printlogo


کد خبر: 230676تاریخ: 1399/11/30 00:00
دور دنیا

سلاح‌های جدید آمریکا در اختیار داعش
 «جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمان در دیالی عراق در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المعلومه گفت: عناصر داعش بتازگی محموله‌های سلاح‌های پیشرفته آمریکایی را دریافت کردند. وی تصریح کرد، وضعیت امنیتی استان دیالی و دیگر مناطق در ماه‌های گذشته تغییر مهمی کرده و آن استفاده داعش از شیوه تک‌تیراندازی است. این مسؤول عراقی ادامه داد: عناصر داعش در استان‌های مختلف عراق از فاصله دور تک‌تیراندازی می‌کنند که ۹۰ درصد این تیراندازی‌ها در شب انجام می‌شود. المعموری خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات موجود، داعش بتازگی محموله‌های سلاح‌های آمریکایی از جمله دوربین‌های پیشرفته را دریافت کرده و همین مساله نشان می‌دهد چرا روند تیراندازی در شب افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه چندین قبضه از این سلاح‌ها بتازگی در ارتفاعات «حمرین» کشف شده است، خواستار انجام تحقیقات گسترده شد تا مشخص شود این سلاح‌ها چگونه و توسط چه کسانی به دست عناصر داعش رسیده است. 
***
پوتین: اجازه مداخله خارجی در انتخابات پارلمانی روسیه را نمی‌دهیم
رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌و‌گو با روسای فراکسیون‌های دومای روسیه گفت: اجازه مداخله خارجی در انتخابات دوما (پارلمان روسیه) را نخواهیم داد. ولادیمیر پوتین دیروز در این گفت‌وگو که از شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ مستقیم پخش شد، گفت: باید شهروندان روسیه انتخاب خود را بکنند و ما موظفیم از انتخاب آنها در برابر مداخله خارجی دفاع کنیم. در این گفت‌و‌گوی وبیناری «سرگئی نوروف» رئیس فراکسیون حزب روسیه واحد، «سرگئی میرونف» رئیس فراکسیون روسیه عادل، «ولادیمیر ژیرینفسکی» رهبر فراکسیون حزب لیبرال - دموکرات روسیه و «گنادی زوگانف» رهبر فراکسیون حزب کمونیست روسیه شرکت داشتند. پوتین در ادامه گفت: ما نمی‌توانیم و اجازه نخواهیم داد به حق حاکمیت روسیه و حق مردم این کشور برای اینکه مالک کشور خود باشند، ضربه وارد شود. به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، کارزار انتخابات پارلمانی این کشور نزدیک می‌شود و در نتیجه بحث‌ها در مجلس دوما داغ و رقابت شدید بین احزاب آغاز خواهد شد. هشتمین انتخابات مجلس دومای روسیه ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۸ شهریور ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. پوتین گفت: انتخابات فدرال روسیه اهمیت بسیار زیادی برای حل مسائل مربوط به اجرای طرح‌های ملی دارد که با هدف بهبود وضع زندگی مردم روسیه اجرا می‌شود. رئیس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: فعالیت شرکت‌های بزرگ اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی (همچون گوگل و توئیتر) چالشی جدی برای روسیه است و ما شاهد بودیم در این رابطه چه وضعی در آمریکا به وجود آمد. وی افزود: اگر این شرکت‌ها در کشور خود این گونه رفتار می‌کنند، با توجه به اینکه خود را منحصر به فرد می‌دانند و برای خود حق انحصاری قائل هستند، درباره دیگر کشورها چگونه اقدام خواهند کرد. ما باید از قبل در این باره فکر کنیم. 
***
اجرای توافق هند و چین برای تخلیه برخی پایگاه‌های نظامی
تصاویر ماهواره‌ای از مناطق مرزی مورد مناقشه بین چین و هند نشان می‌دهد پکن در حال تخلیه پایگاه‌های نظامی و عقب کشیدن تجهیزات و نیروهای خود است. در پی توافق کشورهای چین و هند برای کاهش تنش‌ها در مناطق مرزی مورد مناقشه، ۲ طرف اردوگاه‌های نظامی در مرز را تخلیه کرده و نیروهای خود را عقب کشیدند. به نوشته خبرگزاری رویترز، تصاویر ماهواره‌ای که دیروز از مناطق مرزی هیمالیا بین ۲ کشور منتشر شد، نشان می‌دهد چین ده‌ها فقره از پایگاه‌های نظامی خود در مرز هند را برچیده و در حال تخلیه نظامیان خود از این مناطق است. هفته قبل بود که دولت‌های چین و هند اعلام کردند به برنامه‌ای برای عقب کشیدن تانک‌ها، تجهیزات و نیروهای نظامی از کرانه‌های «دریاچه پانگونگ» در منطقه لداخ رسیده‌اند. بر اساس این گزارش، تصاویر منتشر شده توسط کمپانی «مَکسار تکنولوژیز»، برچیده شدن پایگاه‌های نظامی چین در نزدیکی دریاچه پانگونگ و مناطق مرزی هیمالیا با هند را تایید می‌کند. این پایگاه‌ها در تصاویر مشابه در ماه ژانویه قابل مشاهده بودند. از سوی دیگر، یک مقام هندی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «اقدام مشابهی نیز از سمت ما در حال انجام شدن است». این مقام هندی توضیح داد: «چیزی که هم‌اکنون در حال رخ دادن است، این است که تمام نیروهایی که در شمال و جنوب دریاچه پانگونگ، چشم در چشم یکدیگر صف‌آرایی کرده بودند، در حال عقب‌نشینی هستند تا تنش‌ها را کاهش داده و راه را برای تنش‌زدایی بیشتر هموار کنند». 
***
ربایش دوباره صدها دانش‌آموز در نیجریه‌
مقام‌های نیجریه خبر دادند افراد مسلح با حمله به منطقه «کاگارا» در ایالت نیجر این کشور، صدها پسر دانش‌آموز را ربودند. با گذشت 2 ماه از اقدام تروریست‌های «بوکوحرام» در ربایش بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز نیجریه‌ای، خبرها حاکی است افراد مسلح در یکی دیگر از ایالت‌های این کشور صدها پسر دانش‌آموز را ربودند. رسانه‌های غربی از قبیل دیلی‌میل به نقل از منابع امنیتی در نیجریه خبر دادند صدها پسر دانش‌آموز در منطقه کاگارا در ایالت نیجر این کشور توسط افراد مسلح ربوده شدند. طبق این گزارش‌ها، افراد مسلح ساعت ۳ بامداد چهارشنبه به وقت محلی کاگارا در شمال نیجریه، به یک مدرسه دولتی حمله کردند و دانش‌آموزان را ربودند. هر چند هنوز گروهی مسؤولیت این ربایش را برعهده نگرفته اما حدود ۲ ماه قبل اعضای گروه تروریستی بوکوحرام در ایالت کاتسینا بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز پسر را ربوده بودند. تروریست‌های بوکوحرام سال ۲۰۱۵ هم با حمله به یک مدرسه در «چیهوک» ایالت بورنو بیش از ۲۷۰ دختر دانش‌آموز را ربودند. از آن سال تاکنون تنها ۱۶۴ دختر ربوده شده نجات یافته یا آزاد شدند اما از سرنوشت ۱۱۲ نفر دیگر از آنها هنوز خبری در دست نیست. 

Page Generated in 0/0070 sec