گروه اقتصادی: از ابتدای فصل زمستان قیمت میوه و سبزیجات رشد عجیبی داشته است. فعالان این حوزه، عامل اصلی رشد قیمت را افزایش هزینههای تولید و توزیع ناشی از تورم عمومی در کشور میدانند؛ عاملی که در کنار رهاسازی بازار توسط وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی باعث خلق قیمتهای سرسامآور شده است. به گزارش «وطن امروز»، گزارشهای میدانی بیانگر رشد 40 تا 300 درصدی قیمت انواع میوه و ترهبار در یک سال اخیر است. روند افزایشی قیمت از ابتدای سال وجود داشته اما با شروع فصل زمستان و افزایش قیمت دلار شدت بیشتری به خود گرفته است؛ تا حدی که دیگر شنیدن قیمتهای بیش از 50 هزار تومان برای هر کیلو موز و نارنگی عجیب نیست! تسنیم دیروز در گزارشی میدانی از یکی از فروشگاههای مرکز شهر قیمتها را اینگونه گزارش کرد: هر کیلوگرم موز حدود 50 هزار تومان، نارنگی بندری 55 هزار تومان، سیب زرد 26 هزار و سیب قرمز 27 هزار تومان، نارنگی 29 هزار تومان، پرتقال جنوب 29 هزار تومان، کیوی 17 هزار تومان، لیمو شیرین 16 هزار و 800 تومان و پرتقال تامسون 11 هزار و 600 تومان. بررسیهای میدانی ما نیز بخشی از این ارقام را تایید میکند، البته قیمتها در مراکز فروش رسمی شهرداری پایینتر است.
* افزایش هزینههای تولید
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران با اشاره به دلایل گرانی میوه در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش۳- ۲ برابری هزینههای تولید اعم از بذر، کود، سم، حملونقل و بستهبندی، قیمت میوه نیز مانند سایر کالاها گران شده است. وی با اشاره به اینکه مغازهداران نقشی در گرانی کالاها ندارند، افزود: مغازهداران بر مبنای فاکتور حداکثر ۳۵ درصد سود را لحاظ میکنند. کارگر با اشاره به اینکه در گرانی میوه بحثی نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت میوه، استقبال برای خرید میوه کاهش یافته است. رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: با کاهش قدرت خرید و گرانی میوه نسبت به سال قبل، الگوی خرید مردم اصلاح شده است. به عنوان مثال در گذشته افراد پس از مراجعه به میوهفروشی، چند کیلو میوه خریداری میکردند که گاه بخشی از آن در یخچال میماند و فاسد میشد اما الان هر کسی به اندازه نیاز خود خرید میکند که این اتفاق خوشایندی است و از ضایعات جلوگیری میکند. وی افزایش هزینههای تمامشده تولید را در کنار هزینههای زندگی تولیدکنندگان از دیگر مسائل گرانیها برشمرد و گفت: به رغم افزایش چندبرابری قیمت نهادههای تولید، وقتی کشاورز میخواهد مایحتاج روزانه خود را تأمین کند، آنها را گرانتر از قبل تهیه میکند، بنابراین باید توان خرید مایحتاجش را داشته باشد. رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به دستچین کردن میوهها گفت: طی سالهای اخیر مغازهداران به دستچین کردن میوه روی آوردهاند و مشتری با انتخاب خود محصول را خریداری میکند که این کار علاوه بر غیربهداشتی بودن به علت تماس افراد، منجر به آسیب دیدن میوه و خراب شدن آنها میشود، بنابراین فروش درهم علاوه بر بهداشتی بودن، در بحث قیمت هم حداقل ۱۵ درصد کمتر است. وی کیفیت را یکی دیگر از عوامل گرانی میوه در بازار دانست و گفت: اگر چه برخی افراد از اختلاف قیمت میوه در شمال تا جنوب شهر شکایت دارند اما مغازهداران تنها بر مبنای فاکتور، سود قانونی خود را لحاظ میکنند، هر چند ممکن است کیفیت علت تفاوت قیمت باشد.
* درددلهای فعالان میدان میوه و ترهبار تهران
بررسیها در میدان میوه و ترهبار تهران هم حاکی از آن است که هزینههای توزیع و بستهبندی میوه افزایش محسوسی یافته است. یکی از فعالان بازار میوه و ترهبار در این باره توضیح داد: تمام هزینههایی که در میدان میوه و ترهبار برای آمادهسازی کالا جهت رسیدن به دست مردم انجام میشود، در ماههای اخیر رشد عجیبی داشته است. وی افزود: کرایه ماشینهای باری، هزینه کارگر برای بستهبندی و سورت کردن میوه نزدیک به ۲ برابر شده است. در کنار این قیمت سبد، توری و دیگر لوازم بستهبندی نیز رشد داشته است. فعال میدان میوه و ترهبار افزود: زمانی که هزینه حملونقل هر کیلو میوه تا داخل میدان قریب به 2 هزار تومان میشود، انتظار معقول ماندن قیمت میوه را نباید داشت. آنچه امروز باعث رشد قیمت میوه شده، پیش از سرمازدگی و عوامل اینچنینی کاهش ارزش پول ملی و تورم عمومی در تمام بخشهای اقتصادی است.