printlogo


کد خبر: 230816تاریخ: 1399/12/4 00:00
معرفی برگزیدگان دهمین جشنواره «ققنوس»

4 فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز»، «یدو»، «منصور» و «مصلحت» به ‌عنوان برگزیدگان دهمین دوره اهدای جایزه سینمایی ققنوس معرفی شدند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس برگزار شد. این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانه‌ای و از طریق شبکه افق برگزار ‌شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد. 
برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفت‌وگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکه‌ای ۷۵ نفره از متفکران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شده‌اند. «سینما کلید پیشرفت کشور» اصلی‌ترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی بر اساس این شاخص سنجیده می‌شد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفت‌وگو کردند که سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژه‌ها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثربخشی و... می‌تواند مبدا پیشرفت کشور شود. اساسا سینما و رسانه‌ای که پیشرفت را رقم می‌زند، چه سینما و رسانه‌ای است؟
در برنامه تلویزیونی اختتامیه «ققنوس» که به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شد، دکتر جلال غفاری، سیدمحمد هاشمی، سیدمهدی ناظمی و سیدمحمد حسینی به عنوان نمایندگان شبکه داوران حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصت‌ها و زمینه‌های سینما پیشرفت»، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلم‌ها تقدیر شد. سیدمهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه و حسین دارابی (تهیه‌کننده و کارگردان مصلحت)، علی درخشنده (تهیه‌کننده یدو) و علی غفاری (کارگردان تک‌تیرانداز) در این برنامه تلویزیونی حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهدا شد.  سیدمحمد هاشمی که هم‌اکنون قائم‌مقامی بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارد و پیش از این مسؤولیت‌های رسانه‌ای متعددی داشته است، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژه‌های پیشرفت دانست و گفت: نمونه‌هایی همچون «شهید حبیب‌پور» که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکردهایی است که می‌تواند به جای سیاه‌نمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژه‌ها بشدت تهی است و به آنها نمی‌پردازد. فیلم «تک‌تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ما است که هم قهرمان‌پروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت‌آفرین دارد و هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما می‌گذارد.  سیدمحمد حسینی در این برنامه از غفلت از خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران بویژه در آثار این جشنواره گلایه و اضافه کرد: این با سینمای واقع‌گرا هم نمی‌خواند، زیرا معنویت‌گرایی و خداگرایی، از عمیق‌ترین واقعیت‌های پدیدار شده جامعه ایران است. 
 حسینی ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوش‌ساخت و اثرگذار بر مخاطب خواند وگفت: دفاع‌مقدس سرشار از این ظرفیت‌های نهفته است که می‌تواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثرگذار باشد و سبب پیشرفت شود. علم‌گرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگی‌های شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود. سیدمهدی ناظمی هم در این برنامه در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوش‌ساخت سینمایی دانست که حتما ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. 
وی گفت: شخصیت‌پردازی و فیلمنامه، قصه‌گویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگی‌های خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، می‌تواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد، زیرا فراتر از شعارزدگی و مضمون‌زدگی، توانسته اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب‌پسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد. 

Page Generated in 0/0055 sec