printlogo


کد خبر: 230627تاریخ: 1399/11/29 00:00
در پی پیشروی‌های نیروهای انقلابی یمن، مزدوران سعودی از مأرب خارج و به سمت حضر موت فرار کردند
خروج انصار‌الله از فهرست تروریستی آمریکا

گروه بین‌الملل: تحولات روزهای اخیر در جبهه مارب یمن حاکی از این است که با توجه به پیشروی‌های گسترده مقاومت یمن در این شهر، طی روزهای آینده درگیری‌های شدیدی در این منطقه رخ خواهد داد که به احتمال بسیار زیاد با پیروزی مقاومت یمن و تسلط کامل این جریان بر این شهر راهبردی به سرانجام خواهد رسید. 
به گزارش «وطن امروز» به نقل از پایگاه الخبر الیمنی، بر اساس آنچه از اخبار عملیات‌های نظامی و شرایط میدانی در یمن مخابره می‌شود، نیروهای مقاومت یمن عزم خود را برای آزادسازی شهر «مأرب» جزم کرده‌اند و درگیری‌ها به اطراف شهر رسیده و شرایط برای نیروهای ائتلاف سعودی و دولت مستعفی بسیار بغرنج است. درگیری‌ها در ورودی غربی شهر مأرب شدید گزارش شده و نیروهای مقاومت بر بخش‌های وسیعی در این بخش مسلط شده‌اند. از سوی دیگر اخبار غیررسمی از فرار نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن از مأرب مخابره شده است. در همین حال، نیروهای دولت صنعا به شیوخ و رهبران قبائل مأرب گفته‌اند می‌توانند هر چه خواستند از مهمات و سلاح‌های دولت مستعفی به غنیمت بگیرند، به شرطی که آنها را علیه ارتش و کمیته‌های مردمی استفاده نکنند. یک منبع نظامی یمنی نیز گفت نیروهای دولت صنعا از طریق بلندگو در مناطق درگیری به شبه‌نظامیان دولت مستعفی می‌گویند می‌توانند با سلاح‌های سبک و نیمه سبک خود عقب‌نشینی کنند و در امان هستند. «طارق الاثوری» از فعالان رسانه‌ای حزب «الاصلاح» (حزب اخوانی نزدیک به سعودی که کنترل مأرب را در دست دارد) در صفحه فیسبوک خود نوشته است «حوثی‌ها» به طور بی‌سابقه‌ای نیرو و تجهیزات روانه مناطق درگیری در مأرب کرده‌اند و جز سال ۲۰۱۴ هنگام ورود نیروهای انصارالله به صنعا هیچ وقت شاهد این حجم نیرو نبوده است. شاهدان عینی در مأرب گفته‌اند با نزدیک شدن درگیری‌ها به اطراف شهر، حزب الاصلاح‌ بخشی از نیروهای خود را از این شهر خارج و به استان حضرموت منتقل کرده است. به گفته آنها ۳ کامیون و ۱۸ خودرو حامل نیرو و مهمات از مأرب خارج شده و به سمت حضرموت حرکت کرده‌اند. 
 
* خروج انصار‌الله از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا
دولت آمریکا با اتخاذ یک عقب‌نشینی آشکار در قبال انقلاب یمن، سرانجام نام گروه انصارالله یمن را که شاکله دولت انقلابی صنعا را تشکیل می‌دهد از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خزانه‌داری‌اش خارج کرد. 
در بیانیه دیروز اداره نظارت بر منابع خارجی در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) آمده است، این وزارتخانه دولت بایدن از روز سه‌شنبه ۱۶ فوریه نام این جنبش یمنی را که سه‌شنبه ۱۶ نوامبر گذشته میلادی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود خارج می‌کند. در این بیانیه آمده است: «جنبش انصارالله دیگر در معرض محدودیت‌ها و تحریم‌ها براساس قواعد ویژه مقابله با تروریسم و سازمان‌های تروریستی خارجی نیست. شهروندان آمریکایی از این پس نیاز به مجوز اداره نظارت بر منابع درآمد خارجی برای اجرای تعاملات با انصارالله دارند».
از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا در موضعی مداخله‌جویان از انصارالله یمن خواست دست از پیشروی به سمت شهر مأرب در شرق صنعا که در اشغال ائتلاف جنایتکار سعودی است برداشته و با تعلیق عملیات نظامی به میز مذاکرات بازگردد. 
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، چنین اقداماتی منجر به بی‌ثباتی است و باید به مشارکت سازنده در روند سیاسی به رهبری سازمان ملل و تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا پایبند بود.

Page Generated in 0/0063 sec