printlogo


کد خبر: 231005تاریخ: 1399/12/10 00:00
دور دنیا

انصارالله در 7 کیلومتری مأرب
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با آزادی بلندی‌های «جبل البلق القبلی» یک قدم بزرگ به سمت شهر مأرب برداشتند. به نوشته منابع خبری یمنی، بلندی‌های البلق از ناحیه غربی مشرف بر شهر مأرب است و از این رو نقطه راهبردی محسوب می‌شود. همزمان پیشروی‌های دیگری نیز در محور شمال غرب و جنوب غرب مأرب انجام شد. با آزادی بلندی‌های البلق القبلی، نیروهای ارتش و انصارالله یمن به 7 کیلومتری شهر مأرب رسیدند. در جریان درگیری‌های ارتش و انصارالله با شبه‌نظامیان حزب‌الاصلاح (وابسته به دولت هادی) در بلندی‌های «البلق الاولی»، «عبدالغنی شعلان» فرمانده نیروهای ویژه دولت هادی در شهر مأرب کشته شد. 
در یک تحول مهم دیگر، شبه‌نظامیان حزب اخوانی الاصلاح از منطقه «البلق الاوسط» به سمت «منین الاشراف» عقب‌نشینی کردند. هنوز مشخص نیست این عقب‌نشینی تاکتیکی است یا در جریان توافق با نیروهای دولت صنعا انجام شده است. از سوی دیگر منابع محلی در شهر مأرب می‌گویند فرماندهان حزب‌الاصلاح دستور داده‌اند پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هدف قرار نگیرند و این مسأله موجب بحث و جدل در میان نیروهای دولت هادی شده است. منابع یمنی همچنین می‌گویند احتمال توافق نیروهای دولت صنعا با برخی فرماندهان حزب اخوانی الاصلاح در مأرب وجود دارد، بویژه اینکه سیاست توافق با رؤسای قبایل و عشیره‌ها سهم بالایی در آزادسازی مناطق غرب استان مأرب داشته است. نزدیک به ۳ هفته است عملیات آزادسازی استان نفت‌خیز و راهبردی مأرب آغاز شده است. به گفته بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران، تسلط نیروهای دولت صنعا بر شهر مأرب، به معنای پایان کار دولت مستعفی منصور هادی است. 
***
تداوم مخالفت‌ها با نخست‌وزیر ارمنستان
مخالفان نخست‌وزیر ارمنستان دومین شب متوالی را در چادر مقابل ساختمان پارلمان این کشور در شهر ایروان سپری کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، تعدادی از افرادی که خواستار بر‌کناری «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان شده‌اند، در این چادر‌ها خوابیده‌اند. مخالفان به خبرنگار اسپوتنیک گفته‌اند شب را آرام سپری کرده و افرادی که با آنها همفکر بوده‌اند صبح برای‌شان صبحانه آورده‌اند! 
در عین حال، مخالفان اعلام کرده‌اند تظاهرات دیگری را مقابل ساختمان پارلمان برپا خواهند کرد.  پلیس هم راه‌های منتهی به چادر‌های مخالفان را مسدود کرده و در نزدیکی‌ ساختمان پارلمان ایروان مستقر شده است. بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست‌وزیر ارمنستان بیشتر شده است. 
«اونیک گاسپاریان» رئیس ستاد مشترک ارتش ارمنستان به همراه دیگر فرماندهان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از پاشینیان خواستند از سمت خود کناره‌گیری کند. نخست‌وزیر ارمنستان در واکنش به این درخواست‌ها، ضمن اشاره به اینکه مردم این کشور اجازه نخواهند داد کودتایی شکل بگیرد، گفت: «ارتش نمی‌تواند در رویه‌های سیاسی مشارکت داشته باشد. ارتش باید تابع مردم و مقاماتی باشد که از سوی مردم انتخاب شده‌اند». 
***
رونمایی از مجسمه طلایی ترامپ در گردهمایی «اقدام سیاسی محافظه‌کار»
رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد دارد امروز برای نخستین‌بار بعد از ترک کاخ سفید، به سخنرانی عمومی بپردازد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه از برنامه‌های ترامپ نوشت او ۲۸ فوریه طی اظهاراتی در کنفرانس سالانه «اقدام سیاسی محافظه‌کار» که از 25 فوریه آغاز شده و امروز پایان می‌یابد، دوباره به انظار عمومی باز‌می‌گردد. یک منبع آگاه که نامش فاش نشده، درباره موضوع سخنرانی ترامپ گفته است: «او (ترامپ) درباره آینده حزب جمهوری‌خواه و جنبش محافظه‌کار صحبت خواهد کرد. همچنین منتظر به چالش کشیده‌ شدن سیاست‌های فاجعه‌بار رئیس‌جمهور [جو] بایدن توسط او باشید». هفته گذشته یکی از مشاوران ارشد ترامپ هم به وبگاه خبری آکسیوس گفت وی قصد دارد در نخستین سخنرانی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کند. همچنین گروهی از مقام‌های محافظه‌کار آمریکایی با رونمایی از مجسمه‌ طلایی دونالد ترامپ در کنفرانس سالانه «اقدام سیاسی محافظه‌کار» به تمجید از وی پرداختند. به نوشته خبر‌گزاری رویترز، از جمله شخصیت‌های محافظه‌کار برجسته‌ای که در این گردهمایی حضور دارند می‌توان به «تد کروز»، «تام کاتن» و «جاش هاولی» سناتور‌های جمهوری‌خواه ایالت‌های تگزاس، آرکانزاس و میسوری اشاره کرد که در جریان این کنفرانس به سخنرانی پرداختند. این در حالی است که به نوشته رویترز بسیاری از مقام‌های جمهوری‌خواه دیگر از جمله «مایک پنس» معاون ترامپ، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت مجلس سنا و «لیز چنی» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در این گردهمایی شرکت نداشتند. تد کروز در بخشی از اظهارات خود گفت: «بگذارید چیزی را به شما بگویم، دونالد ترامپ هیچ جا نمی‌رود». 
ترامپ بعد از تبرئه ‌شدن در دادگاه استیضاح مجلس سنا، با وعده «ظهور با دیدگاهی روشن برای آینده آمریکا» طی بیانیه‌ای مبنی بر بازگشت خود به عرصه سیاست، گفت کارهای زیادی پیش رو دارد.

Page Generated in 0/0106 sec