printlogo


کد خبر: 230444تاریخ: 1399/11/25 00:00
استعفای دادستان پرونده جنایات جنگی صهیونیست‌ها

گروه بین‌الملل: کمتر از یک هفته پس از آنکه پایگاه خبری آکسیوس از لابی سیاسی رژیم صهیونیستی برای تحت فشار قرار دادن دیوان لاهه به منظور کنار گذاشتن پرونده مربوط به ارتکاب جرائم جنگی صهیونیست‌ها خبر داد، فاتو بن‌سودا دادستان ارشد این دادگاه و مسؤول رسیدگی به این پرونده، پنجشنبه گذشته از سمت خود استعفا کرد. صهیونیست‌ها در پیام‌های خود  تلویحا به اعمال خشونت بیشتر بر فلسطینیان در صورت پیگیری این پرونده اشاره کرده‌اند. حال باید دید با استعفای بن‌سودا، دادستان جانشین او تا چه حد در راستای پیشبرد این پرونده جدیت به خرج خواهد داد.
 
* رایزنی برای جانشینی بن‌سودا
به گزارش «وطن امروز»، «فاتو بن‌سودا» دادستان دیوان لاهه که طرح تعقیب قضایی جنایات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کرد، در پی فشارهای تل‌آویو از سمت خود استعفا داد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی قرار است امروز (شنبه) دادستان جدیدی را برای دادگاه جنایت‌های جنگی انتخاب کنند. ۴ دادستان از کشورهای انگلیس، ایرلند، ایتالیا و اسپانیا برای جانشینی بن‌سودا که تحقیقات جنجالی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان و جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکا در افغانستان را پیگیری می‌کرد، رقابت می‌کنند. بر اساس این گزارش، به دلیل عدم اجماع نظر کشورهای عضو دیوان لاهه برای انتخاب دادستان دادگاه جنایت‌های جنگی، انتخاب جانشین برای بن‌سودا از طریق رأی‌گیری در مقر این دادگاه در نیویورک انجام خواهد شد. به نوشته تایمز اسرائیل، بن‌سودا که قرار است ماه ژوئن از سمت خود کنار برود، ۹ سال را در «یکی از چالشی‌ترین شغل‌ها»ی دیوان کیفری بین‌المللی گذراند و در آخرین اقدام خود پرونده تحقیقات درباره جنایات صهیونیست‌ها را پیش برد. آمریکا و رژیم صهیونیستی - که هیچ‌کدام عضو دیوان لاهه نیستند - طی ۲‌سال گذشته بشدت با تلاش‌های بن‌سودا برای تحقیقات درباره جنایات علیه مردم فلسطین مخالفت کرده و به او فشار آورده بودند. پیش از این، وبگاه آکسیوس به نقل از مقام‌های صهیونیست گزارش داد تل‌آویو از سفرای خود خواست که از متحدان‌شان بخواهند به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای عدم پیگیری تحقیقات درباره جنایات این رژیم فشار بیاورند. 
 
* رأی دادگاه لاهه و خشم صهیونیست‌ها
جمعه هفته قبل قضات دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه به صلاحیت قضایی این دادگاه جهت رسیدگی به دست‌اندازی رژیم صهیونیستی به آن سوی مرزهای فلسطینی تعیین شده در سال 1967 میلادی رای مثبت دادند. بنیامین نتانیاهو، آشکارا از حکم دادگاه لاهه انتقاد و این دادگاه را به سیاسی‌کاری متهم کرد. نتانیاهو با یادآوری اینکه رژیم اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی عضویت ندارد، مدعی شد این دادگاه یک نهاد قضایی نیست و سیاسی عمل می‌کند. دادگاه کیفری بین‌المللی از آن جهت برای اسرائیلی‌ها خطرناک است که می‌تواند با تکیه بر رأی روز جمعه، درباره جنایات جنگی رخ داده در جنگ ۲۰۱۴ غزه و همچنین درگیری سربازان صهیونیست با اهالی غزه در خلال راهپیمایی‌های بازگشت که ۲۱۵ شهید و ۱۹۱۷۳ زخمی بر جا گذاشت و همچنین عملیات‌های نظامی و امنیتی در کرانه باختری تحقیق کند. در چنین شرایطی رفتار دولت جدید واشنگتن نیز قابل تأمل است. وزارت خارجه آمریکا درست همانند دوره مایک پمپئو واکنشی منفی و مغایر با اجماع بین‌المللی به رأی دادگاه لاهه داشت. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای همان ادعاهای مقامات صهیونیست را در این باره تکرار کرد که دادگاه کیفری بین‌المللی صلاحیت لازم را برای دولت‌هایی که عضو این دادگاه نیستند، ندارد. 
 
* فهرست جنایتکاران بلندپایه صهیونیست
گفتنی است روزنامه «هاآرتص» تیرماه امسال لیستی از افرادی که در تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه، احتمال محکوم شدن‌شان وجود داشت، منتشر کرد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «بنی گانتس» وزیر جنگ، «موشه یعلون»، «نفتالی بنت» و «آویگدور لیبرمن» وزرای جنگ پیشین، «یورام کوهن» رئیس پیشین شاباک و «نداف آرگامان» رئیس کنونی شاباک، «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ستاد کل ارتش و «آویو کوخاوی» رئیس کنونی ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی از جمله این افراد هستند. هاآرتص فاش کرد مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی رای دادگاه لاهه را جدی گرفته‌اند و در حال تهیه یک لیست مخفی از ۳۰۰ مقام صهیونیست هستند که به آنها توصیه می‌شود به خارج از سرزمین‌های اشغالی سفر نکنند تا مبادا بازداشت شوند.

Page Generated in 0/0043 sec