printlogo


کد خبر: 230752تاریخ: 1399/12/2 00:00
هشدار کارشناسان نسبت به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در برخی استان‌های کشور
بار سفر برای مسافرت‌های نوروزی نبندید

رضا نصیری: پس از مشاهده نخستین ویروس کرونای جهش‌یافته در قزوین، این ویروس اکنون به 4 استان دیگر کشور سرایت کرده و به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، احتمالا ویروس کرونای انگلیسی در استان‌های دیگر در چرخش باشد. به گزارش «وطن‌امروز»، افزایش میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و قرمز شدن شهرها در استان خوزستان، همچنین افزایش مبتلایان به ویروس جهش‌یافته انگلیسی، نگرانی‌های فراوانی را برای مردم و جامعه پزشکی ایجاد کرده است که مبادا در صورت کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، کرونای انگلیسی سراسر ایران را فرا گیرد. 
معاون بهداشت وزیر بهداشت در این باره گفت: تاکنون ۲۱ مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی در سطح کشور شناسایی شده که از این تعداد تاکنون ۴ نفر فوت کرده‌اند. استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان استان‌هایی هستند که مبتلایان به این ویروس در این استان‌ها شناسایی شده‌اند و به احتمال زیاد این ویروس در سایر استان‌ها هم در گردش باشد. وی در ادامه با تشریح اولویت‌بندی‌های صورت گرفته برای واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: در این هفته ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دست‌مان می‌رسد، 2/4 میلیون دوز واکسن آسترازنکا نیز قول دادند در اسفندماه به دست‌مان برسد و با این حساب می‌توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت‌مان است، واکسینه کنیم. علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران درباره واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: واکسن اسپوتنیک وی روسیه در فاز یک به پرسنل ‌آی‌سی‌یو داده می‌شود که ۳۶ هزار نفر در فاز اول مشمولند. وی افزود: بر اساس اولویت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل کادر بهداشت و درمان، خانه سالمندان، جانبازان و معلولان بویژه شیمیایی و تنفسی، مراکز نگهداری بیماران ‌مزمن، غسال‌ها، افراد سالمند دارای بیماری زمینه‌ای و... هستند. در فاز دوم افراد سالمند ۸۰ سال به بالا، ۷۵ سال به بالا و ۷۰ سال به بالا و ۶۵ سال به بالا و گروه ۱۶ تا ۶۴ سالی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، قرار دارند. فاز بعد مراکز تجمعی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و راننده‌ها و فاز 4 که عموم مردم هستند. رئیسی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دوز اسپوتنیک به دست‌مان رسیده و فکر می‌کنم در هفته جاری هم ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم به دست‌مان برسد. 2/4 میلیون دوز واکسن آسترازنکا نیز به دست‌مان می‌رسد که قول دادند اجرا کنند و در اسفندماه به دست‌مان برسد. با این حساب یک جمع‌بندی کنیم، تقریبا قریب به 5/4 میلیون دوز واکسن باید تا قبل از پایان سال به دست ما برسد که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا می‌توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت‌مان است، واکسینه کنیم. وی افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا آذر سال آینده مشغول واکسیناسیون خواهیم بود و در بدبینانه‌ترین حالت تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌توانیم هدف دوم را که قطع زنجیره است، جلو ببریم. 
 
* در انتظار موج چهارم
ویروس جهش‌یافته کرونا در حال چرخش در کشور است، بنابراین اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، شاهد موج چهارم این بیماری خواهیم بود. عضو کمیته علمی و مشورتی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه میزان بیماری در کشور رو به افزایش است، هشدار داد اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم. به هر حال هر موجی از بیماری که ایجاد شود با مرگ‌و‌میر و تعداد زیادی بستری بیماران و بیماران بدحال همراه است. دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری «کووید-۱۹» در کشور و احتمال بروز موج چهارم به عنوان یک پیک خطرناک، گفت: در حال حاضر بیماری در حال افزایش است و به صورت بدی دارد میزان بیماری بالا می‌رود، زیرا گردش ویروس جهش‌یافته‌ای که در انگلیس جهش پیدا کرده، در حال افزایش است و این ویروس هم سرعت انتقال بسیار بالایی دارد. وی افزود: البته باید توجه کرد که وقتی تعداد بیماران افزایش یابد، تبعا تعداد بیماران بدحال و نوع شدید بیماری و کشندگی هم بیشتر می‌شود. سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار بسیار بالاست و بر همین اساس می‌تواند تعداد بیماران بدحال و میزان مرگ‌و‌میر را با افزایش تعداد بیماران، افزایش دهد. محرز گفت: علائم این ویروس جهش‌یافته انگلیسی با ویروس قبلی تفاوتی ندارد. صرفا قدرت سرایتش بسیار بالاتر است. این متخصص عفونی ادامه داد: خواهشم از مردم این است که اصلا از حالا برای عید برنامه‌ریزی نکنند. محرز تاکید کرد: اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم.
 
***
    شناسایی 8017 بیمار و 77 فوتی در 24 ساعت   
آمار جان‌باختگان کرونا در کشور همچنان زیر 100 نفر در یک شبانه‌روز گزارش می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۸۰۱۷ بیمار جدید «کووید‌-‌۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر پنجشنبه 30 بهمن تا ظهر امروز (جمعه یکم اسفند) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۰۱۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-‌۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۶۷۸ نفر از این تعداد بستری شدند. وی ادامه داد: متاسفانه در طول این مدت، ۷۷ بیمار «کووید‌-‌۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۹ هزار و ۳۴۱ نفر رسید. لاری اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۶۲ نفر از بیماران کرونایی هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۶۶۹ نفر از مبتلایان به «کووید‌-‌۱۹» نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاری افزود: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۶۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وی همچنین اعلام کرد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. 

Page Generated in 0/0067 sec