printlogo


کد خبر: 230245تاریخ: 1399/11/19 00:00
محمد برادران، طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای فیلم «منصور» در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
می‌خواهم مردم از دیدن صحنه‌های خلق‌شده لذت ببرند

«محمد برادران» که چند سالی است در سینما با طراحی جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به شهرت رسیده و سال گذشته با طراحی جلوه‌های ویژه رایانه‌ای فیلم «خروج» توانست سیمرغ جشنواره را کسب کند، امسال با فیلم «منصور» به جشنواره آمده است؛ فیلمی که به لحاظ پروداکشن جلوه‌های ویژه رایانه‌ای بزرگ‌تر از خروج است. با او به گفت‌وگو نشستیم تا درباره ابعاد کار در فیلم «منصور» صحبت کنیم.
 
* شما از چه زمانی به فیلم منصور ملحق شدید؟
من از اواخر پیش‌تولید به کار اضافه شدم و تلاش کردم جلوه‌های ویژه لازم را بر اساس دکوپاژ و میزانسن لازم طراحی کنم. 
 
* فیلمنامه فیلم منصور چه ویژگی‌ای داشت که شما را برای حضور در این فیلم راغب کرد؟!
ببینید! برای من به عنوان یک فعال جلوه‌های ویژه، چیزی که در درجه اول مهم است پروداکشن کار است؛ ابعاد کار و اینکه چقدر کار به ساختن جلوه‌های ویژه نیاز دارد یا چقدر «تری دی» دارد. خب! وقتی ما داریم درباره صنعت هوایی صحبت می‌کنیم و هواپیما، این موضوع خیلی موثر می‌شود. از طرفی من از بچگی عاشق خلبانی و هواپیما بودم و این یکی از آرزوهایم بود و وقتی فیلمنامه این فیلم را خواندم، دیدم می‌توانم بخشی از آرزوهایم را با ساختن هواپیمای کامپیوتری و درگیری با این پروژه جلو ببرم و البته که در طول پروژه هواپیماهای جنگنده را از نزدیک لمس کنم. اینها سر جمع من را به قبول کردن این پروژه قانع کرد. 
 
* ساخت جلوه‌های ویژه رایانه‌ای چقدر زمان برد و ‌چند نفر در آن همکاری داشتند؟!
تقریبا از آبان‌ماه تا اول بهمن‌ماه درگیر این پروژه بودیم. 20 نفر از بچه‌های استودیوی ما کامل درگیر این پروژه بودند. 
 
* از لحاظ تکنیک و نرم‌افزار و کارشناسان، وضعیت سینمای ایران در بخش جلوه‌های ویژه رایانه‌ای در دنیا چگونه است؟
در منطقه خاورمیانه و آسیا اوضاع جلوه‌های ویژه ایران خیلی خوب است و چیزی که من در حال حاضر دارم تجربه می‌کنم این است که امروز دیگر تقریبا همه کارگردانان پذیرفته‌اند که جلوه‌های ویژه بخش لاینفک یک فیلم سینمایی است و همیشه برای آن حساب ویژه باز می‌کنند. امروز جلوه‌های ویژه، دیگر در روتوش کردن تصاویر خلاصه نمی‌شود؛ جلوه‌های ویژه، ساختن لوکیشن‌ها و اکسسوار کامل فیلم است. 
 
* آیا امروز جلوه‌های ویژه می‌تواند جای بخش‌های دیگری همچون طراحی دکور و فیلمبرداری را بگیرد؟ 
در فیلم‌هایی که ما ساختیم جلوه‌های ویژه بخش زیادی از طراحی دکور و صحنه فیلم است؛ طراحی صحنه فقط طراحی می‌کند و باقی آن با کامپیوتر است. اصلا گاهی اوقات فیلمبرداری نداریم و‌ همه چیز در کامپیوتر اتفاق می‌افتد. چه در فیلم «خروج» با آقای حاتمی‌کیا و چه در «منصور» با آقای سرمدی، بخش زیادی از کار را با جلوه‌های ویژه ساختیم. آنجا ما قطار، هلی‌کوپتر، تراکتور، مزرعه پنبه و... را ساختیم و اینجا هم بخش زیادی از هواپیماهای فیلم، اتفاقات ماشین و... ساخت کامپیوتری است. 
 
* آیا امیدی به کسب سیمرغ فجر دارید؛ چقدر برای شما مهم است؟!
من همیشه به داوری احترام می‌گذارم و درباره آن نظری نمی‌دهم اما آنچه برای من مهم است اینکه بهترین کار را تحویل دهم و مردم از دیدن صحنه‌های خلق‌شده لذت ببرند. 

Page Generated in 0/0107 sec