printlogo


کد خبر: 230680تاریخ: 1399/11/30 00:00
مشکلات مالی پرسپولیس در کمین این تیم و نگرانی گل‌محمدی از عواقب این موضوع
آتش زیر خاکستر

مدیران باشگاه پرسپولیس با وجود ناتوانی در حل مشکلات مالی این باشگاه، علاقه دارند اوضاع را آرام و بی‌مشکل جلوه دهند. باشگاه پرسپولیس که این روزها خود را برای قهرمانی نیم‌فصل و ادامه نمایش اقتدار خود در لیگ آماده می‌کند، درگیر بحران مالی‌ای شده که هر لحظه می‌تواند این باشگاه را در هم بشکند. با وجود اینکه ۳ ماه و ۲۰ روز از حضور جعفر سمیعی و ابراهیم شکوری در باشگاه پرسپولیس می‌گذرد اما عملا این مدیران هم کاری جز صحبت‌ و حضور در تصاویر یادگاری نتوانسته‌اند انجام دهند. درحالی که لیگ به هفته پانزدهم رسیده و بر اساس برنامه سازمان لیگ، قرار است ۳ هفته از نیم‌فصل دوم هم در سال ۹۹ برگزار شود، بازیکنان پرسپولیس فقط ۲۰ درصد از مطالبات فصل خود را دریافت کرده‌اند و این مساله باعث ناراحتی آنها شده است. از طرف دیگر بدهی‌های خارجی و داخلی پرسپولیس که پرداخت آنها منابع مالی زیادی را ‌طلب می‌کند، مشکلات را برای این تیم بیشتر کرده است. در واقع جعفر سمیعی و ابراهیم شکوری در عمل نتوانسته‌اند اقدامی برای حل مشکلات انجام دهند. سمیعی در اوایل حضور خود در این باشگاه ۱۵ میلیارد تومان از یکی از اپراتورهای تلفن همراه قرض گرفت تا پیش از فینال لیگ قهرمانان بخشی از مطالبات بازیکنان پرداخت شود و در ادامه با حضور مجید صدری، این عضو هیات‌مدیره ۵۰۰ هزار یورو تامین کرد تا یکی از پرونده‌های خارجی باشگاه پرسپولیس که باعث بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات شده، بسته شود. نکته قابل توجه ماجرا هم اینجاست که تمام این منابع به عنوان قرض تهیه شده و باید روزی پس داده شود و در قالب درآمد نبوده است. جعفر سمیعی که خود را ملزم به پاسخگویی به رسانه‌ها نمی‌داند و علاقه خاصی دارد که با انتشار نظراتش در سایت رسمی باشگاه به سوال هیچ خبرنگاری پاسخ ندهد، در آخرین اظهارنظرهای خود گفته است: «تیم مدیریتی باشگاه بیش از ۱۶ تا ۱۷ ساعت در شبانه‌روز کار می‌کند تا پرسپولیس با سرعت بیشتری رو به جلو برود». حال سوال اینجاست که حاصل این ۱۷ ساعت کار در باشگاه پرسپولیس به غیر از ثبت تصاویر یادگاری چه بوده است؟ آیا این مدیر توانسته در مدت حضور خود ۱۰۰۰ تومان در قالب درآمد به باشگاه تزریق کند؟ پرسپولیس که این روزها بحران مطالبات بازیکنان را هم پیش روی خود می‌بیند، باید ۶ میلیارد تومان هم به باشگاه شهر خودروی مشهد (بابت بدهی قبلی) بپردازد و از طرف دیگر باید خود را برای پرداخت بدهی سنگین به کالدرون و یکی از دستیارانش (حدود ۷۰۰ هزار دلار) آماده کند. در این میان اما جعفر سمیعی همچنان سعی دارد اوضاع باشگاه را آرام نشان دهد و روی صندلی مدیرعاملی باشگاه با خیال آسوده چای بنوشد. شاید اگر مجید صدری به عضویت هیات‌مدیره پرسپولیس درنیامده بود، امروز دیگر امیدی نبود که بدهی ماریو بودیمیر هم پرداخت شود.
 
* سمیعی: مشکلات پرسپولیس بزرگ اما قابل حل است
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس می‌گوید مشکلات این باشگاه بزرگ اما قابل حل است.
جعفر سمیعی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بعد از ثبت یک برد دیگر در کارنامه سرخپوشان، اظهار داشت: روند حرکتی تیم ما به گونه‌ای ‌است که می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. ما می‌خواهیم بهترین جایگاه این فصل را از آن خود کنیم و برای رسیدن به افتخارات بیشتر، هیجان و انرژی داریم. پرسپولیس در 4-3 ماه گذشته به دور از حواشی و با آرامش به راه خود ادامه داده و هواداران، نتیجه آرامش حاکم بر تیم را بخوبی احساس می‌کنند. حرف من، یک شعار نیست، بلکه یک فلسفه کاری است؛ هر چقدر بیشتر از حواشی دور بمانیم، به موفقیت نزدیک‌تر می‌شویم. سمیعی درباره شرایط اقتصادی و مالی باشگاه پرسپولیس اینطور توضیح داد: باشگاه در وضعیت خوبی قرار ندارد اما به آن معنا نیست که همه درها را به روی خود بسته ببینیم. ما کار و تلاش خودمان را انجام می‌دهیم و از خداوند خواستیم کمک کند تا مشکلات حل شود.
در ۲ هفته گذشته با کمک اعضای محترم هیات‌مدیره، چند اقدام مهم انجام دادیم، اول اینکه توانستیم پول بودیمیر را تهیه کرده و به حسابش واریز کنیم. در کنار این موضوع، بخش دیگری از پول بازیکنان واریز شد و همچنان در تلاش هستیم تا مشکلات مالی را حل کنیم. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اضافه کرد: هواداران بدانند حل این مشکلات، کار یک روز و ۲ روز نیست. از سوی دیگر، منابع درآمدساز باشگاه هم محدود است. با وجود همه مشکلات، تا به حال تلاش کرده‌ایم کارها را بخوبی پیش ببریم تا تیم، آسیبی نبیند. از زمانی که بنده به عنوان مدیرعامل وارد مجموعه پرسپولیس شده‌ام، چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان به حساب باشگاه واریز شده که اگر کمک اعضای هیات‌مدیره نبود، نمی‌توانستیم برخی اقدامات مالی را انجام بدهیم. حالا هم با کمک مدیران باشگاه، قصدمان این است که پرسپولیس را از این وضعیت نجات دهیم اما نیاز به زمان بیشتری داریم. 
 
* شکوری: بعد از حل پرونده‌ها می‌گویم منابع مالی را از کجا آوردیم
سخنگوی باشگاه پرسپولیس می‌گوید این باشگاه بعد از حل شدن پرونده‌های خارجی اعلام می‌کند منابع پرداخت بدهی را از کجا تامین کرده است. ابراهیم شکوری اظهار کرد: درباره نقل و انتقال‌ها باید بگویم آقای گل‌محمدی یک لیست ورودی را به ما داده که بر اساس نیازهای فنی تیم نوشته شده است. مهدی ترابی نخستین خرید ما بود که جذب شد و امیدواریم بر اساس لیستی که در اختیار داریم خریدهای بعدی را نیز انجام بدهیم. ما سعی می‌کنیم بر اساس نیاز تیم و نظر کادر فنی اقدام کنیم. وی در ادامه درباره جلسه مسؤولان باشگاه پرسپولیس با سیدجلال حسینی هم گفت: جلسه میان ریاست محترم هیات‌مدیره، آقای سمیعی و سیدجلال حسینی به عنوان کاپیتان تیم برگزار شد و اینکه چه موضوعاتی در جلسه مطرح شده من از آن اطلاعی ندارم اما درباره مساله بودیمیر باید بگویم ما توانستیم مبلغ مورد نیاز او را پرداخت کنیم که اگر پرداخت نمی‌شد پنجره ما بسته می‌شد. اما مشکلات بانکی وجود دارد که پول به حساب ایشان بنشیند و تاکنون ما ۳۱۵ هزار یورو توانسته‌ایم به او پرداخت کنیم که وکیل آقای بودیمیر همین مبلغ را تایید کرد. ان‌شاءالله مابقی مبلغ هم طی روزهای آینده به حساب این بازیکن می‌نشیند و ما از این پرونده بزرگ و بسیار سنگین عبور می‌کنیم. از خانواده بزرگ پرسپولیس تشکر می‌کنم که در این راه به ما کمک کردند. اگر درک بازیکنان و مربیان و هواداران‌مان و مسؤولان باشگاه نبود این اتفاق رخ نمی‌داد. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نگران نیستید استقراض‌هایی که انجام می‌شود برای باشگاه مشکل ایجاد کند، گفت: بهتر است مستند صحبت کنیم. این مطالبی که شما می‌گویید من نخستین‌بار است می‌شنوم. اینکه چقدر صحت دارد یک بحث است، اولویت برای هواداران ما این بود که پرونده بزرگ بودیمیر را که یک دغدغه برای هواداران بود حل کنیم. این مبلغ بسیار زیاد بود و تامین آن از هر طریقی کار سختی بود. ان‌شاءالله بتوانیم راه‌های درآمدزایی جدیدی هم باز کنیم و  باشگاه هم از این مشکل رهایی پیدا کند. بحثی که وجود دارد این است که برای باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال هیچ ردیف بودجه‌ای از سوی دولت در نظر گرفته نشده و اینکه سایر باشگاه‌ها چطور امرار معاش می‌کنند برای خود ما هم جای سوال دارد. ما به عنوان مسؤولان باشگاه پرسپولیس - به عنوان باشگاهی که در ۴ سال گذشته ۴ بار قهرمان لیگ شده و ۲ بار در فینال آسیا حضور داشته است- وقتی سایر تیم‌ها هزینه‌های خود را پرداخت می‌کنند، تعجب می‌کنیم که آنها چطور این مبالغ را تامین می‌کنند. امیدوارم همان نگاهی که نسبت به سایر تیم‌ها است به پرسپولیس هم باشد و اینکه اگر قرار است بودجه دولتی هزینه نشود برای همه تیم‌ها باشد و اگر قرار است بودجه‌ای هم هزینه شود باشگاه پرسپولیس با هوادار ۵۰ میلیون نفری و همین‌طور هواداران میلیونی در سطح جهان باید در اولویت باشد چون بحث باشگاه پرسپولیس صرفا ورزشی نیست و کار فرهنگی است که انجام می‌دهیم. خدا را شکر تیم ما با آرامش خوبی جلو می‌رود و شرایط و جایگاه ما هم خیلی خوب است. وی در ادامه درباره قرض‌هایی که باشگاه پرسپولیس برای پرداخت هزینه‌هایش انجام داده، گفت: در حال حاضر باشگاه برایش مهم است که نظر هوادار را جذب کند و نظر هوادار بر این است که این پرونده‌ها بسته شود. ان‌شاءالله ما در روزهای آینده درباره اینکه این مبالغ از کجا تامین شده صحبت خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0062 sec