printlogo


کد خبر: 231071تاریخ: 1399/12/11 00:00
اخبار

حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات نباید بالاتر از سال 99 باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 (بخش درآمدی بند الحاقی یک تبصره ٧) اظهار داشت: برای ما این مهم است که حدود ۸ میلیارد دلاری که ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و تجهیزات و دارو پیش‌بینی شده، وقتی می‌خواهد وارد کشور شود، حقوق گمرکی و سود بازرگانی‌اش نسبت به سال ۹۹ افزایش نیابد. محمدباقر قالیباف افزود: یک راه این است که برای محاسبه حقوق گمرکی، نرخ ارز را معادل سامانه‌ETS (حدود 25 هزار تومان) و ارز ترجیحی قرار دهیم که این شفافیت لازم را ندارد و ممکن است برخی کالاها هم وارد کشور شود. رئیس مجلس تصریح کرد: یک راه دیگر این است که اینها را با یک قیمت وارد کنیم و برای کالاهای اساسی، سود بازرگانی را آنقدر کاهش دهیم که قیمت‌ها از سال ۹۹ بالاتر نرود که به نظر می‌رسد این راه شفافیت بیشتری را ایجاد می‌کند. 
***
متناسب‌سازی حقوق تمام شاغلان درکمیسیون تلفیق تصویب شد
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تصویب تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم با هدف همسان‌سازی حقوق کارکنان دولت خبر داد. حمیدرضا حاجی‌بابایی دیروز در توضیح این مصوبه کمیسیون تلفیق افزود: با توجه به اینکه کارمندان غیر هیات علمی دانشگاه‌ها، کارمندان زندان‌ها، معلمان، جهادگران و سایر کارکنان دولت، متقاضی همسان‌سازی حقوق و مزایا با سایر کارکنان دولت بودند، برای تحقق درخواست‌های بحق کارکنان دولت این تبصره از ماده ۲۹ پیگیری و امروز به تصویب رسید. وی گفت: با این مصوبه در قانون بودجه ۱۴۰۰، برای همه کارکنان دولت همسان‌سازی با شیوه‌ای که پیش‌بینی شده اجرا می‌شود. 
***
تعرفه اینترنت شاد رایگان خواهد ماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز قوه مقننه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، با رفع ابهام درباره رایگان بودن اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی مانند شاد و دانشگاه‌ها مانند سال 99 در سال آینده با 176 رأی موافق، 8 رأی مخالف، 11 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. 
***
32 هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: دولت و مجلس همراه هم برای کمک به اقشار مختلف و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اقدام کردند؛ از 150 هزار میلیارد تومانی که در بند «و» تبصره 2 آمده است، 32 هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و 18 هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص می‌یابد.
***
امکان برقراری ثبات در بازار فولاد با عرضه زنجیره تولید در بورس کالا
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تنظیم قیمت‌ها باید بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود، نه شیوه دستوری. در بحث فولاد عرضه کم محصولات در بورس طی ماه‌های گذشته مشکل‌ساز شد و به جای تدبیر رشد عرضه‌ها در بورس، قیمت‌گذاری دستوری اتخاذ شد که بر مشکلات بازار افزود. مهدی طغیانی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: مروری بر رویدادهای اخیر بازار فولاد نشان می‌دهد نرخ‌گذاری کف و سقف قیمت محصولات فولادی باعث شد برخی افراد پس از خرید، همان محصولات را در بازار آزاد با نرخ‌های بالاتر بفروشند و در این میان تولید‌کننده و مصرف‌کننده واقعی متضرر شدند. وی تصریح کرد: اگر دولت و وزارت صمت به دنبال ایجاد آرامش و ثبات منطقی در بازار فولاد هستند، راهکار آن قیمت دستوری نیست، بلکه توقف برخی سیاست‌های دستوری گذشته و دخالت مستقیم در بازار است. دولت باید اجازه دهد فعالان بازار فولاد آزادانه به معامله در بورس کالا به عنوان بستری که همه مبادلات آن به طور شفاف انجام می‌شود، بپردازند تا قیمت‌ها بر اساس نرخ‌های جهانی و طبق عرضه و تقاضا کشف شود. 
***
تکلیف خودمان را با رمز ارزها در کشور مشخص کنیم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از شکل‌گیری پدیده‌ای به نام رمز ارزها در فضای منطقه‌ای و جهانی گفت و اعلام کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، این اتفاق رخ داده است. رمز ارزها بستری برای ورود سرمایه‌گذارها و همچنین استفاده از ظرفیت آنها برای فعالیت در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی با تصریح بر اینکه فارغ از اینکه بازار سرمایه کشور چه وضعیتی دارد باید نسبت به رمز ارزها توجه ویژه داشته باشیم، اظهار کرد: وضعیت نامناسب فعلی بورس سبب شده است برخی افراد جامعه به سمت رمز ارزها حرکت کنند، در حالی که سرمایه‌گذاری در رمز ارزها بسیار پرریسک است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت مدیریت رمزارزها در کشور بیان کرد: از دوره گذشته مجلس و در کمیسیون اقتصادی به موضوع ارزهای دیجیتال ورود کردیم و اعتقاد داشتیم مجموعه‌ای از دستگاه‌ها در این حوزه باید تصمیم‌گیری و شفاف‌سازی کنند. در حقیقت یا باید مساله رمزارزها را کتمان کرده و کنار بگذاریم یا باید آن را مدیریت کرده و در اختیار حاکمیت قرار دهیم. 

Page Generated in 0/0103 sec