printlogo


کد خبر: 230467تاریخ: 1399/11/25 00:00
اخبار

بلوکه 6 ماهه یک میلیارد دلار سرمایه واردکنندگان در عمان
عضو هیأت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: حدود ۶ ماه پیش بانک مرکزی به واردکنندگانی که ماه‌ها کالای‌شان در بنادر به دلیل عدم تخصیص ارز معطل مانده و در حال فاسد شدن بود، پیشنهاد تخصیص ارز ریال عمان را داد. سیدجلال طیبا اظهار داشت: بانک مرکزی اما با علم به اینکه ریال عمان قابلیت جابه‌جایی و انتقال ندارد نسبت به فروش این ارز به واردکنندگان اقدام کرد، در حالی که ریال عمان جزو ارزهای نامرغوب است و امکان انتقال ندارد. وی افزود: واردکنندگان نهاده‌های دامی به رغم مشکلات پیش ‌رو، ریال عمان را پذیرفتند اما صاحبان خارجی کالا حاضر به پذیرش ریال عمان نیستند و این مساله موجب بلوکه سرمایه‌های واردکنندگان در بانک‌های عمان شده است. در این 6 ماه سرمایه‌های واردکنندگان که حدود یک میلیارد دلار است، در بانک مرکزی و سایر بانک‌های عمانی بلوکه شده و بانک مرکزی ایران مسؤولیت حل این مساله را نمی‌پذیرد. 
***
عیدی امسال با حقوق بهمن واریز می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: عیدی کارمندان رسمی و غیررسمی با حقوق بهمن واریز می‌شود. محمدباقر نوبخت افزود: دولت مشکلی در تأمین منابع مالی بر‌ای پرداخت‌های جاری و عمرانی ندارد و در تلاش است منابع بلوکه را به کشور برگرداند. 
گفتنی است پیش از این دولت با صدور بخشنامه‌ای، رقم عیدی امسال کارمندان و بازنشستگان را 5/1 میلیون تومان تعیین کرد.
***
FATF را باید تا رفع تحریم‌های آمریکا معلق نگه داریم
مدیرعامل یک بانک دولتی در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه تاثیر تحریم‌های آمریکا و FATF بر مبادلات مالی کشور، گفت:‌ FATF یک شمشیر ۲لبه و موضوعی دوگانه است؛ اگر آن را بپذیریم و همه مفاد آن را انجام دهیم و سپس انتظار داشته باشیم تحریم‌ها برداشته شود، ممکن است برداشته نشود و گرفتاری‌های ما بیشتر شود. 
محمد بیگدلی اظهار داشت: از طرف دیگر اینگونه هم نیست که برخی فکر می‌کنند اگر ما FATF را بپذیریم، کل مملکت را داده‌ایم، بنابراین یک موضوع دوگانه است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرش خواسته‌های FATF بدون لغو تحریم‌ها، کمکی به مبادلات مالی کشور می‌کند، اظهار داشت: بهتر است اول تحریم‌ها برداشته شود، چرا که اگر الان با وجود تحریم‌ها FATF را امضا کنیم و تحریم‌ها برداشته نشود، ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و غربی‌ها هم برای ما کاری انجام نمی‌دهند. بیگدلی تصریح کرد: به نظر من باید این مساله را فعلا معلق نگه داریم؛ نه آن را رد کنیم و نه کاملا بپذیریم تا تکلیف برداشتن تحریم‌ها روشن شود و سپس به سمت اجرای مفاد FATF برویم. 
***
لزوم رفع دغدغه تورم، فقر و امنیت غذایی در لایحه بودجه
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه توجه ویژه به برخی نکات بودجه‌ای را در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ جهت ارسال به مجلس یادآوری کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در این نامه نوشت:  دستور فرمایید علاوه بر شفاف‌سازی و واقع‌نمایی و رعایت شاخص‌های کلان لایحه بودجه بویژه تورم، ضریب جینی، اشتغال، ارزش پول ملی، فقرزدایی، امنیت غذایی و دارویی، نجات بورس از وضعیت نابسامان کنونی و پیام مثبت برای مردم، موارد ذیل رعایت شود:
۱ـ  میزان اعتبار اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان
۲ـ  اعتبار مورد نیاز اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و... با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی
۳ـ  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارگران سازمان تامین اجتماعی  با بازنشستگان کشوری و لشکری و تحکیم حقوق کل بازنشستگان
۴ـ اصلاح حقوق کارکنان مظلوم زندان‌ها
۵ـ نگاه عالمانه به حقوق کسانی که در جزایر جنوب کشور مانند عسلویه جان خود را در کف دست قرار داده‌اند. 
قبلا از اقدام مقتضی که مبذول می‌فرمایید کمال تشکر و امتنان را دارم.

Page Generated in 0/0056 sec