printlogo


کد خبر: 230600تاریخ: 1399/11/28 00:00
اخبار

انتصاب رئیس جدید سازمان استاندارد غیرقانونی است
ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای ‌عالی استاندارد، انتخاب رئیس جدید این سازمان را غیر قانونی عنوان کرد. معصومه پاشایی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به فرآیند انتخاب رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، این انتخاب را غیرقانونی دانست و گفت: طبق ماده ۳۳ قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد» ابلاغی ۲ دی ۱۳۹۶، ارکان سازمان ملی استاندارد از ۲ بخش «شورای عالی استاندارد» و «رئیس سازمان» تعیین شده است. وی افزود: بر اساس ماده ۳۶ این قانون، رئیس سازمان با پیشنهاد رئیس‌جمهور یا معاون اول وی و تأیید شورای عالی استاندارد و با حکم رئیس‌جمهور برای مدت 4 سال انتخاب می‌شود و انتصاب مجدد وی برای دوره‌های بعد بلامانع است. پاشایی گفت: متأسفانه در انتخاب رئیس جدید سازمان ملی استاندارد، به نص صریح قانون توجه نشده و برخلاف قانون، رفتار شده است. وی افزود: به عنوان ناظر مجلس در شورای‌ عالی استاندارد اعلام می‌کنم جلسه‌ای برای انتخاب رئیس جدید سازمان ملی استاندارد برگزار نشده است تا شورای ‌عالی استاندارد آن را تأیید کند. پاشایی تاکید کرد: این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد رویه دور زدن مجلس از سوی دولت ادامه داشته باشد.
***
وزیر صمت: روند کاهشی  قیمت خودرو‌ ادامه خواهد داشت
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روند کاهشی قیمت خودرو‌های داخلی ادامه خواهد یافت، درباره گرانی مرغ گفت: تا چند روز آینده قیمت مرغ به حالت اول بازمی‌گردد. علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به اینکه شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودرو را برعهده گرفته و هر ۳ ماه یک بار بر اساس میزان تورم کشوری قیمت‌ها را اعلام می‌کند، تصریح کرد: قیمت خودرو‌های خارجی هم دچار رکود شده است. وزیر صمت افزود: سیاست ما افزایش تولید خودروی داخلی است که خیلی هم موفق بوده‌ایم و همچنین تولید قطعات داخلی که در این زمینه روند رو به رشد و افزایشی داشته‌ایم. وی با اشاره به نقش رایزنان بازرگانی در ارتباط اقتصادی کشور با سایر کشور‌های جهان گفت: تا پایان سال 10 رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در تعدادی از کشور‌ها مستقر و فعال خواهند شد. رزم‌حسینی همچنین درباره تامین نهاده‌های دامی تصریح کرد: توزیع نهاده‌های دامی هم‌اکنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است. ما این نهاده‌ها را در بندرعباس برای توزیع در کشور تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌دهیم و کار توزیع با تلاش آن وزارتخانه انجام می‌شود. وی با اشاره به نوسانات چند روز اخیر قیمت مرغ هم گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل این نوسان ورود کرده و ان‌شاءالله تا چند روز آینده قیمت مرغ به حالت اول بازمی‌گردد. 
***
نفت به مرز 64 دلار رسید
نفت در بازارهای جهانی تا نزدیکی 64 دلار در هر بشکه هم معامله شد. آنطور که رویترز گزارش داده است، از آنجا که عرضه واکسن کرونا نویدبخش احیای مجدد تقاضا شده است و تولیدکنندگان از مهار عرضه نفت حمایت کردند، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه به بالاترین رقم در 13 ماه گذشته رسید. دیروز هر بشکه نفت برنت با 86 سنت افزایش 29/63  دلار فروخته شد. این نوع نفت همچنین به 76/63 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از 22 ژانویه 2020 به شمار می‌رود. هر بشکه نفت خام آمریکا هم با یک دلار و 12 سنت افزایش 59/60 ‌‌دلار معامله شد. این نوع نفت به 95/60 دلار در هر بشکه نیز رسید که بالاترین رقم از 8 ژانویه سال به شمار می‌رود. قیمت نفت هفته گذشته حدود 5 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده بود. قیمت‌ها در هفته‌های اخیر به علت کم شدن عرضه بالا رفت و این کاهش عرضه بیشتر ناشی از کاهش تولید اوپک پلاس بوده است. 
***
آماده شدن ویرایش اولیه سند جامع رمزپول بانک مرکزی
رئیس کل بانک ‌مرکزی در یادداشتی درباره رمزپول بانک مرکزی توضیح داد. عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی درباره رمزپول بانک مرکزی نوشت: در سال‌های اخیر مباحث متعددی درباره نسبت بانک‌های مرکزی و رمز ارزها و رمز پول‌ها در جهان مطرح شده است. خصوصا نحوه تنظیم‌گری رمزارزها و نسبت آنها با سیاست‌گذاری پولی و ارزی از مباحث پرچالش این حوزه است. وی افزود: طی ۲ سال گذشته، تشکیل جلسات بررسی و قاعده‌گذاری در بالاترین سطوح سیاست‌گذاری‌های اقتصادی جهان در باره رمزارزها بارها تکرار شده است و الگوی مواجهه با این پدیده، با اهداف متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: از جمله اهداف بانک‌های مرکزی مختلف، افزایش کنترل درباره انتقال اعتبار، بین‌المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است. به گفته همتی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی این روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمزپول را تهیه کرده است. وی در پایان تاکید کرد: از همکارانم در ادارات ذ‌ی‌ربط بانک مرکزی خواسته‌ام بر اساس اقدامات انجام گرفته، مقررات انتشار رمزپول بانک مرکزی را بررسی کرده و جهت تصمیم‌گیری ارائه کنند تا امکان استفاده از نتایج آن در سیاست‌گذاری پولی فراهم آید.

Page Generated in 0/0049 sec