printlogo


کد خبر: 231042تاریخ: 1399/12/11 00:00
«همت پنج، به گوشم» رونمایی شد
آرزوی روایتگری برای مدافع حرم

کتاب «همت پنج، به گوشم» به قلم سمیرا خطیب‌زاده در انتشارات به ‌نشر رونمایی شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، کتاب همت پنج، به گوشم، به عنوان هشتمین کتاب از مجموعه کتب مدافعان حرم نشر ۲۷ بعثت است که به روایت زندگی شهید مدافع حرم اصغر فلاح‌پیشه پرداخته شده است. 
شهید فلاح‌پیشه از مدافعان حرم لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) است که در واحد مخابرات مشغول به خدمت بود و برحسب تخصصی که داشت بعدا به جمع مدافعان‌حرم پیوست و در ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ به مقام شهادت نائل آمد اما هنوز پیکرشان به وطن بازنگشته است. 
کتاب حاضر شامل ۲۳ فصل است که فصل‌های فرد آن به زبان همسر شهید است و در فصل‌های زوج دانای کل به روایت خاطرات خانواده شهید و همرزمان و دیگر آشنایان پرداخته است. 
خطیب‌زاده در این مراسم بیان کرد: ۲ سال پیش در مراسمی که محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم، ایشان خطاب به نویسندگان دفاع‌مقدس فرمودند: اگر در نگارش حوادث دوران دفاع‌مقدس کم‌کاری کنید و نتوانید اتفاقات این دوران را انتقال دهید، کسانی هستند که آن دوران را همان طور که خودشان می‌خواهند روایت می‌کنند؛ پس وظیفه روایتگری درست بویژه مدافعان‌حرم بر عهده شما نویسندگان دفاع‌مقدس است. 
سمیرا خطیب‌زاده در ادامه گفت: برای من نوشتن از یکی از مدافعان حرم یک آرزو حساب می‌شد. وقتی پرونده شهید فلاح‌پیشه در اردیبهشت سال گذشته به من سپرده شد، خیلی خوشحال شدم که می‌توانم درباره زندگینامه شهیدی بنویسم که هم رزمنده ۸ سال دفاع‌مقدس بود و هم در واقع یادگار آن سال‌ها بود و در دفاع‌مقدس جانباز شده بود و همچنین بعد از سال‌ها جهاد، افتخار دفاع از حرم حضرت زینب(س) را داشت و در آخر به مقام شهادت نائل آمد. 
وی گفت: مصاحبه‌هایی از همسر شهید، خانواده شهید، همرزمان و دوستان ایشان به من سپرده شد که حجم بالایی داشت و من متوجه شدم با شهید منحصر‌به‌فردی رو‌به‌رو هستم. خوانش و مرور اولیه مصاحبه‌ها بیش از 5-4 ماه وقت من را گرفت. در این رابطه مصاحبه‌های دقیقی که از همسر ایشان وجود داشت، همانجا جرقه اولیه سبک نگارش کتاب را در ذهن من زد. در بخش «به روایت همسر»، این کتاب ما را با جزئیات کامل و صادقانه و شیرین با جنبه زندگی مشترک شهید آشنا می‌کند. در قسمت دیگر کتاب با دانای کل مواجه می‌شویم که به جزئیات خاطرات شهید از منظر کاری، جنگ و... تا نحوه شهادت ایشان پرداخته شده است. در تمام این فصل‌ها هماهنگی بین خاطرات در فصول فرد و زوج کتاب رعایت شد تا خاطره‌ها هماهنگ پیش برود. 
سمیرا خطیب‌زاده گفت: نوشتن از این شهید برایم جذابیت خاصی داشت؛ شهیدی که از نوجوانی در بسیج محله خود فعالیت می‌کند. در آن دوران جوانی وارد جنگ می‌شود. در همان دوران جنگ ازدواج می‌کند و صاحب فرزند می‌شود. حتی زمانی که جنگ پایان می‌پذیرد، در پادگان نظامی دوکوهه می‌ماند و به خاطر ماموریت‌هایی که به واحد مخابرات سپرده می‌شود، ایشان باز در دوکوهه همراه خانواده‌اش می‌ماند. ایشان با وجود بالا و پایین شدن‌های زندگی‌اش بعد از جنگ، شرایط اقتصادی‌ای که به همراه همسرش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند و... باز به مسؤولیت‌های خود مشغول بود و حتی قبل از اعزام به سوریه در بخش شمسا مشغول به خدمت‌رسانی به زائران می‌شود. 
وی بیان کرد: ویژگی منحصر‌به‌فرد شهید بزرگوار فلاح‌پیشه این است که از جان خود مایه می‌گذاشت و این حسن خلق و اخلاق از خصوصیات اخلاقی منحصر‌به‌فرد ایشان محسوب می‌شد. این ارتباط صمیمی خودش زمینه انتقال ارزش‌ها بود. شهید اصغر فلاح‌پیشه به ما فهماند همیشه راه میانبری برای شهادت وجود دارد، فقط شرطش این است که جنس من و شما خالص باشد. دکتر خطیب‌زاده در پایان سخنانش گفت: شهید فلاح‌پیشه بعد از اصابت تیر، کسی متوجه شهادتش نمی‌شود؛ بعد از ۲ روز متوجه می‌شوند که ایشان به شهادت رسیده ‌است. از کتاب «ماجرای عجیب یک جشن تولد» عملیات هوبر را مطالعه کردم. سردار اسداللهی مصاحبه‌های خودشان را از این عملیات قبل از شهادت‌شان در اختیار من قرار داده بودند تا تصویری از عملیات هوبر را داشته باشم و من باز برای اینکه جزئیات بیشتری از عملیات هوبر را بدانم و در کتاب به کار ببرم، از کتاب ماجرای عجیب یک جشن تولد با ذکر منبع در کتاب شهید فلاح‌پیشه استفاده کردم. در آخر مراسم از کتاب همت پنج، به گوشم رونمایی شد و فوم‌برد و کتاب شهید فلاح‌پیشه به امضای نویسنده، خانواده شهید و همرزمان ایشان و... به یادگار امضا شد. 

Page Generated in 0/0087 sec