printlogo


کد خبر: 230626تاریخ: 1399/11/29 00:00
دور دنیا

رایزنی نماینده پوتین با حریری درباره تشکیل کابینه لبنان
میخاییل بوگدانف، نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه در گفت‌و‌گوی تلفنی با سعد حریری، مأمور تشکیل کابینه لبنان درباره موضوع تشکیل کابینه و نیز ارسال واکسن کرونا به این کشور رایزنی کرد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بوگدانف در مکالمه تلفنی با حریری، رهبر جریان المستقبل لبنان درباره موضوعات مربوط به حل بحران اجتماعی- اقتصادی این کشور با محوریت تشکیل دولت لبنان با توجه به اینکه اکثریت آرای پارلمان را به دست آورده و از سوی میشل عون مامور تشکیل کابینه شده است، گفت‌و‌گو کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی امکان کمک طرف روسی به لبنان در مبارزه با ویروس کرونا از جمله ارسال محموله‌ای از واکسن ضدکرونای «اسپوتنیک وی» به این کشور بررسی شد. بوگدانف همچنین دیروز با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان هم گفت‌‌و‌گوی تلفنی کرد که در جریان آن ۲ طرف درباره اوضاع لبنان و نیز ضرورت تشکیل کابینه لبنان به ریاست حریری رایزنی کردند. طرف روسی بر عزم کشورش برای برقراری تماس با همه نیروهای اجتماعی و سیاسی لبنان به منظور دستیابی به سازش و توافق عمومی در لبنان و تحکیم وحدت و یکپارچگی این کشور تاکید کرد. سعد حریری که 5 ماه است از سوی میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و تایید شکننده پارلمان این کشور مکلف به تشکیل کابینه برای چهارمین‌بار شده، به دلایل مختلف تاکنون نتواسته دولت خود را تشکیل دهد. 
***
واکنش دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام‌زنی نتانیاهو
منابع صهیونیست دیروز گزارش دادند دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه به اتهام‌زنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با تصمیم اخیر این دادگاه پاسخ داده است. دادگاه کیفری بین‌‌المللی (لاهه)، اخیرا در اقدامی رأی به صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده اراضی فلسطین اشغالی داد. رسانه‌ها به نقل از دادگاه کیفری بین‌المللی گزارش دادند این دادگاه رأیی صادر کرده که به موجب آن، صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به این دادگاه واگذار می‌شود. پس از این تصمیم، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دادگاه لاهه را به جانبداری سیاسی علیه تل‌آویو و یهودستیزی متهم کرد. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در این باره گزارش داد دیوان بین‌المللی دادگستری در پاسخ به این اظهارات اعلام کرده است: «دادگاه تنها در چارچوب حقوقی و اختیارات قضایی که معاهده رم به آن محول کرده، عمل می‌کند. دادگاه اقدام مستقل خود را مطابق اختیارات محول شده و اصل حاکمیت قانون ادامه خواهد داد». در ادامه این گزارش اشاره شده است تصمیم دیوان کیفری مربوط به وضعیت فلسطین به عنوان یک کشور نیست، زیرا دادگاه برای اتخاذ چنین تصمیمی اختیارات لازم را ندارد و «حکم تنها مربوط به حاکمیت منطقه‌ای به منظور اجرای تحقیق است». در این پاسخ همچنین اشاره شده است تصمیم دادگاه قابلیت تجدیدنظر دارد. 
***
حملات سایبری گسترده  به نهادهای فرانسوی
آژانس ملی امنیت سایبری فرانسه اعلام کرد چندین مورد هک اطلاعات در سازمان‌های مختلف این کشور را شناسایی کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این آژانس یادآور شد هکرها در این حملات، از ضعف در نظارت بر نرم‌افزار فروخته شده توسط شرکت فرانسوی سانترون استفاده کرده‌اند. آژانس ملی سیستم‌های امنیت اطلاعات فرانسه گزارش داد این حمله عمدتا متوجه تامین‌کنندگان فناوری اطلاعات بویژه وب هاستینگ‌ها بوده است. در این گزارش با اشاره به گروهی از هکرها که تصور می‌شود با بخش‌های اطلاعات نظامی روسیه ارتباط دارند، آمده است: این حمله شباهت‌های زیادی با حملات قبلی منتسب به مجموعه‌ای نفوذی موسوم به «سندوُرم»‌(Sandworm) دارد. در این گزارش جزئیات فنی درباره نحوه دسترسی هکرها به سرورهای شرکت سانترون ارائه شده است. این حمله سایبری از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ روی داده است. به گفته «جرومی بیلویس» کارشناس امنیت سایبری در شرکت امنیتی ‌آی‌تی «ویواستون» (Wavestone)، این مدت زمان طولانی نشان می‌دهد هکرها که بسیار محتاط بودند، احتمالا قصد سرقت اطلاعات یا جاسوسی داشته‌اند. 
***
75 درصد جمهوری‌خواهان خواستار نقش پررنگ ترامپ در این حزب هستند
نتایج یک نظرسنجی که ۲ روز بعد از تبرئه ترامپ در سنا منتشر شد، نشان می‌دهد دو‌سوم جمهوری‌خواهان خواستار آن هستند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقش قابل توجهی در حزب جمهوری‌خواه به ‌رغم برگزاری محاکمه استیضاحش ایفا کند. به گزارش وبگاه خبری هیل، طبق نتایج نظرسنجی دانشگاه «کوئینیپیاک»، ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواه درباره ادامه نقش‌آفرینی پررنگ ترامپ در حزب جمهوری‌خواه ابراز علاقه کرده‌اند و تنها ۲۱ درصد گفته‌اند چنین چیزی را نمی‌خواهند. در این نظرسنجی همچنین ۶۰ درصد کل آمریکایی‌ها گفته‌اند نمی‌خواهند ترامپ نقش مهمی در حزب جمهوری‌خواه ایفا کند که شامل ۹۶ درصد دموکرات‌ها و ۶۱ درصد مستقل‌ها بوده است. بیشتر پاسخ‌دهندگان (۵۵ درصد) گفته‌اند رئیس‌جمهور سابق آمریکا نباید بتواند در آینده به قدرت بازگردد. جمهوری‌خواهان باز هم با اکثریت قاطع ۸۷ درصدی گفته‌اند ترامپ باید بتواند در نتیجه انتخابات به قدرت برسد. «تیم مولی» تحلیلگر نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک در گزارشی اعلام کرد: او (ترامپ) ممکن است نزول کرده باشد اما قطعا همچنان مورد علاقه حزب جمهوری‌خواه است. ۲ بار استیضاح شد، در محاکمه از سوی دموکرات‌ها تحقیر شد و عملا رسانه‌های اجتماعی ساکتش کردند اما به رغم همه اینها ترامپ جا پای محکمی در حزب جمهوری‌خواه دارد. این نظرسنجی با شرکت هزار و ۵۶ نفر از ۱۱ تا ۱۴ فوریه (۲۳ تا ۲۶ بهمن) با حاشیه خطای ۳ درصد انجام شد. 

Page Generated in 0/0053 sec