printlogo


کد خبر: 230843تاریخ: 1399/12/4 00:00
اخبار

مرغ‌فروشان قطعه‌فروش شدند
قطعه‌فروشی صنعت مرغ، حرفه جدیدی است که این روزها با گران شدن مرغ و خط و نشان کشیدن سیستم‌های نظارتی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از مغازه‌های سطح شهر تهران به جای اینکه مرغ کامل بفروشند، قطعات مرغ را با قیمت‌های بالاتر و گاه بیش از ۲برابر نرخ مصوب دولتی می‌فروشند. همان‌طور که پیداست مغازه‌داران به دلیل اینکه مرغ را از میدان بهمن گرا‌ن‌تر می‌خرند آن را قطعه قطعه می‌فروشند تا با فرار از جریمه بازرسان و فروش با قیمت بالا، سودی هم به جیب بزنند. سیستم بازرسی تنها برای گران‌فروشی مرغ کامل جریمه و اخطار و تذکر می‌دهد و فروشندگان نیز با استفاده از این روزنه و جای فرار، مرغ را قطعه قطعه کرده و به قیمت بالاتری می‌فروشند و به این نحو از جریمه‌های احتمالی هم در امان می‌مانند. 
***
واریز 71 میلیارد دلار به صندوق توسعه 
بررسی آمارهای فروش نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد دولت روحانی تا پایان تیرماه امسال ۳۶۵ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرده که کمتر از ۷۱ میلیارد دلار از این رقم به صندوق توسعه ملی واریز شده است. طبق اطلاعاتی که فارس از سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده، از سال 92 تا پایان 4 ماه ابتدایی 99 در عمل و به صورت متوسط، دولت سالانه 9/18 از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز را به صندوق توسعه ملی واریز کرده است. بر اساس قوانین، منابع ارزی حاصل از صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی) و گاز پس از کسر سهم ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بین شرکت ملی نفت ایران (5/14 درصد)، صندوق توسعه ملی و دولت تقسیم می‌شود. 
***
ظرفیت تأمین غذایی۳۰۰ میلیون نفر در بخش کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه ظرفیت کشاورزی کشور به ‌گونه‌ای است که اگر درست بهره‌برداری شود، توانایی تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر را دارد، اظهار کرد: شخصی که سال‌ها سکاندار کشاورزی کشور بوده با بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشاورزی اعلام می‌کند ظرفیت کشاورزی ما برای ۳۵ میلیون نفر است؛ آیا واقعا نمی‌دانند ما یک کشور ۴ فصل داریم؟ علیرضا عباسی افزود: مساحت کشور ایران حدود 40 برابر کشور هلند است و از 13 اقلیم موجود 11 اقلیم را در خود دارد، با این وجود صادرات محصولات کشاورزی هلند 20 برابر صادرات محصولات کشاورزی کشور ایران است. 
***
رئیس‌جمهور اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد
عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی با بیان اینکه رئیس‌جمهور اعتقادی به اخذ مالیات از کالاهای لوکس ندارد، گفت: اگر مجلس آن را در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف نکند، اخذ این مالیات کأن‌لم‌یکن خواهد شد. محمدرضا یزدی‌زاده اظهار داشت: مالیات بر خودرو و مسکن لوکس در بودجه ۹۹ تجربه خوبی برای مجلس بود تا اشتباهی که در این قانون کرد را تکرار نکند، چرا که وقتی بعد از تصویب قوانین، تدوین آیین‌نامه آن به دولت واگذار می‌شود، در واقع قانون نابود شده است. 
***
ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۶ ماه آینده برقرار است
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جریان سفر به استان همدان ضمن رد شایعات حذف ارز 4200 تومانی، از برقراری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی حداقل تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و نظر مجلس نیز در این باره مثبت است. 
***
پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی از محل فروش اموال
نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ با پرداخت بدهی دولت به بخش‌های خصوصی از محل واگذاری اموال و دارایی‌ها موافقت کردند. بر اساس این مصوبه، بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از محل واگذاری اموال و دارایی‌های متعلق به دولت و مؤسسات و شرکت‌های دولتی به استثنای موارد مصادیق مندرج در اصل ۸۳ قانون اساسی و مشمول واگذاری موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از طریق جدول شماره ۱۸ (توزیع اعتبارات موضوع واگذاری سهام و سهم‌الشرکه دولت) این قانون قابل پرداخت است. 
***
اختصاص ۴ میلیون تن قیر برای امور عمرانی
مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت را مکلف کرد معادل ریالی ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر به صورت ماهانه برای آسفالت راه‌های روستایی، معابر شهرها، پایگاه‌ها، پاسگاه‌ها و راه‌های بین مزارع، نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان، بیابان‌زدایی و انجام عملیات خاکپوش اختصاص دهد. 
***
یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی بازداشت شد
یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی به اتهام دریافت رشوه در پرونده توزیع ۳۵ میلیارد دلار ارزهای مداخله‌ای بانک مرکزی بازداشت شد. متهم بازداشتی، پنجمین مدیر ارشد بانک مرکزی است که در سال‌های اخیر تحت تعقیب قرار گرفته است. متهم، چندین سال مسؤولیت اصلی در حوزه ارزی بانک مرکزی بالاخص فروش بی‌ضابطه ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب ارزهای مداخله‌ای را برعهده داشته و یکی از متهمان اصلی درباره ایجاد نابسامانی‌های ارزی در سال‌های اخیر در کشور است. 

Page Generated in 0/0120 sec