printlogo


کد خبر: 230644تاریخ: 1399/11/29 00:00
اخبار

اتصال کامل سامانه انبارها با  سامانه جامع تجارت
رئیس‌ کل گمرک ایران درباره آخرین وضعیت اتصال ۲ سامانه انبارها و جامع تجارت اظهار داشت: در آخرین جلسات شورای اجرایی فناوری، یک کارگروه تعامل‌پذیری ایجاد شد و برای اتصال ۲ سامانه 5 محور بین گمرک و صمت تعریف شد که باید اجرا شود. مهدی میراشرفی گفت: ۳ مورد از آن به صورت صددرصد انجام شد، ۲ مورد دیگر یعنی بحث شناسه یکتای قبض انبار و شناسه کالا با کار فنی باید در قسمت تکنیکال گمرک و صمت رخ دهد. از یازدهم بهمن‌ماه مقدمات شناسه در ۲ فاز کالا در حد پروانه و بعد از آن طی زمان‌بندی مشخص در مرحله پته‌های گمرکی پیش رفت. وی افزود: در حال حاضر سامانه‌های گمرک و وزارت صمت به یکدیگر لینک هستند اما برای شناسه قبض انبار قرار بر این شد تا پایان بهمن عملیاتی شود، البته بستر آن آماده شده است. شناسه کالا هم در حدی که توافق شده صد درصد انجام می‌شود. 
***
تعیین هزینه سبد معیشت کارگران به هفته آینده موکول شد
رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره جلسه دوشنبه هفته جاری کمیته دستمزد گفت: نماینده مرکز آمار با آمارهایی که ارائه داد، محاسبات نماینده کارگری درباره هزینه سبد معیشت را مورد تأیید قرار داد. نماینده مرکز آمار بیان کرد: حداقل دستمزد تنها 38درصد هزینه‌های کارگران را پوشش می‌دهد. فرامرز توفیقی بیان کرد: نماینده مرکز آمار اعلام کرد بعد خانوار از 3/3 به 4/3 رسیده است اما کارفرمایان به اشتباه تصور می‌کردند که بعد خانوار 2/2 است. وی افزود: نمایندگان کارفرمایان اصرار داشتند که مبلغ سبد معیشت را باید مرکز آمار اعلام کند. در همین راستا جدولی تهیه و قرار شد مرکز آمار دوشنبه هفته آینده جدول را بیاورد تا بتوانیم به سبد معیشت ورود کنیم. 
***
متراژ خانه‌های خالی در تعیین مالیات نقشی ندارد
معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه قرار نیست قانون مالیات بر خانه‌های خالی صرفا درآمدزا باشد، گفت: هدف اصلی قانون‌گذار کنترل بازار مسکن و نظارت بر آن است و ایجاد شفافیت دیگر هدف این قانون است. مکانیزم اخذ مالیات هم اینگونه است که اگر خانه‌ای بیش از 4 ماه خالی باشد، در سال اول 6 برابر مالیات اجاره‌بهای آن خانه از صاحب‌خانه دریافت می‌شود و در سال دوم این رقم به 12 برابر و در سال سوم به 18 برابر می‌رسد. محمود علیزاده اظهار داشت: فرض کنید یک واحد مسکونی 70 متری در تهران با اجاره 5 میلیون تومان، مالیات اجاره‌اش سالی 5 میلیون تومان است و اگر 4 ماه خالی مانده باشد، مالیاتش 6 برابر یعنی 30 میلیون تومان می‌شود. اگر این خانه اجاره برود به‌ دلیل اینکه زیر 150 متر است، شامل معافیت مالیاتی می‌شود ولی اگر اجاره نرود در سال اول 30 میلیون، در سال دوم 60 میلیون و در سال سوم 90 میلیون باید مالیات بپردازد. وی افزود: قانون جدید از یک متر تا چندین هزار متر خانه را شامل می‌شود و از آن مالیات اخذ می‌کند و فقط منوط به خانه‌های زیر 150 متر نیست و مکانیزم آن مالیات بر اجاره‌بهای خانه است. 
***
دریافت «پول زور» از متقاضیان مسکن مهر پرند توسط برخی پیمانکاران
با نزدیک شدن به زمان تحویل واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند،‌ برخی پیمانکاران برای تحویل این واحدها از متقاضیان به عناوین مختلف درخواست پرداخت مبالغی را دارند و تاکید می‌کنند تا وجه مورد نظر پرداخت نشود، واحد مسکن مهر تحویل نخواهد شد. یکی از این پیمانکاران «وثوق ساخت» است که از متقاضیان مسکن مهر برای تحویل واحدها مبالغی بین 4 تا 8 میلیون تومان مطالبه می‌کند. این پیمانکار به متقاضیان اعلام کرده این مبلغ بابت مالیات بر ارزش افزوده واحدهای مسکن مهر است! به فرض صحیح بودن دریافت این مبلغ که البته به آن تردید وارد است، نکته عجیب ماجرا این است که چرا متقاضیان این مالیات را باید به حساب پیمانکار واریز کنند؟ در نمونه‌ای دیگر «اسکان‌سازان پردیس» نیز به بهانه مالیات بر ارزش افزوده، از متقاضیان مبالغ 2 تا 6 میلیون تومانی را مطالبه می‌کند و تاکید کرده تا مبلغ مورد نظر واریز نشود، واحدهای مسکن مهر تحویل نمی‌شود. 
***
ترخیص نشدن برخی کالاهای اساسی، عمدی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بلاتکلیف ماندن برخی کالاهای اساسی مانند ذرت، گوشت و... در گمرکات و بنادر، گفت: هر چند ترخیص کالاهای اساسی در شرایط کنونی یکی از ضروریات است اما بروکراسی اداری موجب طولانی شدن صدور مجوز ترخیص کالا شده و این امر در برخی موارد منجر به فساد و از بین‌رفتن کالاهای اساسی می‌شود، از سوی دیگر با ماندگار شدن اقلام وارداتی در گمرکات و بنادر، دموراژ- هزینه معطلی کالا در گمرک- و هزینه انبارداری به واردکننده تحمیل خواهد شد. سیدناصر موسوی‌لارگانی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا شهریورماه حجم زیادی از کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر بلاتکلیف مانده بود که با دستور رئیس‌جمهور مقدار زیادی از آنها در دوره‌ای ترخیص شد اما این روند دوباره رو به کندی گذاشت. این رفتار مشکوک است؛ چرا با یک دستور شاهد گشایش در ترخیص کالاها هستیم اما دوباره سختگیری‌ها آغاز شده و کالاها ترخیص نمی‌شود؟ وی با بیان اینکه هر چند واردات خودرو طی سال‌های گذشته ممنوع شده اما در مسیر اصفهان به تهران شاهد تریلرهای حامل خودروهای گرانقیمت هستیم که این موضوع موجب تعجب است و در ادامه تصریح کرد: اگر خودروها ۲ سال است که در گمرکات بلاتکلیف مانده‌اند، این خودروها از کجا می‌آید؟ موسوی‌لارگانی با بیان اینکه حتی برخی افراد خودروهای خارجی را در گمرکات نگه می‌دارند تا وضعیت بازار ملتهب و قیمت‌ها افزایش یابد، افزود: در واقع عدم ترخیص برخی کالاها تعمدی بوده و ناشی از ناهماهنگی وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و صمت و همچنین بانک مرکزی و گمرک است. 

Page Generated in 0/0061 sec