printlogo


کد خبر: 230792تاریخ: 1399/12/3 00:00
هشدار سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شیوع ویروس جهش‌یافته
کشندگی کرونای انگلیسی ۳۰ درصد بیشتر شده است
تقسیم‌بندی ۴ گروه برای سفرهای نوروزی در شرایط کرونایی

شناسایی موارد ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در 4 استان نگرانی‌های فراوانی را در میان مردم و جامعه پزشکی ایجاد کرده است که مبادا این ویروس به دیگر استان‌ها منتقل شود و موج جدیدی از شیوع ویروس جهش‌یافته کشور را فرا گیرد. به گزارش «وطن امروز»، ویروس انگلیسی، قدرت سرایت و کشندگی بالایی دارد. در این باره سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت شیوع کرونای انگلیسی در کشور، درباره جزئیات و شروط انجام سفر و گردشگری در ایام عید توضیحاتی ارائه کرد. علیرضا رئیسی درباره وضعیت گردشگری و سفرهای نوروزی با توجه به شیوع کرونا، گفت: به طور کلی بحثی که درباره عید نوروز و گردشگری وجود دارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا هم مطرح شد، این است که باید در این باره برنامه‌ریزی کنیم، چرا که در عید نوروز 99 مردم از خانه بیرون نرفتند. بر همین اساس، تصمیم‌گیری شد چنانچه روند نزولی‌ بیماری ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در کشور کاهش قابل توجهی یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، بتوانیم در قالب رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی سفرها را داشته باشیم. رئیسی ادامه داد: به طور کلی سفرها را می‌توان در 4 دسته تقسیم‌بندی کرد؛ یک گروه از افراد ممکن است با تور به سفر بروند که تحت نظارت تورهای گردشگری برنامه‌ریزی و انجام خواهد شد. گروه دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند اما با خودروی شخصی یا هواپیما و... سفر کنند. در این گروه هم قابلیت نظارت و کنترل وجود دارد. گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و اماکن دیگری بروند که تحت نظارت نیست. گروه چهارم هم افرادی هستند که در مقصد سفر اقدام به چادر زدن می‌کنند. بر این اساس می‌توان گروه یک و 2 را تحت نظارت و کنترل قرار داد و گروه 4 می‌تواند ممنوع باشند. اما مشکل با گروه سوم است که واقعا این گروه خیلی قابل کنترل و نظارت نیست. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در صورتی این اتفاقات خواهد افتاد که ما دچار خیز چهارم کرونا نشویم. معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت شیوع ویروس انگلیسی در کشور، گفت: ویروس کرونای انگلیسی چند خصوصیت دارد؛ اول اینکه قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، دوم افراد کم‌سن و سال‌تر بیشتر درگیر بیماری می‌شوند و سوم اینکه الگوی درگیری ریه در این ویروس مقداری با ویروس اصلی متفاوت‌ است. به طوری که میزان کشندگی‌ آن۳۰ درصد افزایش یافته است. وی گفت: بر اساس شواهدی که داریم، ویروس قطعا در کشور گردش کرده اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده‌ است. 
 
* ۶۸ فوتی و ۴۷۲ بستری کرونایی در یک شبانه‌روز
آمار قربانیان بیماری «کووید-19» در کشور همچنان زیر 100 نفر در یک شبانه‌روز است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۷ هزار و ۹۲۲ بیمار جدید «کووید-19» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز جمعه تا ظهر امروز (دیروز شنبه) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شده‌اند که ۴۷۲ نفر از آنها بستری شدند. وی در ادامه افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۶۸ بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسید. به گفته لاری، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۷ نفر از بیماران کرونایی، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: ۳ هزار و ۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت نظر قرار دارند. لاری همچنین افزود: در حال حاضر ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۶۸ شهرستان هم در وضعیت آبی از لحاظ میزان شیوع بیماری کرونا هستند. وی همچنین گفت: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند. 
 
* کرونای انگلیسی در کمین استان‌های همجوار خوزستان
وزیر بهداشت تاکید کرد: ویروس جدید انگلیسی امروز فراتر از مواردی است که از بیرون آمده و همان‌طور که قبلا گفته بودم این ویروس در کل کشور در گردش است. دکتر سعید نمکی افزود: متاسفانه در شادگان به عنوان نخستین کانون و سپس در رامهرمز، اهواز و آبادان و قسمت‌های جنوب و بویژه غرب استان خوزستان بشدت گرفتار کرونای انگلیسی شدیم. نمکی تاکید کرد: متاسفانه کانون اصلی گرفتاری ما در خوزستان با ویروس انگلیسی مسافرینی بودند که از کشور همسایه یعنی عراق می‌آمدند. ما مرزها را بستیم و تا اطلاع ثانوی عبور و مروری از مرزها نخواهیم داشت. وی افزود: از طرفی از وزیر کشور تقاضا کردم به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ابلاغ کنند که مرزهای ما به عراق از مسیر استان‌های غربی مانند کرمانشاه و ایلام به‌سرعت بسته شود و تردد نداشته باشیم. وزیر بهداشت ادامه داد: استان‌های دیگر مانند هرمزگان، ایلام، بوشهر، چهارمحال‌و‌بختیاری و اصفهان که معمولا بعد از خیزهای خوزستان گرفتار می‌شوند باید بشدت مراقب باشند. متاسفانه آنچه پیش‌بینی می‌کردیم محقق شد و آن گرفتار شدن در دام و تله یک ویروس به‌مراتب سرکش‌تر از ویروس قبلی است اما نباید وحشت کنیم، بلکه تنها راه مقابله با آن، همان رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌هاست. 
***
    جهشی بدتر از ویروس کرونای انگلیسی ثبت شد  
عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بیان کرد: در کالیفرنیا، نیویورک و اوگاندا جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا گزارش‌ شده است و جهشی بدتر از ویروس کرونای انگلیسی را در 2 کشور چک‌ و اسلواکی شاهد هستیم. مجید مختاری گفت: تعداد موارد مثبت در ایران رو به افزایش است و آمار کشته‌شدگان ناشی از کرونا در آمریکا و انگلیس کاهش چشمگیر داشته است. ایران نیز روند کاهشی در آمار مرگ‌ومیر دارد اما اندکی ممکن است با افزایش همراه شود. مختاری خاطرنشان کرد: رفت‌وآمدهای بین‌شهری منجر به پخش ویروس به سراسر کشور شده است و وظیفه اجتماعی ما ایجاب می‌کند که پروتکل‌ها را رعایت کنیم و در مراسم‌ و تجمعات حضور نداشته باشیم. وی افزود: در اوگاندا شرایط وخیم است و در کالیفرنیا، نیویورک و اوگاندا جهش‌های جدیدی گزارش شده است. جهشی بدتر از ویروس انگلیسی را در چک و اسلواکی شاهد هستیم و در غرب آفریقا نیز شرایط نگران‌کننده شده است. 

Page Generated in 0/0078 sec