printlogo


کد خبر: 230833تاریخ: 1399/12/4 00:00
اعلامیه کاخ سفید در واکنش به سرمای بی‌سابقه در تگزاس و دیگر ایالات جنوبی و مرکزی
آمریکا در وضعیت فاجعه بزرگ

گروه بین‌الملل: پس از افزایش تلفات ناشی از سرما در آمریکا به دلایلی چون سرمازدگی، مسمومیت با گاز منوکسید کربن و آتش‌سوزی خانه‌ها، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام وضعیت اضطراری در ایالت‌های تگزاس، لوئیزیانا و اوکلاهما موافقت کرد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد اعلامیه فاجعه بزرگ برای تگزاس صادر شده است. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از آسوشیتدپرس، تلفات سرمای بی‌سابقه زمستانی در آمریکا همچنان رو به افزایش است و یخبندان و شرایط بد آب و هوایی تاکنون حدود ۷۰ نفر را به کام مرگ کشانده و بسیاری دیگر را بدون برق و آب آشامیدنی گذاشته است. به گزارش وبگاه خبری هیل، در شهر «فورت‌ورث» ایالت تگزاس، ۷۷ گزارش سرمازدگی در روز چهارشنبه ثبت شد. روزنامه نیویورک‌تایمز هم روز شنبه گزارش داد «کارول اندرسون» ۷۵ ساله، کهنه‌سرباز که با مخزن اکسیژن نفس می‌کشید در شهر «کروزبی» تگزاس جان خود را از دست داد، زیرا برق خانه او که مخزن اصلی اکسیژن را شارژ می‌کرد بر اثر توفان قطع شده بود. برخی مردم هم در پی یافتن گرما، به ماشین‌های روشن یا کنار ژنراتورها پناه برده‌اند که باعث یک رشته مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت بر اثر گاز منوکسید کربن شده است. روز شنبه نیز یک مرد ۶۸ ساله و یک زن ۴۴ ساله در ایالت لوئیزیانا بعد از قرار دادن یک ژنراتور در محل خواب خود بر اثر گازگرفتگی دچار خفگی شدند. در پی این وضعیت، رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام وضعیت اضطراری در ایالت‌های تگزاس، لوئیزیانا و اوکلاهما موافقت کرد. کاخ سفید اعلام کرد بایدن اعلامیه فاجعه بزرگ برای تگزاس صادر کرد تا منابع بیشتر فدرال برای رسیدگی به قطعی برق و کمبود آب در این ایالت مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال همچنان ساکنان جنوب آمریکا بویژه تگزاس در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند. در این ایالت همچنان بیش از ۴۰ هزار نفر بدون برق هستند. همچنین بسیاری در تگزاس و لوئیزیانا با کمبود آب سالم برای آشامیدن مواجهند و مقامات محلی از آنها خواسته‌اند آب را بجوشانند. کاهش بی‌سابقه دما در این ایالت‌ها باعث آسیب دیدن لوله‌های تامین‌کننده آب شده و سیستم آب آشامیدنی را مختل کرده است. مرگ‌و‌میر در نتیجه توفان زمستانی و به دنبال آن قطع گسترده برق منجر به زیر ذره‌بین قرار گرفتن آمادگی تگزاس برای شرایط بد آب و هوایی شده است. ۵ نماینده دموکرات در کمیته انرژی و تجارت مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در نامه‌ای به «گرگ ابوت» فرماندار تگزاس نوشتند وقایع اخیر نشان‌دهنده کمبودهای قابل توجه در آمادگی‌هاست و باید برای محافظت از مردم که از کمبودها و قطعی برق و آب متأثر شده‌اند، کارهای بیشتری انجام شود. 

پیش‌تر روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود اگرچه برق اکثر تگزاسی‌ها که بعد از سرمای بی‌سابقه قطع شده بود، اکنون وصل شده اما همچنان بیش از ۱۳ میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. بنا بر اعلام «سی‌بی‌اس»، در روزهای گذشته در حالی که در بسیاری از خانه‌ها آب آشامیدنی قطع شده بود، یافتن آب بسته‌بندی شده هم تقریبا غیرممکن شده بود و برخی مردم ناچار شدند برف را بجوشانند. 
روزنامه وال‌استریت ژورنال هم گزارش داد مردم مجبورند در هوای فوق‌العاده سرد و زیر صفر در صف‌های طولانی برای خرید آب آشامیدنی بایستند. قفسه‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی هم به سرعت خالی می‌شود.

Page Generated in 0/0150 sec