printlogo


کد خبر: 230443تاریخ: 1399/11/25 00:00
دور دنیا

هشتگ «مردم خواستار سقوط رژیم سعودی هستند» ترند شد
فعالان شبکه‌های مجازی در عربستان طی 2 روز گذشته خواستار سقوط رژیم سعودی شده و هشتگ معروف «الشعب یرید اسقاط النظام السعودی» را به اصطلاح ترند کردند. کاربران با ذکر موارد نقض حقوق بشر و ظلم و فساد حاکمان سعودی، از مشکلات وخیم اقتصادی و افزایش سالانه کسری بودجه و رکود و بیکاری انتقاد کردند. آنها همچنین در توئیت‌های خود نوشتند دولت سعودی با اقداماتش در داخل و خارج مرزها، موجب بدنامی عربستان در چشم مردم جهان شده است.
***
دیدار حریری با میشل عون
میشل عون دیروز در کاخ «بعبدا» سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه را به حضور پذیرفت؛ موضوع تشکیل کابینه محور اصلی مذاکرات ۲ طرف بود. سعد حریری پس از دیدار با میشل عون در کاخ ریاست‌جمهوری لبنان بر ضرورت تشکیل کابینه فن‌سالار تاکید کرد و گفت: با میشل عون رایزنی کردم و رایزنی را کامل خواهم کرد. وی با اشاره به عدم پیشرفت در مذاکرات مربوط به تشکیل کابینه، افزود: برای رئیس‌جمهور  تشریح کردم که موقعیت طلایی داریم و هر گروهی باید مسؤولیت مواضع خود را برعهده بگیرد. حریری با اشاره به سفرش به فرانسه، درباره تشکیل کابینه گفت مشکل در تشکیل دولت فن‌سالار است. موضع من درباره تشکیل کابینه متشکل از 18 وزیر و اینکه همه تخصص‌گرا باشند، تغییری نخواهد کرد.
 از زمان انفجار بندر بیروت و  استعفای حسان دیاب تاکنون لبنان در وضعیت بی‌دولتی به سر می‌برد. ناظران مسائل لبنان معتقدند  تاکید حریری بر تشکیل کابینه فن‌سالار با هدف تغییر نظم چندساله در روند تشکیل دولت  و ایجاد کابینه‌ای کاملا جناحی است.
***
حمله خودرویی یک  شهرک‌نشین صهیونیست به 4 فلسطینی
منابع خبری گزارش دادند یک شهرک‌نشین صهیونیست روز گذشته ۴ فلسطینی را در منطقه «عین البیضا» در شمال فلسطین اشغالی زیر گرفته است. پایگاه خبری شبکه «روسیا‌الیوم» به نقل از خبرنگار خود در فلسطین گزارش داد در پی این اقدام، یک فلسطینی به شهادت رسید و ۳ تن دیگر مجروح شدند. روسیا‌الیوم در این باره نوشت: هنوز مشخص نشده این حادثه عمدی بوده یا تنها یک تصادف جاده‌ای رخ داده است. از طرف دیگر، منابع فلسطینی نیز در این باره گزارش دادند این حادثه در غور اردن در شمال چهارراه «محولا» در جاده ۹۰ رخ داده و در پی آن، یک عابرپیاده 50 ساله به شهادت رسیده و یک تن دیگر بشدت زخمی شده است و از سوی دیگر، ۴ تن دیگر نیز جراحت سطحی برداشته‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع فلسطینی، سه‌شنبه‌شب هفته جاری نیز خبر دادند «عزام جمیل عامر»، از ساکنان روستای «کفر» از سوی یک شهرک‌نشین صهیونیست در شهر «سلفیت» واقع در کرانه باختری با خودرو زیر گرفته شد و به شهادت رسید.
***
نظر ترکیه درباره «اس۴۰۰» غیر قابل تغییر است
به گزارش آناتولی، «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری «تی‌‌آرتی» بر عدم عقب‌نشینی آنکارا از دستیابی به سامانه دفاع موشکی «اس400» روسیه که باعث تحریم‌های آمریکا علیه کشورش شده است، تأکید کرد. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در عین حال تأکید کرد برای حل مشکلات مربوط به پرونده اس400، با آمریکا رایزنی خواهد کرد. وی اظهار داشت که مذاکرات میان آنکارا و واشنگتن درباره اختلافات مربوط به این پرونده در حال انجام است و انتظار نمی‌رود ۲ طرف سریعا به راه‌حل برسند. آمریکا دسامبر 2020 ترکیه را به دلیل خرید سامانه اس400 از روسیه تحریم کرد.
***
استقرار زیردریایی اتمی فرانسه در دریای چین جنوبی
پایگاه خبری آسیا تایمز از استقرار یک زیردریایی اتمی فرانسه در دریای چین جنوبی در راستای درخواست «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش تلاش‌های چندجانبه برای مقابله با پکن خبر داد. براساس این گزارش، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه هفته گذشته اعلام کرده بود زیردریایی اتمی «امراودم» را به همراه ناو پشتیبان «سین» در حمایت از آزادی کشتیرانی مطابق با قوانین حقوق بین‌المللی مستقر کرده است و هر جا که نیاز باشد از آن استفاده خواهد کرد. وزیر دفاع فرانسه با اشاره به رزمایش‌های دریایی اخیر این کشور در آب‌های شرق آسیا از عبور این زیردریایی اتمی از دریای چین جنوبی خبر داد. فلورنس پارلی با اشاره به توانایی ناوگان دریایی فرانسه برای انجام ماموریت‌های طولانی به همراه شرکای آمریکایی، استرالیایی و ژاپنی مدعی شد اقدامات فرانسه بخشی از تلاش‌های گسترده بین‌المللی برای حفظ حقوق بین‌المللی در زمینه ارتباطات میان خطوط دریایی در جهان است. در همین راستا نیروی دریایی آمریکا اخیرا ناو هواپیمابر «یواس‌اس روزولت» و همچنین ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» خود را به آب‌های پیرامونی چین اعزام کرده است.

Page Generated in 0/0057 sec