printlogo


کد خبر: 230372تاریخ: 1399/11/21 00:00
واکسیناسیون کرونا از امروز در ایران

گروه اجتماعی: آیین آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری «کووید-۱۹» با حضور وزیر بهداشت امروز سه‌شنبه 21 بهمن برگزار می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، آیین آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری «کووید-۱۹» با حضور وزیر بهداشت امروز در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود. نخستین محموله واکسن روز 17 بهمن وارد کشور شد و عملیات واکسیناسیون متناسب با جامعه هدف و اولویت‌ها آغاز می‌شود. در واکسیناسیون کرونا اولویت با کادر درمانی که در بخش ویژه کرونا قرار دارند، خواهد بود. وزیر بهداشت در این باره می‌گوید: افراد اولویت‌دار در گروه اول شامل افرادی هستند که در آی‌سی‌یو کار می‌کنند. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و... می‌رویم. سه‌شنبه صبح (امروز) واکسیناسیون گروه‌های هدف را که در این دوره همکاران شاغل در ‌آی‌سی‌یو‌ها هستند، شروع می‌کنیم. در عین حال دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد واکسن روسی در مرحله اول حدود چند ده هزار دوز وارد شد و بخشی از آن هم برای نمونه‌برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد فنی، به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خواهد رفت. وی افزود:  آغاز واکسیناسیون را ما با همین تعداد در همکاران بخش‌های‌ آی‌سی‌یو بیمارستان‌های ریفرال شروع می‌کنیم. به گفته جهانپور، واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم، روزانه ۵ هزار، ۱۰ هزار و به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. البته واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند اما به طور کلی در پروسه واکسیناسیون منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند، نداریم.
 
* هجمه علیه واکسن روسی سازماندهی شده است
دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: تاکنون هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود برای کرونا، فاز چهارم بالینی را طی نکرد‌ه‌اند اما با توجه به هزینه اثربخشی برآورد شده، فاز چهارم عملا نادیده گرفته شده تا واکسن‌ها سریع‌تر به تولید انبوه برسند و به این ترتیب این بحران اپیدمی و مرگ‌و‌میر ناشی از آن در دنیا کاهش یابد. در روسیه نیز تاکنون بیش از ۳ میلیون دوز تولید شده و افزون بر یک میلیون دوز از این واکسن تزریق شده است. واکسیناسیون انجام‌شده در برخی کشورها و همچنین روسیه با واکسن «اسپوتنیک V» اثربخشی مناسب همراه با بی‌خطری را نشان داده است. جهانپور همچنین گفت: در بهار ۱۴۰۰ نیز امیدواریم روند واکسیناسیون علیه این بیماری با واکسن‌های تولید داخل ادامه یابد و به این ترتیب در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای در ساختار ویروس و واریانت‌های جدید آن رخ ندهد، تا پایان سال ۱۴۰۰ کمپین واکسیناسیون علیه «کووید-۱۹» را در کشور به پایان می‌رسانیم. 
وی در ادامه با اعلام خبر خوش موفقیت واکسن کرونای ساخت داخل بنیاد برکت که توانسته در آزمایش‌های انجام‌شده بر ویروس کرونای انگلیسی نیز غالب شود، افزود: به جرأت می‌توان گفت واکسن کرونای ساخت داخل از اثربخشی بسیار بالایی برای مقابله با ویروس کرونا برخوردار است. 
سخنگوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: واکسن ایرانی کرونا دنیا را شگفت‌زده کرده است، چرا که در بهترین شرایط و کیفیت بسیار بالا در حال ساخت و طی مراحل پایانی است و امیدواریم در اواسط فاز سوم مجوز تولید انبوه آن صادر شود و در اواخر بهار سال آینده در دسترس قرار گیرد. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های واکسن کرونای ایرانی به نسبت سایر واکسن‌های جهانی توان منحصر‌به‌فرد تاثیرگذاری این نوع واکسن بر ویروس جهش‌یافته انگلیسی است که با انجام آزمایش‌ها توانسته است بر این بیماری غلبه کند.
 
* ورود ۲ واکسن کرونای دانشگاه بقیه‌الله(عج) به فاز انسانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: شرکت‌های داروسازی که ادعا می‌کنند با سیاست کاری ندارند از دادن داروهای شیمی‌درمانی به ایران خودداری می‌کنند که یکی از این شرکت‌ها، شرکت داروسازی فایزر است. 
حسن ابوالقاسمی در نشست خبری خود اظهار کرد: یک داروی ساده که پایه اصلی داروهای شیمی‌درمانی است و در آن نیازمند واردات هستیم تحریم است. دشمنان ما حتی از رسیدن دارو به کودکان سرطانی خودداری می‌کنند. وی تصریح کرد: اسفند سال گذشته واکسن کرونا را کلید زدیم و ۲ واکسن در این دانشگاه توسعه یافته و نزدیک فاز انسانی است. یک واکسن کرونا صفر تا صدش با پشتیبانی سپاه پاسداران در دانشگاه علوم پزشکی ما کلید‌ زده شده است و یک واکسن کرونای دیگر نیز با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و توسط متخصصان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در دست تولید است و فازهای حیوانی را در خرگوش و میمون بخوبی طی کرده است و مستندات آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته که در صورتی که اجازه بدهند وارد فاز انسانی خواهد شد. واکسن ما پس از طی مراحل دریافت مجوز تابستان می‌تواند تولید شود. 
 
* راه‌اندازی نخستین خط تولید انبوه واکسن ایرانی از اسفند
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه ۳ کشور عربی خواستار خرید واکسن ایرانی کرونا شده‌اند، درباره راه‌اندازی خط تولید واکسن «کوو ایران برکت» توضیحاتی ارائه کرد. حجت نیکی‌ملکی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه ۳ کشور عربی برای خرید واکسن «کوویران برکت» درخواست خود را ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: علاوه بر ۲ کشوری که پیش از این برای خرید واکسن ایرانی کرونا درخواست داده بودند، امروز یک کشور عربی دیگر نیز خواستار خرید واکسن «کووایران برکت» شده است. وی افزود: این درخواست‌ها بتازگی مطرح شده است اما سیاست ستاد اجرایی فرمان امام این است که تا زمانی که نیاز کشور به واکسن کرونا برطرف نشود، این واکسن را به سایر کشورها صادر نخواهد کرد. نیکی‌ملکی با بیان اینکه تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا «کووایران برکت» از اسفندماه آغاز خواهد شد، تصریح کرد: خط اول تولید، ظرفیتی معادل حدود 5/1 میلیون دوز واکسن دارد؛ خط دوم تولید واکسن ایرانی کرونا ظرفیتی معادل 12 تا 15 میلیون دوز خواهد داشت که در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل کارآزمایی بالینی، اوایل اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی می‌شود. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام خاطرنشان کرد: فاز دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا «کووایران برکت» در صورت صدور مجوز از مراجع ذی‌ربط از نیمه اسفندماه آغاز خواهد شد. 
***
[۳ محموله واکسن روسی کرونا در راه ایران]
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، از همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و روسی در زمینه صادرات و انتقال تکنولوژی تولید دارو و واکسن خبر داد. محمدرضا شانه‌ساز در سفر به روسیه با اشاره به اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در حوزه دارو و واکسن دارند، ادامه داد: تاکنون آنطور که باید، از این ظرفیت‌های ارزشمند استفاده نشده است. وی افزود: ۲ طرف ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تامین دارو و انواع واکسن دارند و با توجه به همکاری‌هایی که سرعت بیشتری خواهد گرفت، قادر خواهیم بود بسیاری از نیازهای پزشکی و دارویی کشور را رفع کنیم. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ایران ظرفیت‌های زیادی در تولید واکسن دارد و از دانش روسیه هم استفاده کردیم تا بتوانیم ضمن صادرات، زمینه تقویت تکنولوژی دارویی را نیز فراهم کنیم. در ادامه کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز گفت: شرایط برای ارسال محموله‌های بعدی واکسن «کووید-۱۹» به کشور فراهم شده است. وی افزود: محموله‌های بعدی واکسن ۳۰ بهمن، ۱۰ اسفند و فروردین سال بعد ارسال می‌شود و تلاش بر این است میزان دوز خرید واکسن به میزان بیشتری افزایش یابد. 

Page Generated in 0/0080 sec