گروه فرهنگ و هنر: فیلم «روشن» دقیقا نمیداند میخواهد چه اثری باشد. شخصیت اصلی با بازی رضا عطاران یک فرد عاشق سینماست که یک خانه کوچک و زندگی سادهای دارد. او یک واحد از برجهای اطراف تهران را پیشخرید کرده اما سازندگان خانه به قولشان عمل نکردهاند و به همین خاطر هم این کاراکتر در وضعیت بدی قرار گرفته است.
خانواده او در حال فروپاشی است و همسرش هم به طور کامل از او جدا شده و تصمیم گرفته با تنفروشی اوضاع زندگی خود را بهبود بخشد. فیلم به علاقه کاراکتر رضا عطاران نسبت به سینما میپردازد، از نگاه ساده او به زندگی میگوید و سعی میکند با فضایی آرام و شبیه به شخصیتهای ساده فیلمهای ناتورئالیستی کارگردانهای شناختهشدهای مثل فدریکو فلینی، در دل مخاطب همدردی ایجاد کند اما به هیچ عنوان موفق نمیشود.
ممکن است فیلمهای خوب بسیار زیادی را ببینیم که در آنها با کاراکترهای اصلی سرخورده و بدون هدف طرف هستیم. در چنین شرایطی سازندگان فیلم سعی میکنند با طراحی یک ماجرا و اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی رخ میدهد، همچنان ریتم و هیجان فیلم را حفظ کنند اما فیلم «روشن» به بدترین شکل ممکن این کار را انجام میدهد.
اتفاقاتی که برای رضا عطاران در این فیلم رخ میدهد و شخصیتهایی که او در طول قصه با آنها روبهرو میشود، هیچ کدام پیشزمینه خاصی ندارند و در داستان هم ما تقریبا هیچ اطلاعات تازهای درباره آنها کسب نمیکنیم. اتفاقات هم فاقد هیجان کافی هستند و «روشن» بیشتر از آنکه مانند یک فیلم سینمایی باشد، شبیه سریالهای کوتاه درجه دوم شبکه نمایش خانگی است که داستان در آنها بشدت کند و بیهدف پیش میرود.
«روشن» نهتنها بدترین فیلم روحالله حجازی است، که اندک انگیزه و امید باقیمانده برای دنبال کردن کارنامه او را هم از بین میبرد و نشان میدهد به پایان راه رسیده است.
اگر زمانی در «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» یک داستان نیمخطی قابل پیگیری وجود داشت، اینجا همان قصه نیمبند هم وجود ندارد. اگر زمانی در «مرگ ماهی» سر و شکل بصری فیلم چشمنواز بود، اینجا تصویر دلنشینی هم وجود ندارد و اگر زمانی در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» با همه ضعفهایش، دستکم مضمون و تم اثر قابل تشخیص و بحث بود، اینجا حتی مشخص نیست فیلم برای چه و بر اساس کدام انگیزه محرک مضمونی ساخته شده است.
حجازی یک بار دیگر تلاش کرده بهترین تکنیسینها را برای ساخت فیلمش دور هم جمع کند و طبق معمول حضور آنها کمترین کمکی به فیلم نکرده است. به همان اندازه که انتخاب محمود کلاری برای فیلمبرداری «مرگ ماهی» تناسبی با اتمسفر فیلمنامه نداشت، اینجا هم معلوم نیست بامداد افشار با آن جنس از موسیقی مدرن خاص خود، چه تناسبی با دیگر اجزای فیلم دارد، یا مرتضی نجفی به عنوان فیلمبردار چه کمکی به فیلم کرده، یا ترکیب رضا عطاران و سیامک انصاری به عنوان کمدینهایی در قالب غیرکمدی، چه قصد و هدفی را دنبال میکند.
اصالت، گمشده سینمای حجازی است و در روشن هم، مثل فیلمهای قبلی خود تلاش میکند تا از خود واقعیاش فاصله بگیرد و قصه آدمهایی را روایت کند که کوچکترین نسبتی با خود فیلمساز ندارند. نتیجه آنکه باز هم مثل فیلمهای قبلی حجازی، آدمهای فیلمهایش شبیه به هیچ دسته و فرقه و قشری از آدمهای واقعی جامعه نیستند و فقط توهمات حجازی از جهان اطرافند.
آیا حجازی واکنش شخصیت اصلی فیلم خود در قبال خیانت همسرش را که به مضحکترین شکل و با جمله «دیگه این کارای بد رو نکن» خلاصه میشود، قابل درک و فهمیدنی میداند؟ یا به همسر او حق میدهد با مرد دیگری رابطه جنسی داشته باشد؟
آن خانه عجیبی که سیامک انصاری شبها در آن قمار میکند، مواد میکشد و در یکی از اتاقهایش هم یک فاحشه وجود دارد، کجاست؟ چرا اینقدر بیمنطق و بیمعناست؟ و چندین و چند سوال دیگر که همگی نشان میدهد روحاللهحجازی برای انکار و فاصله گرفتن از خودش آنقدر اغراق میکند که از فیلمهایش موجوداتی نافهمیدنی و بیاصالت میسازد که هیچ مخاطبی خودش را در آنها نمیبیند.
******
نامزدهای سیونهمین جشنواره فیلم فجر در بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» در رشتههای مختلف معرفی شدند.
به گزارش «وطن امروز»، هیات داوران سودای سیمرغ پس از بازبینی 16 اثر سینمایی راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران، اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ در رشتههای مختلف را به شرح زیر اعلام کرد.
نامزدهای بهترین جلوههای بصری
محمد برادران برای فیلم منصور، جواد مطوری برای فیلم بیهمه چیز، فرید ناظرفصیحی برای فیلم ابلق
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی
آرش آقابیگ برای فیلم روشن، ایمان کرمیان برای فیلم تکتیرانداز، ایمان کرمیان برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین چهرهپردازی
ایمان امیدواری برای فیلم ابلق، شهرام خلج برای فیلم شیشلیک، رکسانا صفوی برای فیلم ستارهبازی، عباس عباسی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین طراحی لباس
بهزاد جعفری طادی و محمدحسین کرمی برای فیلم شیشلیک، بهزاد جعفریطادی برای فیلم مصلحت، مارال جیرانی برای فیلم بیهمه چیز، محمدحسین کرمی برای فیلم زالاوا
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
بهزاد جعفریطادی برای فیلم مصلحت، سهیل دانشاشراقی برای فیلمهای روزی روزگاری آبادان و روشن، محمدرضا شجاعی برای فیلم ابلق، آیدین ظریف برای فیلم یدو، امیرحسین قدسی برای فیلم بیهمه چیز
نامزدهای بهترین صدابرداری
طاهر پیشوایی برای فیلم ابلق، رشید دانشمند برای فیلمهای زالاوا و یدو، هادی ساعدمحکم برای فیلم شیشلیک، شهرام متولیباشی برای فیلم تکتیرانداز، امین میرشکاری برای فیلم بیهمه چیز
نامزدهای بهترین صداگذاری
حسین ابوالصدق برای فیلم تکتیرانداز، بهمن بنیاردلان برای فیلم روزی روزگاری آبادان، علیرضا علویان برای فیلم بیهمه چیز، امیرحسین قاسمی برای فیلم زالاوا، امیرحسین قاسمی برای فیلم خط فرضی، امیرحسین قاسمی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین موسیقی متن
پیام آزادی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا، بامداد افشار برای فیلم یدو، علیرضا افکاری برای فیلم تیتی، حامد ثابت برای فیلم بیهمه چیز، فردین خلعتبری برای فیلم مصلحت
نامزدهای بهترین تدوین
عماد خدابخش برای فیلم بیهمه چیز، عماد خدابخش برای فیلم گیجگاه، سیاوش کردجان برای فیلم مصلحت، میثم مولایی برای فیلم یدو
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
محمد رسولی برای فیلم زالاوا، مسعود سلامی برای فیلم روزی روزگاری آبادان، فرشاد محمدی برای فیلم تیتی، مرتضی نجفی برای فیلمهای روشن و یدو، مرتضی هدایی برای فیلم بیهمه چیز
نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
عرفان ابراهیمی برای فیلم مامان، پژمان جمشیدی برای فیلم شیشلیک، پوریا رحیمیسام برای فیلم زالاوا، وحید رهبانی برای فیلم مصلحت، پدرام شریفی برای فیلم بیهمه چیز
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
آزیتا حاجیان برای فیلم خط فرضی، الهام شفیعی برای فیلم روزی روزگاری آبادان، گلاره عباسی برای فیلم ابلق، گیتی معینی برای فیلم ابلق
نامزدهای بهترین نقش اول مرد
پرویز پرستویی برای فیلم بیهمه چیز، نوید پورفرج برای فیلم زالاوا، محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری آبادان، میلاد صویلوی برای فیلم یدو، رضا عطاران برای فیلم روشن، امیر نوروزی برای فیلم مامان
نامزدهای بهترین نقش اول زن
رویا افشار برای فیلم مامان، ستاره پسیانی برای فیلم یدو، الناز حبیبی برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبا، ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی، الناز شاکردوست برای فیلم ابلق، نازنین فراهانی برای فیلم مصلحت
نامزدهای بهترین فیلمنامه
ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام برای فیلم زالاوا، آرش انیسی برای فیلم مامان، آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای فیلم تیتی
نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی
حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان، مهدی جعفری و مهین عباسزاده برای فیلم یدو، محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم بیهمه چیز
نامزدهای بهترین کارگردانی
نرگس آبیار برای فیلم ابلق، ارسلان امیری برای فیلم زالاوا، مهدی جعفری برای فیلم یدو، محسن قرایی برای فیلم بیهمه چیز
نامزدهای بهترین فیلم
ابلق به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی، بیهمه چیز به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی، زالاوا به تهیهکنندگی روحالله برادری و سمیرا برادری، یدو به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح
نامزدهای کارگردان اول
حمیدرضا آذرنگ برای فیلم روزی روزگاری آبادان، ارسلان امیری برای فیلم زالاوا، آرش انیسی برای فیلم مامان، عادل تبریزی برای فیلم گیجگاه، حسین دارابی برای فیلم مصلحت، سیاوش سرمدی برای فیلم منصور