printlogo


کد خبر: 230775تاریخ: 1399/12/3 00:00
دور دنیا

کشته شدن ۵ نفر  در انفجارهای دیروز کابل
کابل صبح دیروز را با وقوع ۳ انفجار آغاز کرد. در حالی که در ماه‌های اخیر ناامنی‌ها و قتل‌های هدفمند در افغانستان افزایش یافته و تیم‌های مذاکراتی افغانستان و طالبان نیز در یک ماه گذشته هیچ دیداری نداشته‌اند، صبح دیروز در پایتخت افغانستان 3 انفجار به‌وقوع پیوست. «فردوس فرامرز» سخنگوی پلیس کابل گفت: در انفجار نخست یک خودروی کرولا در ناحیه 6 شهر کابل هدف قرار گرفت که در نتیجه آن ۲ نفر زخمی شدند. وی افزود: انفجار دوم نیز در منطقه «کارته پروان» ناحیه 4 امنیتی رخ داد که در این انفجار نیز یک خودروی کرولا هدف قرار گرفت و در نتیجه آن 3 نفر از جمله یک زن کشته شدند. انفجار سوم نیز در ناحیه 3 کابل رخ داد و یک خودروی پلیس هدف انفجار بمب مغناطیسی قرار گرفت که در نتیجه آن ۲ نفر جان باختند. تاکنون گروهی مسؤولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است. 
***
چرایی عدم مشارکت جهاد اسلامی در انتخابات
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهاراتی از علت مخالفت این جنبش با مشارکت در انتخابات پیش روی فلسطین گفت. به گزارش رسانه‌های فلسطینی، «زیاد النخاله» درباره علت مذاکرات گروه‌های فلسطینی در قاهره درباره انتخابات پیش‌ روی فلسطین، گفت: «روند عادی‌سازی روابط برخی رژیم‌های عربی با اسرائیل، فلسطینی‌ها را به اتخاذ موضعی واحد در برابر آن واداشت». وی افزود: «کشورهای عربی که با هر ۲ طرف فلسطین و اسرائیل در ارتباط هستند، خواستار ایجاد یک صحنه به ظاهر یکپارچه در فلسطین هستند و از همین رو در نشست قاهره گفته شد اختلاف‌ها تا رسیدگی به آن پس از برگزاری انتخابات کنار گذاشته شود». النخاله افزود: «نشست‌های قاهره از سر ناتوانی برای ایجاد راه‌حل‌هایی برای مشکلات فلسطینی برگزار شد و به نظر من این نشست‌ها پس از انتخابات به جنگ کشیده می‌شود». این مقام جهاد اسلامی فلسطین، انتخابات را میدان درگیری خواند و گفت: «هر کسی در این میدان برنده شود، شروطش را اعمال می‌کند که این امر خطرهای بزرگی به همراه دارد». 
***
تکذیب توافق سری سوریه با صهیونیست‌ها
سوریه وجود هر گونه توافق سری میان تل‌آویو و دمشق درباره دریافت واکسن‌های روسی از رژیم صهیونیستی در چارچوب توافق تبادل اسرا بین ۲ طرف را تکذیب کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی بتازگی گزارشی درباره توافق مخفیانه میان تل‌آویو و دمشق بر سر دریافت واکسن روسی از رژیم صهیونیستی منتشر کردند. هاآرتص مدعی شد در چارچوب توافق صورت گرفته اخیر میان تل‌آویو و دمشق بر سر تبادل اسرا، ‌بندی مبنی بر ارسال واکسن‌های روسی به سوریه وجود دارد که ۲ طرف مخفیانه بر سر آن به توافق رسیدند. در همین حال یک منبع رسانه‌ای سوریه به این خبر منتشر شده رسانه‌های صهیونیستی واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. وی گفت: انتشار چنین خبرهایی با هدف تخریب چهره سوریه و ضربه زدن به عملیات توافق تبادل اسرا و همچنین ژست انسان‌دوستانه رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. این منبع سوری تأکید کرد توافق عملیات تبادل اسرا کاملا شفاف بوده و هیچ‌گونه توافق سری میان ۲ طرف بر سر هیچ ‌بندی صورت نگرفته است. در چارچوب توافق اخیر تبادل اسرا میان اسرائیل و سوریه که تحت نظارت روسیه صورت گرفت، ۲ چوپان سوری و یک زن ساکن فلسطین اشغالی مبادله شدند. 
***
نماینده پارلمان عراق: آمریکا این بار از پنجره ناتو وارد کشور می‌شود
 «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دیروز در واکنش به تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای افزایش شمار نیروهایش در این کشور، گفت: آمریکا بعد از مواجه شدن با فشارهای گسترده داخلی برای خروج نیروهایش از عراق، به دروغ‌پردازی جدیدی از طریق پیمان ناتو متوسل شده است. آمریکا بر پیمان ناتو سیطره دارد و تصمیم افزایش ۸ برابری نیروهای ناتو در واقع شبیه خروج (آمریکا از عراق) از در و ورود[آن] از پنجره خواهد بود. 
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق تاکید کرد: عراق نیازی به حضور نیروهای خارجی بیشتر ندارد. البلداوی افزود: اگر ناتو واقعا تمایل به توسعه توانمندی‌های امنیتی عراق دارد، باید نیروهای امنیتی این کشور را به اطلاعات و سلاح‌های پیشرفته بویژه سلاح‌های پدافندی و دفاع هوایی مجهز کند. 
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز پنجشنبه در پایان نشست وزیران دفاع این ائتلاف نظامی به طور رسمی اعلام کرد ناتو تصمیم گرفته شمار پرسنل خود در عراق را ۸ برابر کرده و از ۵۰۰ به ۴ هزار نفر افزایش دهد. 
***
نگرانی کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل از تغییرات هند در کشمیر
پس از آنکه دهلی‌نو وضعیت نیمه خودمختار کشمیر را باطل و از طریق قوانین جدید تغییرات اجرایی را در این منطقه مورد مناقشه اعمال کرد، کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل از هند خواستند تضمین کند حقوق مردم در کشمیر رعایت می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲ کارشناس از دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفتند: این تغییرات می‌تواند سطح قبلی مشارکت سیاسی مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها را محدود کند و نگرانی‌هایی را درباره تغییرات جمعیتی در این منطقه به وجود آورد. این بیانیه در حالی منتشر شد که دیپلمات‌هایی از بیش از ۲۰ کشور مستقر در دهلی‌نو به سفر ۲ روزه خود به کشمیر پایان دادند. 

Page Generated in 0/0053 sec