printlogo


کد خبر: 230832تاریخ: 1399/12/4 00:00
دور دنیا

وعده صادق نصرالله،  رژیم صهیونیستی را در سواحل شمالی‌اش به تکاپو واداشته است
وحشت اسرائیل از موشک‌های ضدکشتی حزب‌الله
وحشتی که وعده اخیر سید مقاومت در دل صهیونیست‌ها ایجاد کرده، آنها را به تکاپوی رزمایش نظامی برای مقابله با قابلیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان در جنگ احتمالی آینده واداشت. سیدحسن نصرالله در سخنرانی هفته پیش خود به مناسبت سالروز شهادت فرمانده مقاومت، شهید عماد مغنیه که به تیتر یک رسانه‌های عبری تبدیل شد، خطاب به رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد: «در صورتی که جنگی را علیه ما تحمیل کنید، با قدرت وارد آن می‌شویم، اگر شهرهای ما را بزنید، شهرهای شما را می‌زنیم و اگر روستاهای ما را هدف قرار دهید، شهرک‌های شما را موشک‌باران می‌کنیم». نصرالله همچنین تاکید کرد: «اگر جنگی رخ دهد اسرائیل چیزهایی خواهد دید که از زمان تاسیس خود ندیده است».
حال وعده‌های صادقی که صهیونیست‌ها از دبیرکل حزب‌الله لبنان سراغ دارند در کنار گزارش‌هایی که جنبش مقاومت درباره آزمایش موشک‌های جدید ضددریایی منتشر کرده، سران رژیم اشغالگر قدس را به تکاپو واداشته است. بر این اساس، روزنامه عبری‌زبان معاریو فاش کرد ارتش صهیونیستی احتمال می‌دهد حزب‌الله حملاتی را از دریا انجام خواهد داد، مشابه حملات یگان‌های کماندوی جنبش حماس که طی سال‌های گذشته به شکل چشمگیری در این زمینه توانمند شدند. به نوشته این روزنامه، رزمایش ویژه 24 ساعته این هفته توسط ارتش صهیونیستی در چارچوب شبیه‌سازی سناریوهای حمله‌های شدید حزب‌الله به این رژیم از جانب دریا بود که چهره درگیری‌های آینده در شمال سرزمین‌های اشغالی را متفاوت خواهد کرد. نیروی دریایی رژیم اسرائیل رزمایشی در سواحل دریای عکا انجام داد که در آن شمار زیادی کشتی‌ و هواپیما شرکت داشتند و سناریوهای یک حمله شدید از جانب دریا به ارتش اسرائیل شبیه‌سازی شد. در این رزمایش همه واحدهای گروهان ۹۱۴ نیروی دریایی ارتش عبری که مسؤول تامین امنیت منطقه شمالی فلسطین اشغالی مقابل «راس الناقوره» و پاسخ به تهدیدات حزب‌الله در این منطقه هستند مشارکت داشتند و بالگردها عملیات نجات از قایق‌ها را شبیه‌سازی ‌کردند. بنا به گفته «امری کاتس» فرمانده گشت این گروهان در این مانور، رزمایشی برای نجات مجروحان نیز برگزار شد که نشان می‌دهد عناصر این رژیم بخوبی می‌دانند در جنگ آینده با حزب‌الله تلفات جانی زیادی خواهند داشت. این افسر صهیونیست اعتراف کرد: «ما حزب‌الله را یک دشمن واقعی با تهدید‌ها و قابلیت‌های مختلف برمی‌شماریم. قدرت دریایی حزب‌الله در حال رشد است و این حزب برای قدرتنمایی با استفاده از نیروهای دریایی آماده می‌شود، همان‌طور که در سال‌های اخیر مشخص شده است. همچنین در حال حاضر دریا یک نقطه عطف در جنگ ارتش اسرائیل و حزب‌الله محسوب می‌شود».
***
موضع‌گیری بی‌سابقه طالبان  درباره آثار باستانی
گروه طالبان در یک موضع‌گیری بی‌سابقه‌، از تمام جنگجویان خود خواست تا آثار تاریخی افغانستان را تخریب نکنند و از آنها محافظت کنند. به گزارش ایندیپندنت، در بیانیه‌ای که در سایت خبری گروه طالبان منتشر شد، آمده است: «از تمام مسؤولان امارت اسلامی، روسای کمیسیون‌ها و اداره‌ها، والی‌ها،‌ فرمانداران، فرماندهان واحدهای نظامی، مجاهدین و سایر هموطنان خواسته می‌شود برای محافظت از آثار تاریخی در سراسر کشور توجه کنند». این دستور از آن جهت غیرمنتظره است که سیاست کلی این گروه از ابتدا، مبارزه با آنچه «نمادهای غیراسلامی» می‌خواند، بوده است.  گروه طالبان در دوران حاکمیت خود بخش عمده‌ای از آثار تاریخی پیش از اسلام را نابود یا تخریب کرد. تخریب تندیس‌های قدیمی بودا که در قرن ششم در دل کوه‌های بامیان ساخته شده بودند، به دستور ملا محمد عمر، رهبر و بنیانگذار طالبان در ماه مارس سال ۲۰۰۱، هنوز از خاطر جهانیان نرفته است. حالا طالبان در بیانیه‌ خود می‌گوید: «از آنجا که افغانستان کشوری پر از آثار تاریخی باستانی است و این آثار بخشی از تاریخ، هویت و فرهنگ غنی کشور ما است، همه ما به محافظت، نظارت و نگهداشت آنها موظف هستیم». این بیانیه می‌افزاید: «هیچ کس مجاز به حفاری، حمل‌ونقل یا فروش اشیای عتیقه یا بردن آنها به خارج تحت هیچ عنوانی نیست. همه مجاهدین باید از حفاری آثار باستانی خودداری کنند و از اماکن تاریخی مانند قلعه‌های قدیمی، مناره‌ها و برج‌های تاریخی و سایر اماکن باستانی مراقبت کنند تا از آنها در برابر تخریب و آسیب محافظت شود». 
***
چرب‌زبانی اردوغان برای آمریکا
رئیس‌جمهور ترکیه با لحنی آشتی‌جویانه گفت: منافع مشترک ترکیه و آمریکا، به اختلافات ۲ کشور می‌چربد و آنکارا خواستار همکاری با واشنگتن است. روابط بین این ۲ متحد ناتو به خاطر مجموعه‌ای مسائل، متشنج شده است. ماه دسامبر آمریکا، ترکیه را به خاطر خرید سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ روسی تحریم کرد. این در حالی است که حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد «ی‌پ‌گ» در سوریه که ترکیه آنها را یک سازمان تروریستی تلقی می‌کند، آنکارا را خشمگین کرده است. ترکیه که گفته است خواهان روابط بهبودیافته تحت ریاست‌جمهوری جو بایدن است، از واشنگتن خواسته به حمایت خود از «ی‌پ‌گ» پایان دهد و این کشور را متهم به طرفداری از شبه‌نظامیانی کرده که مدعی است ۱۳ ترک را این ماه در شمال عراق اعدام کردند. در همین حال ایالات متحده نیز بابت حقوق و آزادی‌ها از آنکارا انتقاد کرده است. رجب طیب اردوغان در اظهاراتی تلویزیونی گفت: به عنوان ترکیه، ما باور داریم منافع مشترک‌مان با آمریکا وزن بسیار بیشتری نسبت به اختلافات‌مان با این کشور دارد. وی افزود: آنکارا می‌خواهد همکاری را از طریق چشم‌انداز بلندمدتی بر اساس برد- برد، تقویت کند.

Page Generated in 0/0096 sec