printlogo


کد خبر: 230357تاریخ: 1399/11/21 00:00
روز گذشته پس از چند ماه وقفه دور جدید رسیدگی به اتهامات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آغاز شد
زنگ پایان «نخست‌وزیری» نتانیاهو؟

گروه بین‌الملل: سرانجام پس از هفته‌ها اعتراض سراسری در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی، دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ارتشا و سوءاستفاده از قدرت برگزار شد. اگر چه نتانیاهو در این دادگاه همه اتهامات وارده را رد کرد اما واقعیت امر این است که برگزاری این دادگاه در فاصله کمتر از 2 ماه تا انتخابات کنست، شانس نتانیاهو برای کسب مجدد قدرت را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. 
 
* نتانیاهو تمام اتهامات فساد را رد کرد
به گزارش «وطن امروز» به نقل از «جروزالم‌پست»، روند رسیدگی به پرونده‌های فساد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر متهمان در پرونده‌های موسوم به فساد نخست‌وزیری، دیروز (دوشنبه) پس از چند ماه وقفه به دلیل شیوع کرونا در دادگاه قدس اشغالی از سر گرفته شد. به نوشته این روزنامه، بعد از ورود قضات و شروع جلسه دادگاه، نتانیاهو به جایگاه متهم فراخوانده شد. او سپس تمام اتهامات وارد شده علیه خود را تکذیب کرد. «بوآز بن‌زور» دادستان این جلسه دادگاه در واکنش به اعلام بی‌گناهی نتانیاهو، گفت: «مساله درباره قانون اساسی است، ما در برابر نقض قوانین بنیادین قرار گرفته‌ایم». به نوشته وبگاه شبکه «آی۲۴ نیوز»، نتانیاهو در این جلسه بعد از تفهیم اتهام، به صورت رسمی به اتهامات ارتشا، کلاهبرداری و سوءاستفاده از قدرت مورد سوال واقع شد. بر اساس این گزارش، در کنار پاسخ رسمی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اتهامات وارده علیه خود، مباحثاتی درباره زمان‌بندی جلسات و اینکه نتانیاهو با چه تناوبی در دادگاه حاضر شود نیز انجام شد. در ادامه جلسه دادگاه، دیگر متهمان و شرکای جرم نتانیاهو در پرونده‌های فساد از جمله «شائول اِلوویچ» مالک مؤسسه رسانه‌ای بِزِک، «آیریس الوویچ» همسر وی و «آرنون موزس» صاحب امتیاز نشریه یدیعوت آحارونوت، برای ارائه دفاعیات خود فراخوانده شدند. به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، تمام متهمان دیگر نیز مانند نتانیاهو، اتهامات وارده را رد کردند. 
 
* تجمع مخالفان نخست‌وزیر در مقابل دادگاه
همزمان با حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه، شمار زیادی از معترضان به وی با تظاهرات در بیرون دادگاه، خواستار استعفای او شدند. در مقابل نیروهای امنیتی ساختمان دادگاه و معابر مجاور آن را به محاصره خود درآوردند. در این میان نه فقط نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی، بلکه مأموران سازمان امنیت داخلی اسرائیل «شاباک» نیز برای حفاظت از نتانیاهو حاضر بودند. خبرنگاران اسرائیلی گزارش دادند تظاهرات‌کنندگان ضد نتانیاهو، پلاکاردهایی با نوشته «وزیر جنایت» به فساد دولتی و مالی او اعتراض کردند. بر این اساس، صدای فریاد «استعفا، استعفا»ی معترضان که خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت بودند در ساختمان دادگاه قدس اشغالی و اتاق جلسه محل حضور نتانیاهو طنین‌انداز شد. حضور نتانیاهو در دادگاه، در حالی اتفاق می‌افتد که چهارمین انتخابات سراسری فلسطین اشغالی طی ۲ سال اخیر قرار است در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۱ (مصادف با سوم فروردین ۱۴۰۰) برگزار شود و شانس نتانیاهو برای کسب کرسی نخست‌وزیری بشدت کاهش پیدا کرده است.

Page Generated in 0/0059 sec