایر موضوعات مربوط به ایران از جمله نقش منطقه‌ای ایران اشاره‌ای نداشت و تنها اشاره او درباره ایران آنجا بود که تاکید کرد آمریکا از حملات ائتلاف عربستان به یمن حمایت نمی‌کند و گروه‌های شبه‌‌‌نظامی مورد حمایت ایران نیز نباید عربستان را مورد هدف قرار دهند. 
سکوت بایدن درباره برجام در حالی است که رفتار آمریکا در دوره جدید نسبت به توافق هسته‌ای به یکی از موضوعات مورد علاقه رسانه‌ها، کارشناسان و مقامات برخی کشورها از جمله برخی مقامات ایران و شرکای اروپایی آمریکا تبدیل شده است. البته طی روزهای گذشته برخی مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور درباره توافق هسته‌ای سخنرانی‌های متعددی انجام دادند. محور اصلی این سخنرانی‌ها تاکید بر این گزاره بوده است که رفتار آمریکا در قبال برجام تابعی از رفتار ایران درباره این توافق است، به این معنا که آمریکا اقدام ایران ذیل گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای را به منزله عدم پایبندی تهران به تعهدات برجامی تفسیر کرده و بازگشت خود به برجام را منوط به ملغی شدن گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و انجام همه‌جانبه تعهدات از سوی ایران می‌داند. این در حالی است که آمریکا اردیبهشت 97 و زمانی که ایران تعهدات خود را «تمام و کمال» انجام داده بود، بدون هیچ دلیلی و صرفا بنا بر این تحلیل ترامپ که توافق هسته‌ای که توسط دولت اوباما حاصل شده به ضرر آمریکاست، از توافق به صورت رسمی خارج شد. البته پیش از این حتی زمانی که اوباما ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده داشت، بی‌توجهی آمریکا به تعهدات هسته‌ای خود در برجام و اقدامات این کشور در تحریم ایران که به منزله نقض توافق هسته‌ای به شمار می‌آمد، مورد انتقاد مقامات ایرانی قرار داشت، به‌ گونه‌ای که رئیس پیشین بانک مرکزی صراحتا اعلام کرد عایدی ایران از برجام در زمان اوباما تقریبا هیچ بوده است. 
با این حال به این سوال که چرا بایدن در بیان اولویت‌های سیاست خارجی خود به موضوع توافق هسته‌ای اشاره‌ای نکرده است، می‌توان پاسخ‌های متفاوتی داد. یک پاسخ آن است که توافق هسته‌ای همانند گذشته برای آمریکا دارای اولویت نیست و تمرکز این کشور بر حل چالش خود با چین و روسیه است. پاسخ دیگر آنکه مقامات آمریکایی تاکنون به یک برآورد دقیق از وضعیت خود نسبت به توافق هسته‌ای دست پیدا نکرده‌اند و همچنان بحث‌ها و رایزنی‌های داخلی برای اتخاذ یک رویکرد مشخص در برابر ایران ادامه دارد. یک پاسخ دیگر آن است که مقامات آمریکایی چشم به انتخابات 1400 دارند و حاضر نیستند تنها 4 ماه مانده به انتخابات ایران موضع اصلی خود در قبال برجام را به مرحله عمل برسانند. 

Page Generated in 0/0067 sec