رسانههای رژیم صهیونیستی مدعی شدند ایران عامل انفجار کشتی آنها در دریای عمان است
گروه سیاسی: یک شبکه صهیونیستی گزارش داد تغییرات رخ داده در نیروگاه هستهای «دیمونا» در جنوب فلسطین اشغالی به توسعه توانمندی موشکی ایران و جنبش حزبالله لبنان ارتباط دارد.
به گزارش «وطنامروز»، پس از آنکه خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه تصاویری ماهوارهای از تغییرات زیرساختی در نیروگاه هستهای رژیم صهیونیستی به نام دیمونا در صحرای «النقب» منتشر کرد، خبرنگار نظامی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی علت این تغییرات را در امان ماندن از موشکهای نقطهزن دانست.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین، خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی درباره نیروگاه هستهای دیمونا گفت: از این سایت بشدت حفاظت میشود و «محرمانهترین سایت اسرائیل است که به گزارش [منابع] خارجی، در این رآکتور بمبهای هستهای تولید میشود». رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاحهای هستهای در منطقه غرب آسیاست که با حمایت کشورهای غربی از پیوستن به معاهدههای بینالمللی برای تحت نظر قرار گرفتن برنامه تسلیحات هستهای خود، خودداری کرده است. وی ادامه داد: «اخیرا، ایران و حزبالله توانمندی حملات دوربرد، موشکهای نقطهزن و موشکهای کروز را به نمایش گذاشتند که قادر بودند مواضع راهبردی اسرائیل بویژه رآکتورها را هدف قرار دهند». با آنکه کارشناسان دلایل مختلفی را برای این اقدام صهیونیستها مطرح کردهاند و هنوز علت قطعی آن اعلام نشده است اما خبرنگار نظامی کانال ۱۲ در این باره گفت: «به نظر، موضوع به پروژه استحکامبخشی مربوط است که طبق آن، تأسیسات موجود روی زمین به زیرزمین منتقل میشود و توانایی آسیبرسانی به آن در صورت برخورد موشک با رآکتور کاهش پیدا میکند». او همچنین اظهار داشت: «بهبود قدرت پدافند هوایی و ساخت فشرده استحکامات در اینجا، برای حفظ امنیت این سایت حساس است». اخیرا «پنل بینالمللی مواد شکافتپذیر» تصاویری ماهوارهای را منتشر کرد که نشان میداد رژیم صهیونیستی مرکز تحقیقات هستهای «نگو» (نیروگاه هستهای دیمونا) را توسعه داده است که خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار تصاویری این اقدام را تأیید کرد. «سیدحسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزبالله لبنان، تابستان گذشته به مناسبت سالگرد پیروزی حزبالله در جنگ با رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود: «اسرائیل پس از تعطیلی کارخانه آمونیاک حیفا باید به فکر رآکتورهای هستهای دیمونا هم باشد، چون فاجعه اتمی دیمونا خطرناکتر از آمونیاک حیفا خواهد بود». وی همچنین در گفتوگویی اختصاصی با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده بود: «حزبالله لبنان آمادگی هدف قرار دادن رآکتور اتمی دیمونا را دارد».
شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در حالی افشا کرده است ساختوسازها در نیروگاه هستهای دیمونا برای مقابله با موشکهای ایرانی در حال انجام است که در پی قوع انفجار در یک کشتی متعلق به یک شرکت اسرائیلی در دریای عمان، شبکه 13 رژیم صهیونیستی گزارش داد مقامات این کشور ایران را مسؤول این حمله میدانند. مقامات رژیم صهیونیستی هنوز به صورت رسمی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کردهاند.
این کشتی که هلیوس ری نام دارد و متعلق به شرکت کشتیرانی ری واقع در تلآویو است، صبح جمعه به وقت محلی از بندر دمام عربستان سعودی عازم سنگاپور بود که این انفجار رخ داد. رسانههای غربی مدعی هستند هلیوس ری پیش از آن محمولههای خودرویی را که از اروپا آمده بود، در بنادر بحرین و امارات تخلیه کرده بود. «آبراهام اونگار» بنیانگذار ۷۴ ساله شرکت کشتیرانی ری، یکی از ثروتمندترین شهروندان فلسطین اشغالی است و کسبوکارهای او در زمینه کشتیرانی و ساختوساز است. در حالی که جزئیات انفجار روز جمعه هنوز اعلام نشده، آسوشیتدپرس به نقل از ۲ مقام نظامی آمریکایی گزارش داد بر اثر این انفجار در ۲ طرف این کشتی ۲ سوراخ ایجاد شده است. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین اعلام کرد پس از این حادثه در حال رصد وضعیت است. در همین حال، وزارت ترابری آمریکا به کشتیهای تجاری هشدار داده هنگام عبور از این منطقه احتیاط کنند. موسسه امنیت دریایی «دریاد گلوبال» نیز در گزارشی مدعی شد انفجار در کشتی هلیوس ری به احتمال قوی، بخشی از «فعالیتهای نامتقارن ارتش ایران» است. بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی با هدف کاهش ایجاد فشار دیپلماتیک برای کاهش تحریمهای خود به «ابزارهای نظامی» رو آورده است.
******
آیا کشتی اسرائیلی مأموریتی نظامی داشت؟
شواهد بسیاری حکایت از آن دارند که کشتی تجاری متعلق به رژیم صهیونیستی که در دریای عمان دچار انفجار شد، احتمالا یک ناو لجستیکی اسرائیلی بود که با پوشش تجاری ایجاد شده توسط انگلیسیها مشغول تبادلات نظامی با شیخنشینهای جنوب خلیجفارس بوده است. کشتی «هلیوس ری» متعلق به شرکت اسرائیلی ری، پس از آنکه از مبدا بندر دمام عربستان سعودی و سپس چند توقف در بنادر بحرینی، قطری و اماراتی، به مقصد سنگاپور راهی تنگه هرمز شده و از آن عبور کرده بود، ساعث 12:45 دقیقه بامداد جمعه در آبهای دریای عمان مقابل بندر جاسک به اصطلاح گرفتار تیر غیب شد.
در ابتدا یک تاجر نامآشنای اسرائیلی به نام «آبراهام اونگار» در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارانوت مدعی شد این کشتی 21 هزار تنی که با پرچم باهاما تحت نظر سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا فعالیت میکرد، متعلق به او بوده و محمولهاش برای کشورهای عربی چیزی جز خودرو نبوده است. او همچنین این ظن را مطرح کرد که سوراخهای ایجاد شده بر بدنه کشتی در حقیقت راکتهایی بوده که به داخل آن نفوذ کرده و انفجارهایی را داخل آن رقم زده است. ساعاتی پس از این اتفاق، نخستین گمانهها درباره ماهیت اصلی عملیات این کشتی توسط کارشناسان نظامی در شبکههای اجتماعی مطرح شد، مبنی بر اینکه این شناور در حقیقت یک فروند کشتی لجستیک الپیدی مجهز به ادوات جاسوسی است و ماموریت آن در راستای همکاریهای نظامی رسمی امارات و رژیم اشغالگر قدس برآورد میشود. آنچه باعث شده ظن کارشناسان درباره نظامی بودن ماموریت این کشتی اسرائیلی بالا بگیرد، سکوت عجیب و مرموز طرفهای درگیر در حادثه است. نهتنها رسانههای صهیونیستی تلاش کردهاند بر این حادثه مهم سرپوش خبری بگذارند، بلکه انگلیسیها هم که این کشتی با پرچم مستعمره کارائیبی آنها و تحت مجوز سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا فعالیت میکرد، در این باره سکوت کردهاند. حتی برخلاف موارد گذشته، طرفهای اسرائیلی، عربی یا غربی هیچ تلاشی نمیکنند تا این حادثه را به یک حمله دریایی از سوی ایران مرتبط کنند. این در حالی است که در ماههای گذشته صهیونیستها تبلیغات زیادی درباره حضور نظامی خود در خلیجفارس به راه انداخته بودند.
افشاگریها درباره هلیوس ری زمانی قوت گرفت که هویت اونگار و پسرش به عنوان مالکان شرکت ری مورد مداقه قرار گرفت. اونگار اگر چه سابقهای طولانی در صنعت حملونقل و نمایندگی خودرو دارد اما در عین حال رابطههای سیاسی و امنیتی او با مقامات صهیونیست بر کسی پوشیده نیست به طوری که نخستین شریک او در دهه ۱۹۶۰ «عزر وایزمن» بود که بعدها به ریاست رژیم صهیونیستی رسید. او بارها از عملیات نظامی و امنیتی ارتش و دستگاه جاسوسی اسرائیل حمایت لجستیکی کرده و حتی در راهاندازی کمپین اتحاد علیه ایران هستهای و کمک به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم برای شناسایی شرکتهایی که در مسیر دور زدن تحریمها به ایران یاری میرساندند، نقش ایفا کرده است. بر اساس نظر کارشناسان نظامی، او به محض آغاز روابط نظامی رسمی تلآویو و ابوظبی، یکی از کشتیهای بزرگش را در خدمت ارتش عبری قرار داده تا ضمن تخلیه تجهیزات جاسوسی در ابوظبی از منطقه خلیجفارس اطلاعات جمع کند. گفته میشود سرنشینان هلیوس ری که همگی افسران رژیم صهیونیستی بودند، پس از وقوع انفجار قصد فرار از این شناور تحت نظر به واسطه شناورهای نظامی پشتیبانی آمریکایی و انگلیسی در دریای عمان را داشتند. این کشتی سرانجام خود را با زحمت به نزدیکترین بندر اماراتی به محل حادثه یعنی فجیره رساند.
شاهدان عینی در بندر الفجیره تاکید دارند خسارتهای وارد شده به کشتی بسیار سنگین و انتشار این تصاویر به صورت کنترل شده، برای مدیریت افکار عمومی انجام میشود. به گفته این شاهدان، انفجارها این غول آهنی را دچار مشکل کرده و برای تعمیرات اساسی، باید چند ماهی در الفجیره بماند تا دوباره وارد چرخه عملیاتی شود.