printlogo


کد خبر: 230471تاریخ: 1399/11/25 00:00
برگزاری شانزدهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) توسط نیروی زمینی سپاه در جنوب غرب کشور
دکترین جدید دفاعی سپاه

گروه سیاسی: رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ نیروی زمینی سپاه، بامداد جمعه با دستیابی به تمام اهداف خود پایان یافت. 
به گزارش «وطن امروز»، رزمایش پیامبر اعظم(ص) 16 در روزهای پنجشنبه و جمعه در منطقه عمومی جنوب غرب کشور برگزار شد. سردار سرتیپ «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آغاز این رزمایش در حضور خبرنگاران درباره اهداف رزمایش پیامبر اعظم(ص) 16 اظهار داشت: این رزمایش با هدف ارزیابی عینی و میدانی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و بررسی پتانسیل نوین عملیاتی و محک میزان قدرت عملیاتی بخشی از آخرین تجهیزات رزمی و دفاعی نیروی زمینی سپاه در تیپ‌ها و واحد‌های مختلف پهپادی، هوانیروز، زرهی، تکاوری، نیروی مخصوص و توپخانه برگزار می‌شود. 
 سردار پاکپور تأکید کرد: نیروی زمینی سپاه در کنار مسؤولیت‌های خطیر امنیت شمال غرب، غرب، جنوب شرق و شرق کشور از آمادگی کامل برای مقابله با هر گونه تهدید احتمالی برخوردار است. سردار سرتیپ پاسدار «احمد خادم سیدالشهدا» فرمانده قرارگاه جنوب غرب کربلا و سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ نیروی زمینی سپاه نیز درباره این رزمایش گفت: هدف از برگزاری این رزمایش در منطقه عمومی جنوب غرب کشور، ارتقای آمادگی رزم رسته‌های مختلف نیروی زمینی است. وی انجام عملیات‌های ترکیبی رزم در شب و روز را از نکات حائز اهمیت در این رزمایش برشمرد و گفت: اتخاذ رویکرد آفندی متکی بر انجام عملیات‌های تهاجمی بویژه در شب برای نخستین‌بار در این سطح به اجرا درآمده است. فرمانده قرارگاه جنوب غرب کربلا در پایان ضمن ابراز خرسندی از عملکرد همه یگان‌ها و رسته‌هایی که در این رزمایش شرکت کردند، عنوان کرد: رسانه‌ها با حضور میدانی در این صحنه باید اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به دنیا نشان دهند. 
صبح پنجشنبه پس از انجام مراحل مقدماتی و جابه‌جایی و استقرار یگان‌ها و تجهیزات، تمرین پاسگاه فرماندهی و بازی جنگ، عملیات‌های سد رخنه، هلی‌برن و ضد‌هلی‌برن در مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ اجرا شد. همچنین در این مرحله، مواضع دشمن فرضی از سوی توپخانه نیروی زمینی سپاه گلوله‌باران شد. اتخاذ رویکرد آفندی بر اساس دکترین جدید سپاه مبنی بر استراتژی دفاعی متکی بر عملیات تهاجمی، اجرای عملیات دفع رخنه به ‌صورت ترکیبی از سوی نیرو‌های زرهی و پیاده در شب و اجرای عملیات تهاجم شبانه هوانیروز از برنامه‌های در نظر گرفته شده در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ نیروی زمینی سپاه به شمار می‌رود. مرحله نظامی و آفندی رزمایش پیامبر اعظم ۱۶ بعد از ظهر پنجشنبه با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام سیدعبدالنبی موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و جمع کثیری از فرماندهان ارشد نظامی کشور با رمز «یا رسول‌الله» آغاز شد. در این مرحله از رزمایش بمباران‌های زمینی و هوایی علیه دشمن فرضی با دستور سردار خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه جنوب غرب کربلا آغاز و در نهایت تمام اهداف شناسایی شده دشمن فرضی با حمله تیپ تکاور حضرت مهدی با خاک یکسان شد. شیوه هجومی از جدیدترین شیوه‌های آفندی است که عملیات‌های ششگانه را در چند مرحله به انجام رساند؛ این عملیات‌های پیچیده و ترکیبی بزرگ‌ترین مرحله از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم بود. 
 
* تمرین عملیات تهاجم گسترده شبانه برای نخستین‌بار در رزمایش پیامبر اعظم۱۶
سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه برگزاری مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ اظهار داشت: این رزمایش از رزمایش‌های سالانه نیروی زمینی سپاه است که از ۱۰ روز پیش در منطقه عمومی جنوب غرب کشور آغاز شده و امروز شاهد برگزاری مرحله نهایی آن هستیم. وی با بیان اینکه قرارگاه کربلای نیروی زمینی سپاه محوریت برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ را به عهده دارد، گفت: در این رزمایش یگان‌های برگزیده تکاور، زرهی، توپخانه، جنگال، پهپاد و هوانیروز در عملیات‌های ترکیبی، به تمرین سناریوهای از پیش تعیین‌شده رزمایش می‌پردازند. سردار پاکپور ارزیابی آمادگی رزم یگان‌های نیروی زمینی سپاه، برآورد تهدیدات احتمالی دشمن، ارزیابی تحرک یگان‌ها در جابه‌جایی و ارزیابی ترکیب رسته‌ها در میدان عمل را از اهداف مهم رزمایش توصیف و تصریح کرد: در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ نیروی زمینی سپاه، برای نخستین‌بار به طور گسترده عملیات تهاجمی ترکیبی شبانه در تاریکی مطلق تمرین خواهد شد. فرمانده نیروی زمینی سپاه در پایان با اشاره به پیام رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ گفت: اقتدار و آمادگی نیروی زمینی سپاه در مقابله با هر گونه تهدید علیه انقلاب، نظام و ملت عزیز ایران، مهم‌ترین پیام این رزمایش است. 
 
* رزمایش پیامبر اعظم۱۶ تداعی‌گر دفاع‌مقدس بود
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری این رزمایش از نیروی زمینی سپاه به عنوان ضامن اطمینان‌بخش استقلال، تمامیت ارضی و امنیت ملی ایران اسلامی نام برد و اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیروی زمینی ستون فقرات قدرت دفاعی ما است. وی افزود: آنچه امروز در این رزمایش به نمایش درآمد و در شب نیز امتداد خواهد یافت ترکیبی از تمام عناصر اصلی قدرت رزمی نیروی زمینی سپاه از دفاع مستحکم، عملیات ضدهلی‌برن و استفاده از بالگرد‌ها و پهپادهای تهاجمی، مین‌های جهنده و قدرت آتش زرهی بود که ترکیب تمام رسته‌های متنوعی که در اختیار نیروی زمینی سپاه است در این رزمایش علیه مواضع ثابت و متحرک دشمنان به کار گرفته شد. سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه نیروی زمینی سپاه امروز تاکتیک‌های نوین را توسعه داده است، گفت: امروز نیروی زمینی سپاه با به‌کارگیری تاکتیک‌های متنوع در برابر هر دشمنی با هر اندازه از استعداد، توانایی مقابله را دارد. وی استفاده موثر از پهپادهای شناسایی تهاجمی رزمی را از نکات مهم رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ و اجرای جدید قدرت تهاجمی این نیرو توصیف و تصریح کرد: استفاده موثر از قدرت تهاجمی بالگرد و شلیک راکت و موشک از فواصل دور، استفاده از مین‌های جهنده و آتش دقیق هماهنگ‌شده توپخانه در کنار فرماندهی کنترل و مدیریت منتظم، پیشرفته و مجهز به آخرین دستاوردهای فرماندهی و کنترل، ترکیب موزون و قدرت پیوسته تهاجمی در عملیاتی گسترده را خلق کرده است. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در پایان رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ که در نخستین ساعات بامداد جمعه در منطقه عمومی جنوب غرب کشور پایان یافت، طی سخنانی با بیان اینکه رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ از مقتدرانه‌ترین و دقیق‌ترین رزمایش‌ها در عملیات روزانه و تک شبانه بود، اظهار داشت: این رزمایش ما را به شب‌های حماسه دوران دفاع‌مقدس، کربلای ۵، والفجر 8، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و طریق‌القدس برد. وی ادامه داد: این رزمایش نشان داد همچنان نفس اقتدار، دفاع، ایستادگی و تهاجم علیه دشمن کاملا زنده است‌؛ نیروی زمینی سپاه نشان داد سرزنده، بالنده و رو به جلو پیش می‌رود. فرمانده کل سپاه با قدردانی از آحاد فرماندهان و رزمندگان شرکت‌کننده در این رزمایش شکوهمند و مقتدر و همچنین مردم خونگرم، فهیم، مومن و انقلابی منطقه تصریح کرد: نیروی زمینی سپاه ضامن امنیت، استقلال، آبرو و شرف ما است؛ از دیروز تا این بامداد ماندگار خوش درخشید و صفحه‌های ماندگار بر کارنامه اقتدار دفاعی و بازدارنده میهن اسلامی افزود. وی با اشاره اینکه دشمن باید از قدرت آتشی که در این رزمایش به دست فرزندان ایران اسلامی ساخته شده است عبرت بگیرد، گفت: اینجا سرزمین‌ مقاومت، شرف، مردانگی و غیرت است و پاسداران امروز استوار و مقاوم راه شهیدان دفاع‌مقدس، مدافعان وطن و شهدای مدافع حرم را ادامه می‌دهند و برای دفاع از استقلال، شرف، عزت، امنیت و تمامیت ارضی کشور لحظه‌ای غفلت و درنگ نخواهند کرد.

Page Generated in 0/0059 sec