printlogo


کد خبر: 231067تاریخ: 1399/12/11 00:00
معاون وزیر بهداشت از توانایی ایران در واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر در ماه خبر داد
اگر واکسن برسد، نمایش قدرت خواهیم داشت

آمار فوتی‌های کرونا روند صعودی به خود گرفته و تاکنون این ویروس منحوس بالغ بر 60 هزار ایرانی را به کام مرگ کشیده است. با ورود کرونای انگلیسی این شائبه به وجود آمده که آیا میزان مرگ‌و‌میر ناشی از این ویروس افزایش خواهد داشت یا خیر؟ 
 
* روند افزایشی کرونا در خوزستان و چهارمحال‌و‌بختیاری
معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، درباره چرایی خیز بیماری در خوزستان توضیح داد. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی گفت: به دلیل ورود ویروس انگلیسی کرونا و عدم رعایت دستورالعمل‌ها و افت قابل توجه رعایت پروتکل‌ها، شرایط فعلی برای کشور رخ داده است. البته در حال حاضر در برخی شهرستان‌ها رعایت دستورالعمل‌ها بهتر شده ولی چاره کار رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها از سوی مردم و انجام اقدامات پیشگیرانه و اعمال محدودیت‌ها از طرف کارگزاران است. وی با اشاره به افزایش تعداد تست‌های کرونا بویژه در استان خوزستان، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در این استان عدم قرنطینه مناسب بیماران شناسایی‌شده است. یعنی پس از انجام تست و مثبت شدن پاسخ آن، درصدی از افراد پروتکل‌ها را بدرستی رعایت نمی‌کنند که این موضوع باید جدی‌تر گرفته شود. حریرچی درباره پیش‌بینی‌ها از شرایط روزهای آتی بیماری، تصریح کرد: وضعیت فعلی کشور به گونه‌ای است که اکثر استان‌ها یا روند ثبات دارند یا روند نزولی را تجربه می‌کنند. فقط در استان‌های خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری روند افزایشی داریم. البته استان خوزستان پیک سوم را تجربه نکرده بود و الان در حال تجربه پیک سوم بیماری با ویروس انگلیسی است. وی گفت: امیدواریم با رعایت مردم ان‌شاءالله افزایش موارد بیماری را شاهد نباشیم، چرا که خصوصیات ویروس به شکلی است که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی می‌تواند آن را شعله‌ور کرده و کشور را دچار مشکل کند. 
 
* توانایی ایران در واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر در ماه
همچنین معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هیچ نگرانی‌ای برای انجام سریع واکسیناسیون کرونا وجود ندارد، از توانایی شبکه بهداشت ایران در واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر در ماه خبر داد. علیرضا رئیسی گفت: اگر واکسن برسد، نمایش قدرت خواهیم داشت. وی افزود: تاکنون ۳ مرحله غربالگری تشخیص کرونا در کشور انجام شده است. 
 
* کرونا 93 قربانی دیگر گرفت
از سویی سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۸ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» طی 24 ساعت در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۹۴ نفر بستری شدند. سیماسادات لاری با اشاره به فوت ۹۳ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه، بیان کرد: با این آمار جدید مجموع قربانیان کرونا در کشور از مرز ۶۰ هزار نفر گذشت. وی در ادامه افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۱۶۹ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۱۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی افزود: ۳ هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۸ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. لاری درباره وضعیت شهرهای درگیر با بیماری «کووید-19» نیز افزود: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. به گفته وی، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند. 
 
* تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا آغاز شد
در همین حال تست انسانی واکسن تزریقی - استنشاقی «کووپارس» آغاز شد. قرار است ۱۳ نفر طی ۸ روز تزریق واکسن را تجربه کنند. به گزارش ایسنا، علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی درباره جزئیات مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن «کوو‌پارس» گفت: به طور کلی قرار است ۱۳۳ نفر در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن و واکسن‌نما دریافت کنند که ۱۳ نفر پیشقراول هستند. از ۱۳ نفر، فرد پیشقراول امروز (۱۰ اسفندماه) واکسن یا واکسن‌نما دریافت کرد. وی افزود: ۱۳ نفر ابتدایی قرار است طی ۸ روز تزریق واکسن را تجربه کنند. امروز ۲ نفر و سپس معمولا یک روز در میان تزریق واکسن را تا اتمام ۱۳ نفر خواهیم داشت. سپس ۱۲۰ نفر دیگر وارد مطالعه می‌شوند و پس از ۲۳ روز باید تزریق واکسن فاز یک به اتمام برسد. اسحاقی تاکید کرد: کسانی که امروز (روز صفر) واکسن دریافت می‌کنند، ۲۱ روز بعد دوز دوم (عضلانی) و ۵۱ روز بعد دوز سوم واکسن را که استنشاقی است دریافت می‌کنند. 
 
* آخرین خبر از وضعیت جسمانی دریافت‌کنندگان واکسن ایرانی کرونا
همچنین عضو کمیته علمی کشوری کرونا ضمن تشریح وضعیت جسمانی دریافت‌کنندگان مرحله اول واکسن «کووایران برکت» از مناسب ارزیابی شدن حال این افراد خبر داد. مینو محرز گفت: خوشبختانه این افراد هیچ عارضه خاصی تا به امروز نداشته‌اند. وی ادامه داد: فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت بررسی ایمنی و مقدار آنتی‌بادی تولید شده در خون است و فاز دوم این مطالعه انسانی تاثیر‌پذیری این واکسن محسوب می‌شود. محرز تاکید کرد: در حال حاضر ما مجوز شروع فاز دوم کارآزمایی بالینی را درخواست کرده‌ایم و به محض دریافت این مجوز، کار مطالعاتی و تزریق را شروع خواهیم کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به احتمال زیاد نیمه اسفند نتایج فاز یک مطالعات بالینی این واکسن را به صورت نهایی اعلام می‌کنیم. 
 

Page Generated in 0/0141 sec