printlogo


کد خبر: 230831تاریخ: 1399/12/4 00:00
با وجود مخالفت پارلمان عراق، ناتو در حال رایزنی با دولت برای افزایش نیرو در این کشور است
حساب ویژه ناتو روی الکاظمی

گروه بین‌الملل: در شرایطی که تصمیم اخیر ناتو در افزایش شمار نیروهای خود در عراق واکنش منفی احزاب و افکار عمومی این کشور را در پی داشته است، این سازمان به دنبال این است ضمن رایزنی با دولت، مجوز حضور نیروهای خود در عراق را کسب کند. این در حالی است که ارتش و حشدالشعبی طی چند سال اخیر در شمال و جنوب عراق، با اجرای عملیات‌های ضد‌تروریستی، ضربات مهلکی را به داعش و حامیان آن وارد کرده و موفقیت چشمگیری در تامین امنیت عراق داشته‌اند. با این حساب باید دید واکنش رسمی دولت عراق در قبال این تصمیم چه خواهد بود؟ به عبارت دیگر این مساله می‌تواند به‌مثابه آزمونی جدی برای دولت عراق در حفظ حاکمیت و استقلال ملی این کشور تلقی شود. 
 
* هرگونه توافق با ناتو نیازمند مجوز پارلمان است
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از پایگاه المعلومه، ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق، در واکنش به تصمیم اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ارتباط با افزایش شمار نیروهای این سازمان در عراق اعلام کرد دولت عراق برای هرگونه افزایش شمار نیروهای خارجی در کشور نیازمند موافقت و تایید پارلمان است و بدون این موافقت نمی‌تواند با افزایش شمار نیروهای خارجی موافقت کند. «عباس الزاملی» نماینده ائتلاف الفتح تصریح کرد: توافق‌های دولت عراق درباره حضور نیروهای آمریکایی یا هر نیروی دیگری تا زمانی که پارلمان با آن موافقت نکرده باشد، باطل است. وی افزود: دولت ملزم است موافقت پارلمان را پیش از موافقت با هر گونه افزایش نیروهای خارجی در عراق جلب کند؛ چه برای نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و چه نیروهای آمریکایی. الزاملی توضیح داد: این نگرانی وجود دارد که این شمار زیاد نیروها تحت عنوان آموزش وارد کشور شوند و به نوعی تجدید حضور آمریکایی در قالبی جدید باشد. دولت عراق درباره نیاز به هر گونه نیرو برای آموزش باید گزارش مفصلی درباره آن به پارلمان ارائه و موافقت پارلمان را برای این امر جلب کند. اتحادیه علمای استان دیالی عراق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «افزایش نیروهای ناتو در عراق قابل پذیرش نیست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. کشورمان نیروهای نظامی بسیاری دارد که می‌توانند هر گونه تهدید تروریستی علیه امنیت شهروندان را دفع کنند». 
 
* نوری المالکی: نیازی به حضور آمریکا نداریم
نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون نیز در واکنش به تصمیم ناتو اعلام کرد: ما نیازی به حضور نیروهای آمریکایی در عراق نداریم. وی خاطرنشان کرد: اهل تسنن و کردها تمایلی به ابقای نظامیان آمریکایی در عراق ندارند و تمایل به حضور نیروهای آمریکا، یک برچسب غیرواقعی است که به اهل سنت و کرد نسبت داده شده است. مالکی همچنین تصریح کرد مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج آمریکایی‌ها نقض و زیر پا گذاشته شده است. رئیس ائتلاف دولت قانون درباره رویکردهای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به ابقای نیروهای کشورش در عراق عنوان داشت، دولت جدید آمریکا نیروهای خود را از عراق خارج خواهد کرد. 
این واکنش‌ها در پی صحبت‌های «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که پنجشنبه (۱۸ فوریه) گفت این سازمان به دنبال افزایش نیروهای خود در عراق به میزان 8 برابر است و می‌خواهد تعداد نیروهای خود را از ۵۰۰ به ۴ هزار نفر افزایش دهد. اکثر کارشناسان عراقی معتقدند با توجه به اینکه نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا قرار دارند، نیروهای ناتو در واقع همان نیروهای آمریکایی هستند. 
 
* رایزنی نماینده ناتو با نماینده دولت عراق
پس از اینکه تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای افزایش ۸ برابری نیروهای خود در عراق با موجی از مخالفت مردم، تشکل‌ها و احزاب این کشور مواجه شد، این سازمان به رایزنی با دولت عراق پرداخت. به همین منظور فرمانده هیات ناتو در عراق دیروز به دیدار «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق رفت و تاکید کرد هر گونه توسعه ماموریت این سازمان تنها با موافقت دولت عراق خواهد بود. در بیانیه دفتر الاعرجی که رسانه‌های عراق منتشر کردند، آمده است: سرلشکر ستاد «پیر اولسن» فرمانده هیات ناتو در عراق روز یکشنبه با الاعرجی در دفترش در بغداد دیدار کرد. بر اساس این بیانیه، الاعرجی در این دیدار گفت: عراق مشتاق همکاری با جامعه بین‌المللی است و نیروهای عراقی تجربیات بزرگی در طول نبرد کسب کرده‌اند و تبادل تجربیات برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی مهم است. الاعرجی تصریح کرد عراق بخشی از هیچ‌گونه مشکل منطقه‌ای نیست، بلکه بخشی از راه‌حل است. 
این بیانیه افزود: عراق برای استفاده از تجربیات ناتو تلاش خواهد کرد و تبادل تجربیات مهم است، زیرا داعش همچنان تا این لحظه خطر به شمار می‌رود. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: سرلشکر اولسن گفت وجود هیات ناتو به درخواست دولت عراق بود و هر گونه توسعه ماموریت آن بنا بر درخواست دولت عراق است و این هیات از عراق در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی حمایت می‌کند. 

Page Generated in 0/0097 sec