printlogo


کد خبر: 230353تاریخ: 1399/11/21 00:00
اخبار

حذف ۵۰۰ هزار کارت بانکی فعال در زمینه پولشویی و قمار
رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV (کهربا)، گفت: با این روش بساط تقلب، پولشویی و شرط‌بندی جمع می‌شود و ۵۰۰ هزار کارت بانکی که در زمینه‌های اینچنینی فعال بودند با همکاری دستگاه قضا از شبکه خدمات بانکی حذف می‌شوند. عبدالناصر همتی در این مراسم با بیان اینکه بانک مرکزی به طور کلی در حوزه نظام‌های پرداخت ۳هدف اصلی را دنبال می‌کند، گفت: «افزایش رفاه و تسهیل دسترسی مردم»، «امنیت تراکنش‌ها» و «مقابله با جرم و پولشویی» ۳ هدف و الگوی اصلی بانک مرکزی در توسعه خدمات پرداخت است. وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های همکاران بخش فناوری‌های نوین بانک مرکزی و شرکت خدمات انفورماتیک موفق شدیم این خدمت نوین را در شرایط تحریمی و در زمانی که به دلیل شیوع کرونا رعایت نکات بهداشتی اهمیت یافته است، ‌اجرایی کنیم. رئیس شورای پول و اعتبار، بانک‌ها وPSP‌ها را به حضور در رقابت برای ارائه این فناوری فراخواند و گفت: طبیعتا این خدمت، راحتی و امنیت مناسبی را در اختیار مردم قرار خواهد داد و مردم هم به استفاده از خدمات بانک‌ها و مؤسساتی که این خدمت را ارائه می‌کنند گرایش بیشتری خواهند داشت. وی تصریح کرد: با همکاری قوه ‌قضائیه بیش از 2 هزار کارت بانکی که در مراکز قمار استفاده می‌شد، شناسایی شده است. همچنین 500 هزار حساب بانکی نیز شناسایی شده که قرار است در ۳ مرحله اخطار، هشدار و پیگیری قضایی با دارندگان حساب‌ها برخورد شود. همتی همچنین با بیان اینکه بیش از 10 هزار نفر در شبکه پرداخت نظام بانکی کشور فعال هستند، گفت: خدمت نوینی که امروز رونمایی می‌شود، حاصل دسترنج این افراد طی سال‌ها تلاش، بویژه در دوران تحریم است.
***
سهامداران عدالت ۱۲ هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان سود دریافت کردند
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد و امور دارایی روز گذشته در نشست خبری برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان‌های بورس و اوراق بهادار و خصوصی‌سازی از ابتدای سال برای ساماندهی سهام عدالت وارد عمل شدند و در کنار اقداماتی که هر سال انجام شده است، تاکنون در ۳ مرحله سود سهام عدالت به حساب سهامداران پرداخت شده که رقم کلی آن حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. علی عسکری اظهار داشت: حدود ۱۹ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت روش مستقیم و حدود ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. وی افزود: همه افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند به نوعی در سامانه سجام ثبت‌نام کردند و افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، مدیریت آنها در این سهام از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انجام می‌شود. در این نشست همچنین حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان ثبت‌نام رایگان در سامانه سجام و احراز هویت غیرحضوری را فراهم کرده‌ایم تا مردم برای ثبت‌نام و احراز هویت به دفاتر پیشخوان یا کارگزاری‌ها مراجعه نکنند و به صورت غیرحضوری ثبت‌نام کنند. 
***
چاپ قیمت روی بسته و دانه‌های تخم‌مرغ اجباری شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در زمینه عرضه تخم‌مرغ، گرانفروشی صورت می‌گیرد، گفت: در این راستا طرحی را شروع کردیم که بر اساس آن باید قیمت تخم‌مرغ روی بسته‌بندی و همچنین روی هر عدد تخم‌مرغ ثبت شود و اگر مرغداری امکان پرینت قیمت روی تخم‌مرغ را ندارد، باید هنگام تحویل، فاکتور ارائه دهد. مرتضی رضایی با اشاره به اینکه قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ بدون بسته‌بندی بین ۳۱ تا ۳۳ هزار تومان است، قیمت هر عدد تخم‌مرغ را ۱۱۰۰ تومان اعلام کرد. وی افزود: در حوزه تولید تخم‌مرغ کمبودی وجود ندارد و درباره مرغ نیز برای بهمن‌ماه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که بر این اساس ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ تولید خواهد شد. 
***
بانک‌ها مکلف به آموزش قانون جدید چک به مشتریان هستند
سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: یکی از محورهای اصلی که از ابتدا مدنظر بانک مرکزی قرار گرفت، مقوله اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم و شبکه بانکی بود. بر این اساس و پیش از این، دور اول آموزش به شبکه بانکی مهرماه سال ۱۳۹۸ برگزار و طی آن ملاحظات قانونی، بخشنامه‌ها و تغییراتی که در سامانه‌ها رخ می‌دهد برای شبکه بانکی تبیین شد. آمنه نادعلی‌زاده با بیان اینکه شبکه بانکی ملزم است اطلاع‌رسانی کاملی را در این زمینه انجام دهد، تصریح کرد: بانک‌ها مکلف هستند در قالب پیامک، بروشور و سایر روش‌های تبلیغاتی مشتریان خود را مطلع کنند و اطلاع‌رسانی کافی را در این زمینه داشته باشند. وی با اشاره به اینکه محتوای آموزشی مرتبط با قانون جدید چک در اختیار شبکه بانکی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر محتوای آموزشی توسط بانک مرکزی تهیه شده و این محتوا در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است و بر این اساس آنها می‌توانند نسبت به اطلاع‌رسانی اقدام کنند. 
یادآور می‌شود بانک‌ها از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ مکلف هستند چک‌های جدید را به مشتریان ارائه دهند و مردم نیز باید حتما چک‌های جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

Page Generated in 0/0064 sec