printlogo


کد خبر: 230845تاریخ: 1399/12/4 00:00
مرکز آمار نتایج اطلاعات قیمت و اجاره مسکن شهر تهران در پاییز سال جاری را منتشر کرد
تورم مسکن ۳ رقمی شد

گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران روز گذشته خلاصه‌ای از گزارش نتایج اطلاعات قیمت و اجاره مسکن شهر تهران در پاییز سال جاری را منتشر کرد. در این گزارش به برخی از مهم‌ترین جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در پاییز سال جاری اشاره و تغییرات آنها نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل، بررسی شده است. طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در پاییز سال جاری 28 میلیون و 760 هزار تومان بوده که نسبت به پاییز سال گذشته 4/111 درصد افزایش یافته است. 
مرکز آمار ایران روز گذشته خلاصه‌ای از گزارش نتایج اطلاعات قیمت و اجاره مسکن شهر تهران در پاییز سال جاری را منتشر کرد. مرکز آمار در این گزارش، تحولات بازار مسکن از پاییز سال گذشته تا پاییز سال جاری را بررسی کرده است.
 
* متوسط قیمت هر متر کلنگی 41 میلیون تومان
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کلنگی در پاییز امسال در تهران 41 میلیون و ۲۷۳ هزار تومان بوده که نسبت به تابستان سال جاری معادل 6/18 درصد و نسبت به پاییز سال قبل معادل 3/120 درصد افزایش یافته است. ارزان‌ترین قیمت هر مترمربع واحد کلنگی در پاییز امسال ۶ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان و گران‌ترین قیمت هر مترمربع واحد کلنگی هم در فصل مورد اشاره معادل ۱۵۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به فروش رسیده است.  گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد تعداد معاملات واحدهای کلنگی نسبت به تابستان امسال کاهش 9/45 درصدی و نسبت به پاییز سال قبل کاهش 4/29 رصدی داشته است.  همچنین متوسط متراژ خانه‌های کلنگی معامله‌شده نیز ۲۰۹ مترمربع بوده است.
 
* هر متر واحد مسکونی در یک‌قدمی  30 میلیونی شدن
مرکز آمار همچنین در بخش دیگری از این گزارش به آمار معاملات واحدهای مسکونی اشاره کرده است. بر این اساس، حداقل قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران ۴ میلیون تومان و حداکثر ۱۵۸ میلیون تومان بوده است. این مرکز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی (کل معاملات) در پاییز امسال شهر تهران را ۲۸ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان عنوان کرده که نسبت به تابستان امسال رشد 1/19 درصدی و نسبت به پاییز سال گذشته افزایش 4/111 درصدی داشته است. 
همچنین متوسط متراژ واحدهای مسکونی فروخته شده در پاییز امسال ۸۷ مترمربع و متوسط سن بنا نیز ۱۲ سال بوده است.  تعداد معاملات واحدهای مسکونی انجام شده در پاییز امسال نسبت به تابستان سال جاری کاهش 6/45‌ درصدی و نسبت به پاییز سال گذشته کاهش ۸ درصدی داشته است. 
 
* رشد 40 درصدی اجاره‌‌بها در یک سال
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، گران‌ترین واحد اجاری در تهران در پاییز امسال به ازای هر متر ۵۸۰ هزار و ۳۷۵ تومان و ارزان‌ترین واحد اجاره داده شده در پاییز امسال در پایتخت، متری ۴۳ هزار و ۷۷۹ تومان بوده است. در مجموع اما متوسط اجاره ماهانه به اضافه ۳ درصد ودیعه مسکن برای هر متر واحد مسکونی در فصل پاییز شهر تهران معادل ۶۲ هزار و ۲۱۸ تومان بوده که نسبت به تابستان امسال 1/3 درصد کاهش و نسبت به پاییز سال گذشته 9/40 درصد افزایش داشته است. 
گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد تعداد قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در پاییز سال جاری نسبت به فصل قبل 8/4 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/62 درصد افزایش داشته است.

Page Generated in 0/0265 sec