printlogo


کد خبر: 230413تاریخ: 1399/11/23 00:00
وقتی شهرداری تهران وعده‌های خود را فراموش می‌کند
ناتوانی شهرداری از رونمایی قطار ملی مترو !

با آنکه طی ماه‌های گذشته، مدیران شهری وعده افتتاح نخستین قطار ملی سه‌واگنه مترو را در روز ۲۱ بهمن داده بودند اما این وعده عملی نشد. مدیران شهری از ماه‌ها قبل خبر از رونمایی از قطار ملی سه‌واگنه مترو در ایام دهه فجر می‌دادند و مصاحبه‌ها و گزارش‌های متعددی درباره برگزاری این مراسم در روز ۲۱ بهمن‌ماه در رسانه‌ها منتشر شد. رونمایی از این دستاورد ملی در ۲۱ بهمن، تا ابتدای هفته جاری هم بارها از سوی مسؤولان یادآوری شد که این مراسم با حضور شهردار تهران و برخی مقامات کشوری برگزار می‌شود اما با رسیدن به روز موعود، بدون هیچ توضیح و اطلاع قبلی، این رونمایی از لیست برنامه‌های دهه فجر شهرداری حذف شد. در همین زمینه علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران هفته گذشته در گفت‌وگو با مهر، روز ۲۱ بهمن امسال را موعد رونمایی از این دستاورد ملی معرفی کرده بود که محقق نشد. خبرها حاکی از آن است که رام ۳ واگنه مترو کاملا برای افتتاح آمده بوده و این ایام فرصت مغتنمی بود که این پیشرفت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فنی و مهندسی انقلاب اسلامی در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بارقه‌های امید را در دل جوانان ایجاد کند. این امر به منظور تحقق اهداف داخلی‌سازی صنعت ریلی کشور و با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده است که موجب صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی خواهد شد، چرا که خرید هر یک واگن قطار مترو حدود یک میلیون یورو برای کشور هزینه دارد. تولید انبوه واگن‌های داخلی موجب ایجاد مرکز طراحی و مهندسی ریلی و افزایش سطح اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این زمینه می‌شود که منجر به کاهش ۲۰ درصدی قیمت تمام‌شده ساخت واگن مترو خواهد شد؛ پروژه‌ای که طی آن سهم ۲۶ درصدی ساخت قطعات و تجهیزات قطارهای مترو توسط شرکت‌های داخلی به ۸۵ درصد افزایش می‌یابد. ایجاد ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن ظرفیت کامل ۵ شرکت واگن‌سازی داخلی و فعال شدن ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و قطعه‌ساز صنعت ریلی کشور از جمله دیگر دستاوردهای این پروژه ملی است. در همین ارتباط الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره علل عدم رونمایی از قطار ملی سه‌واگنه که قرار بود قبل از 22 بهمن راه‌اندازی شود، گفت: هر چند بنده از جزئیات این موضوع بی‌خبرم و علت آن را پیگیری خواهم کرد اما به احتمال زیاد با توجه به اینکه در بحث توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تجهیز وسایط نقلیه شهری اعتبار آنچنانی از سوی دولت به شهرداری داده نشد، احتمالا راه‌اندازی نشدن این پروژه نیز به دلیل کمبود منابع بوده است. وی اضافه کرد: البته باید گفت که اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، دولت نیز به دلیل تحریم‌ها با کمبود شدید منابع مالی مواجه است، این در حالی است که شهرداری باید نسبت به این مهم حساس باشد و در راستای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از هیچ تلاشی دریغ نکند.


Page Generated in 0/0059 sec